Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Toder

Båt tar in vatten..

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en modell större plywood cruiser som gjorts mycket på under försommaren, och tyckte vi hade fått till tätningar och allt bra, men lik förbannat så verkar det vara länspumpen som håller den flytande, inte så länspumpen går särskilt ofta, men gissningsvis kommer det in någonstans mellan 5-10L per timme, vad kan man göra? Har kört en butyl baserad produkt som tätning vid kölen underifrån på/runt alla synbara skruvar/slitkölen, någon som har tips på vad som går göra för att hitta vars det tar sig in?.

 

Allt båtfolk i hemmahamnen säger ”det är en träbåt den sväller sig tät, och ja iof den tar in mindre nu än den gjorde för några dagar sedan, men vill ju inte sova med barnen i båten när om länspumpen lägger av så vaknar man med 20cm vatten i skrovet.

 

och ja jag vet att det är en gammal plywoodbåt och bla bla, men just nu är det den jag har, och övernattning va planerad till nästa helg så tänkte ta upp den ikväll och fixa sen sjösätta i mitten nästa vecka någon gång. 

857DB010-DC2D-44E2-9E48-20456EC0A99E.jpeg

40AD3F31-2691-490D-97AA-CD0E3E52B4FC.jpeg

Redigerad av Toder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spåna båten...

 

Skaffa slipdamm. Från någon träindustri eller golvslipare (inte första slipningen med lack i dock utan från andra slipningen) eller ställ dig med en bandputs och torr träbit och slipa själv.

 

Fäst en konservburk på en stång, öppningen uppåt. Fyll burken med slipdamm, tryck ner burken under båten och jucka med stången så åker spånet ur. Upprepa på båda sidor om båten och på flera ställen längs med båten.

 

Det brukar hjälpa. Kan upprepas efter något dygn.

 

Lycka till.

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Strosselhuset:

Spåna båten...

 

Skaffa slipdamm. Från någon träindustri eller golvslipare (inte första slipningen med lack i dock utan från andra slipningen) eller ställ dig med en bandputs och torr träbit och slipa själv.

 

Fäst en konservburk på en stång, öppningen uppåt. Fyll burken med slipdamm, tryck ner burken under båten och jucka med stången så åker spånet ur. Upprepa på båda sidor om båten och på flera ställen längs med båten.

 

Det brukar hjälpa. Kan upprepas efter något dygn.

 

Lycka till.

 

/Mathias

 

Tack bra tips, har hört om detta med träspån men aldrig riktigt fattar hur man applicerar denna metod, grymt enkel förklaring 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Toder:

Allt båtfolk i hemmahamnen säger ”det är en träbåt den sväller sig tät

Nja, plywood är inte som trä, när plywood sväller så är den dålig.

Det är ju naturligts i skarvarna det läcker, spån kan funka, skutorna körde med myrstackar. 

Plywood har en begränsad livslängd, börja de läcka så är det i vart fall "the end of of begining".

Att plasta skrovet är en radikal lösning men kolla först så det inte är en massa som är murket.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara erfarenheter av mindre plywoodbåtar, som man kunde ro eller segla.

Nu är jag av naturen rätt negativ, men läckande plywood, nja ingen båt jag skulle lägga ner mer tid eller pengar på, det låter dessutom i mina öron som om det läcker rätt mycket. Och om plywood sväller innebär det att fanéret delar på sig så att det läcker ännu mera.

Familjen hade en liten rodd/segelbåt av marinplywood som för illa, användes som slit och slängbåt i hamnen. Den läckte allt mer för varje år. En vinter lade jag upp denna i ett uppvärmt garage och började undersöka att skarvarna, i aktespegelns fanér hade det gått in fukt mellan lagren, så akterspeglens fick bytas. Frampå vårkanten var materialet rätt så torrt, då plastade jag in alla sedan tidigare renslipadade skarvar, både på in och utsidan, och det blev ganska bra, båten höll omkring tio år till.

Det fanns en gång även en Mirrorjolle som redan från början hade plastade skarvar (dessutom var alla skrovdelarna ihopsydda med tråd) även denna plastades om, så att fler ungdomar kunde lära sig segla i denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När Du tar upp båten bör Du kunna se varifrån det droppar vatten. 

