Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
nils_e

Hur anges bränsleförbrukning för motorbåtar?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag äger en Ryds 548 Sport från 2016 med en 80hk Mercury fyrtakt där bak. Enligt förbrukningssiffrorna som anges på https://www.marindepan.se/batar/ryds/548-sport så bör vi ligga runt 0,65l/nm då vi som mest ligger runt 3500 rpm. Jag upplever det dock lite som glädjesiffror som anges - fullastad med fem personer och packning så ligger vi nog närmare litern. Jag inser att bränsleförbrukningen antagligen inte mäts med fullastad båt och under optimala förhållanden, men det väckte ändå nyfikenheten: hur mäts referensförbrukningen som anges, samt är det onormalt högt att med fullastad båt förbruka 50% mer än vad som anges som referensförbrukning? I min egna mätning ingår det också en in/ut-fart från hamn samt tilläggning i gästhamn, men ändå.

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inget annat anges skulle jag tippa på att de testar med 1-2 personer och idealiska väderförhållanden. De testar också förbrukning i en given fart, alltså inte ink kallstart, tuffande ur hamn osv.

 

Din förbrukning låter inte onormal. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en firma i Wolfsburg som tillverkar volkbilar som satt standarden om hur man mäter bränsleförbrukning, egentligen för landsvägsfordon, men båt- och motortillverkare hänger nog gärna på med dessa mätmetoder.

 

Man mäter under bästa möjliga och tänkbara förutsättningar, ingen last, en anorektiskt person ombord, bara några dl bränsle i tanken, motvind och motström räknas bort efter en noggrant framtagen glädjekalkyl.

 

Sedan förvirrar man köparen genom att ena stunden ange förbrukningen i liter per timma eller i nästa stund, liter per nm, vilket som för stunden låter mest gynnsamt.

 

Om du själv vill ta reda på hur det ligger till gör du så här:

Fyll upp tanken till bredden.

Lasta båten så som är det vanligaste för dig.

Nollställ trippmätaren i navigatorn och kör mellan exempelvis punkt A till punkt B tur och retur, notera tiden före och efter, liksom trippmätarens värde. 

Tanka igen och notera hur mycket du förbrukat. 

Med enkel matematik kan du nu räkna dig fram till både liter per timma och liter per nm.

Föga vetenskapligt kanske, men det fungerar, blir väl ingen milliliterprecision, och man bör ju kanske göra mätningen flera gånger och räkna ut ett medelvärde, Bli inte överraskad om det skulle visa sig att förbrukningen är betydligt högre än vad som angetts av tillverkaren.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är väl en firma i Wolfsburg som tillverkar volkbilar som satt standarden om hur man mäter bränsleförbrukning, egentligen för landsvägsfordon, men båt- och motortillverkare hänger nog gärna på med dessa mätmetoder.

 

Man mäter under bästa möjliga och tänkbara förutsättningar, ingen last, en anorektiskt person ombord, bara några dl bränsle i tanken, motvind och motström räknas bort efter en noggrant framtagen glädjekalkyl.

 

Sedan förvirrar man köparen genom att ena stunden ange förbrukningen i liter per timma eller i nästa stund, liter per nm, vilket som för stunden låter mest gynnsamt.

 

Om du själv vill ta reda på hur det ligger till gör du så här:

Fyll upp tanken till bredden.

Lasta båten så som är det vanligaste för dig.

Nollställ trippmätaren i navigatorn och kör mellan exempelvis punkt A till punkt B tur och retur, notera tiden före och efter, liksom trippmätarens värde. 

Tanka igen och notera hur mycket du förbrukat. 

Med enkel matematik kan du nu räkna dig fram till både liter per timma och liter per nm.

Föga vetenskapligt kanske, men det fungerar, blir väl ingen milliliterprecision, och man bör ju kanske göra mätningen flera gånger och räkna ut ett medelvärde, Bli inte överraskad om det skulle visa sig att förbrukningen är betydligt högre än vad som angetts av tillverkaren.

