Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Mgustaf03

Ett larm piper och får inte in fram eller back

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Får en varningssignal samt att jag får inte i fram å back. 

Började i morse att jag skulle lämna hamnen, kort därefter ljuder det ett pip samt att växeln hoppar ur. Får ej i växel igen.

Ljudet hoppar från långa pip till korta helt olika hela tiden.

Väkxellådsoljan ok

Motorolja ok

Stigfjord 27

Md 21 A

Skickar gärna en bild till dig / er kan inte lägga upp bild här.

Ligger i Göteborg Hisingen Göta älv.

Behöver tipps så jag kommer till min hamn. Ligger inte så bra just nu

 

1564142951799328098664450716714.jpg

Redigerad av Mgustaf03
La till text och info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste berätta vad du har för båt och motor och drev och så mkt information som möjligt. Annars blir det svårt att ge dig hjälp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Båtmodell, motormodell vore väl bra att veta.

 

Elektrisk växling eller gammal hederlig vajer?

 

Även position kan ju vara bra, om nu någon av en slump skulle råka vara jättenära..

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev 535GT:

Du måste berätta vad du har för båt och motor och drev och så mkt information som möjligt. Annars blir det svårt att ge dig hjälp. 

Har lagt till info samt bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev cetex:

Båtmodell, motormodell vore väl bra att veta.

 

Elektrisk växling eller gammal hederlig vajer?

 

Även position kan ju vara bra, om nu någon av en slump skulle råka vara jättenära..

Lagt till info och bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den röda kabeln / wiren som sitter fastskruvad där är kopplad till växlingsmekanismen, rör den på sig när du växlar framåt / bakåt?, den ska göra det i alla fall..

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du försökt att frikoppla vajern från växelarmen och växla direkt med denna?

Är det larmet i instrumentpanelen som piper? Konstigt inså fall, men detta larmar väl bara för lågt oljetryck oljetryck i motorn eller laddningsfel från generatorn(?) det brukar inte finnas några givare som kan ge varningssignaler i dessa backslag (eller har jag fel?).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt backslag har inga elektriska sensorer!    

Din MD21:a har ingen aning om du har back/fram/fritt. 

Om inta extrautrustning installeratts övervakas enbart oljetryck, laddning och temperatur. 

Låter som du skulle ha två problem som råkat sammanfalla. 

Kolla i friläge att du har adekvat oljetryck. 

Om så, kolla att du får vatten ur avgasröret. 

Om så, kolla att din laddning är OK. 

OM så, kolla att den röda vajern för växelspaken som den skall. Georg_Ohms alternativ är ett bra förslag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-26 vid 15:09 skrev cetex:

Den röda kabeln / wiren som sitter fastskruvad där är kopplad till växlingsmekanismen, rör den på sig när du växlar framåt / bakåt?, den ska göra det i alla fall..

Japp det gör den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vajerns röda hölje skall sitta fast, det är den innersta delen som skall röra sig, inte höljet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-26 vid 15:12 skrev Georg_Ohm:

Har du försökt att frikoppla vajern från växelarmen och växla direkt med denna?

Är det larmet i instrumentpanelen som piper? Konstigt inså fall, men detta larmar väl bara för lågt oljetryck oljetryck i motorn eller laddningsfel från generatorn(?) det brukar inte finnas några givare som kan ge varningssignaler i dessa backslag (eller har jag fel?).

Har fyllt på motorolja så pipet är borta. Men får ej i växlarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vajerns röda hölje skall sitta fast, det är den innersta delen som skall röra sig, inte höljet.

Bara stången som rör sig 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mgustaf03:

Bara stången som rör sig 

 

3 timmar sedan skrev Mgustaf03:

Bara stången som rör sig 

Då är det som det skall vara, så långt.

hör du något "klonk" eller liknande ljud i det läget där växeln borde ha greppat in?

Har du kollat om propelleraxeln rör sig? Har du känt på propelleraxeln, att den går att rotera med handkraft?

Har du kollat oljan i backslaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Då är det som det skall vara, så långt.

hör du något "klonk" eller liknande ljud i det läget där växeln borde ha greppat in?

Har du kollat om propelleraxeln rör sig? Har du känt på propelleraxeln, att den går att rotera med handkraft?

Har du kollat oljan i backslaget?

Det raskar till låter lite som något inte får grepp.

Skulle kunna skicka en film i morgon. Men till din mail om det kan hjälpa mig något

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mgustaf03:

Det raskar till låter lite som något inte får grepp.

Skulle kunna skicka en film i morgon. Men till din mail om det kan hjälpa mig något

Jag är ingen expert på backslag, men om inte växeln går i låter det mer som om du för försöka skruva loss hela backslaget och lämna in det på en verkstad.

-För du hade väl försökt med att växla direkt på reglagearmen på backslaget med vajern/reglagekabeln bortkopplad? I så fall kan man ju utesluta fel i reglaget.

Det finns diverse koniska grejer friktionskoppling och kugghjul som kan bli utslitna med årens lopp, jag har nog faktisktbaldrig snuvat isär ett sådant, det är nog en av få saker jag aldrig mekar med.

Så jag kan nog dessvärre inte hjälpa dig mer än så här, ens med ett videoklipp.

Du bor ju i Göteborgsområdet finns det iallafall minst en firma (Aröd, Hisingen, har glömt namnet) som har begagnade och renoverade backslag att sälja/byta (om nu den firman inte har semesterstängt...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag är ingen expert på backslag, men om inte växeln går i låter det mer som om du för försöka skruva loss hela backslaget och lämna in det på en verkstad.

-För du hade väl försökt med att växla direkt på reglagearmen på backslaget med vajern/reglagekabeln bortkopplad? I så fall kan man ju utesluta fel i reglaget.

Det finns diverse koniska grejer friktionskoppling och kugghjul som kan bli utslitna med årens lopp, jag har nog faktisktbaldrig snuvat isär ett sådant, det är nog en av få saker jag aldrig mekar med.

Så jag kan nog dessvärre inte hjälpa dig mer än så här, ens med ett videoklipp.

Du bor ju i Göteborgsområdet finns det iallafall minst en firma (Aröd, Hisingen, har glömt namnet) som har begagnade och renoverade backslag att sälja/byta (om nu den firman inte har semesterstängt...)

Grymt stort tack för all hjälp, har hittat han på aröd å han har ett begagnat liggandes. Tack

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...