Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
LudvigP

Mercruiser 4.3 mpi startar ej

Rekommendera Poster

Tidigare i år hade jag läckage som nu är återgäldat. Så jag hann köra i runt en timma och njuta av solen innan motorn började bete sig konstigt och blev väldigt varm. Till sist la den bara av och skrek.

 

Nu när motorn kallnat. Batteriet är fulladdat så vägrar den gå igång utan gör bara ett ljud ifrån sig vid försök till start. Jag laddade upp ett klipp på Youtube om det skulle hjälpa att diagnostisera. Sjöräddningen trodde att det eventuellt kunde vara impellern för kylningen som behöver bytas. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge gick den varm?

Exakt hur varm blev den? Överhettad?

steg tempen raskt på slutet när den började gå dåligt eller började den gå dåligt för att tempen var för hög tror du?

Ser och hör inte riktigt på filmen, men den går runt som den skall när du gör startförsök?

Kan den ha skurit?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör man så varmt att det börjar skrika så är ju risken att topplockspackningarna går med vatten i motorn som en av följderna. Är det vatten i en eller flera cylindrar så slår det tvärstopp.

Men det låter ju som startmotorn går runt fast nästan som att dra runt utan komp.

 

Hur ser oljan ut?

Hur ser stiften ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ljudet du har på videon låter ju verkligen som att startmotorn inte ens griper tag i startkransen på svänghjulet. Jag hade börjat med att försöka baxa runt motorn ett varv för hand med ett vanligt spärrskaft på bulten i mitten av det nedre mittersta drivhjulet (bör sitta bultat i vevaxeln), det borde inte krävas några stora krafter för att dra runt motorn, borde gå ganska enkelt med en hand..

Går den runt där så är väl nästa steg att lossa startmotorn och kolla så att kugghjulet där ser schysst ut, och att det finns kvar motsvarande kuggar på startkransen där startmotorns kugghjul ska gripa in.. Förhoppningsvis är det bara något trasigt i solenoiden som ska skjuta ut kugghjulet vid start

 

Sen är ju frågan vad tjutandet och överhettandet berodde på. Det är aldrig bra att överhetta en motor, risken är ju att startmotorn bara är en bieffekt av en i övrigt skuren motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev LudvigP:

Tidigare i år hade jag läckage som nu är återgäldat. Så jag hann köra i runt en timma och njuta av solen innan motorn började bete sig konstigt och blev väldigt varm. Till sist la den bara av och skrek.

 

Nu när motorn kallnat. Batteriet är fulladdat så vägrar den gå igång utan gör bara ett ljud ifrån sig vid försök till start. Jag laddade upp ett klipp på Youtube om det skulle hjälpa att diagnostisera. Sjöräddningen trodde att det eventuellt kunde vara impellern för kylningen som behöver bytas. 

 

Det blir nog ingen båtsommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till varmgången kan mycket väl vara en trasig impeller eller blockering av kylvattenintag.

Men det du har nu är troligen konsekvensen av överhettning.

Tror tyvärr du körde för länge med överhettad motor. Du skriver att du hade ett läckage innan, kylvätskeläckage?

Har du kylvätska kvar i det interna systemet? Ser att du har färskvattenkylning. Som Cetex skriver, har du provat att dra runt vevaxeln för hand?

Jag befarar att din motor skurit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...