Nu överdriver du en lite... Kika i Yamaha körfakta, så får du se hur de gör.

 

De testar med 2 (förr även 4) personer och listar lufttemp, monteringshöjd och proppspec.

Det är ganska vanligt att man överträffar deras värden för fart, speciellt med bättre propp.

 

Bilarnas körcykel för förbrukning och miljö är på väg att bytas ut. Det är ju mer eller mindre ingen som varit nöjd med den. Där brukar den listade förbrukningen för stad stämma relativt ok med verklig förbrukning om man har snitt runt 45km/h dvs blandad körning i och kring storstad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mange249:

Nu överdriver du en lite... Kika i Yamaha körfakta, så får du se hur de gör.

 

De testar med 2 (förr även 4) personer och listar lufttemp, monteringshöjd och proppspec.

Det är ganska vanligt att man överträffar deras värden för fart, speciellt med bättre propp.

 

Bilarnas körcykel för förbrukning och miljö är på väg att bytas ut. Det är ju mer eller mindre ingen som varit nöjd med den. Där brukar den listade förbrukningen för stad stämma relativt ok med verklig förbrukning om man har snitt runt 45km/h dvs blandad körning i och kring storstad.

Det var en väl dold smily 

Jag gillar Yamaha och Honda väldigt mycket. Särskilt Yamaha är ett föredöme. Körfaktan har väl varit med sedan 1980-talet. Men det bästa är nog ändå att själv mäta. Motortillverkaren vet ju sällan på vad för båt motorn sitter eller i vilka vatten eller till vilket ändamål båten går i eller används. 

 

Sedan höll VW stilen fram till 1974-75 ungefär då man fick för sig att börja med golf. Men det är en annan historia 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag håller med dig helt gällande att mäta själv. Det är sällan man har just den kombon de testat i körfaktan och sen kan det som sagt variera en del. Håller själv Yamaha högt, även om delarna ofta är dyra. Tycker Mercury och de andra borde följa efter med liknande upplägg som Yamahas körfakta.

 

Jag har kört mycket med Bustern i sommar och när jag trodde det var dags att tanka, var hälften kvar i dunken. Då är det kul att åka båt:)

 

VAG har väl tyvärr inte blivit nån favorit hos mig heller. Många saker är bra för första ägaren, men grejerna håller tyvärr inte alltid så bra över tid. Det är för många motormodeller och DSG versioner som ofta rasar innan 10k. DSG är dock ofta trevliga att köra och Audis V10 med dubbelturbo i tidigare RS6an har för evigt präntat sig fast som en otrolig maskin. Den RS6an med lite mjukvara fick allt och alla andra att se stillastående ut.

Redigerad av Mange249
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det senaste har jag använt en VW typ1 1500 (bubbla) från hösten 1968. Går jättebra skivbromsar fram, 12v elsystem elbakruta och ebersprecher. 

VAG och Din Bil känner jag inte till så bra. 

 

När det var dax för motorbyte i nimbusen fanns det en vit motor bland  kandidaterna, men det blev en grön. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev nils_e:

Hej!

Jag äger en Ryds 548 Sport från 2016 med en 80hk Mercury fyrtakt där bak. Enligt förbrukningssiffrorna som anges på https://www.marindepan.se/batar/ryds/548-sport så bör vi ligga runt 0,65l/nm då vi som mest ligger runt 3500 rpm. Jag upplever det dock lite som glädjesiffror som anges - fullastad med fem personer och packning så ligger vi nog närmare litern. Jag inser att bränsleförbrukningen antagligen inte mäts med fullastad båt och under optimala förhållanden, men det väckte ändå nyfikenheten: hur mäts referensförbrukningen som anges, samt är det onormalt högt att med fullastad båt förbruka 50% mer än vad som anges som referensförbrukning? I min egna mätning ingår det också en in/ut-fart från hamn samt tilläggning i gästhamn, men ändå.

 

Tack på förhand!

Det finns ingen standard, för båtar. Som på motsvarande sätt finns på bilar. Det finns dock en standard hur HK mäts.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...