Kolla även var bottenfärgen torkar långsammast. Det brukar vara misstänkta ställen.

Du bör åtminstone kunna se vilka skarvar som är blötast. 

Sågspån och myrning fungerar ju hjälpligt sålänge båten ligger still.... 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju mest synd om myrorna. 

Myrstackarna. 

 

Försök täta in inifrån så gott det går. Köp en extra länspump Seasea har extrapris. Tag upp båten tidigt i höst och följ @coppertails råd! 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

äckande plywood, nja ingen båt jag skulle lägga ner mer tid eller pengar på, det låter dessutom i mina öron som om det läcker rätt mycket. Och om plywood sväller innebär det att fanéret delar på sig så att det läcker ännu mera.

Vill man vara så där taskigt negativ så kan man säga det finns inga plywoodbåtar på veteranbåtsträffarna.

Det är också skillnad på plywood förr och nu. Numera är den limmad med vattenfast lim under högt tryck så att limmet tränger in i plywooden.

2 timmar sedan skrev coppertail:

Sågspån och myrning fungerar ju hjälpligt sålänge båten ligger still.... 

Ja men kan ju innebära en trevlig kvällsritual i naturhamnarna istället för en massa grillande och skit.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Vill man vara så där taskigt negativ så kan man säga det finns inga plywoodbåtar på veteranbåtsträffarna.

Det är också skillnad på plywood förr och nu. Numera är den limmad med vattenfast lim under högt tryck så att limmet tränger in i plywooden.

Ja men kan ju innebära en trevlig kvällsritual i naturhamnarna istället för en massa grillande och skit.

Tja, ärligt uppriktig, kanske taskig.

jodå jag har sett plywoodbåt på veteranbåtsträff, båda i singularis, en mindre sportbåt på trailer efter matchande veteranbil från 60-talet.

Det är ju klart att man även kan reparera en plywoodbåt, jag gjorde ju det fast den var väldigt liten, och mirrorjollen bara obetydligt större. Allting går, Men det är ju frågan om tidsåtgång och även pengar. Så även resurser, verktyg, lokal, kunskap, materiel inte minst.

Om nu trådskaparen har tur är det en läcka, som kan åtgärdas. Det gäller ju då bara att finna denna, var är sannolikheten störst att del läcker, en skarv, en trasig laskning, i en bordsgenomföring, kanske är det i någon av motorns kylvattenintag eller i dess kylsystem, alltså inte i själva skrovet..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

jodå jag har sett plywoodbåt på veteranbåtsträff, båda i singularis, en mindre sportbåt på trailer efter matchande veteranbil från 60-talet.

Visst finns det, jag tänker mer på båtar som inte tillbringar mesta tiden på land.

Mirrorjollen byggdes, om jag minns rätt i plywood med "stich & glue".

Jag byggde en annan jolle efter ritningar i någon tidning. Har även sett en Dory byggd på det sättet. Det fungerar bra och skarvarna är ordentligt tätta. Men traditionellt byggda pywoodbåtar som skruvades ihop mot trälister blir sällan gamla.

Men om man plasta skrovet i tid så kan det hålla länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS båt går säkert att fixa till. Plywoodbåtar går att reparera precis lika bra som vanliga träbåtar. I allmänhet är det enklare att byta delar av en plywoodbåt än en traditionell träbåt, plywoodbåten har oftast mindre komplexa former. Fast skadans omfattning vid första anblicken får oftast multipliceras med pi för att vara korrekt :-).

Jag föreslår att TS lever med att båten läcker den här säsongen ut. Sätt en solcell på båten så länspumpen har något att gå på. 

Ta upp båten rätt tidigt så den hinner torka och byt sedan virke i vår. 

Ett par lager glasfiber under vattenlinjen ger den båten många år till. Kom bara ihåg att den fortfarande skall skötas som en trä/plywoodbåt även om den är glasfibrad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 till 10 liter i timmen!!!

Måste ju gå att se varifrån det kommer, fram eller bak eller motorrum osv. Om det är svårt att se spärra av med trasor i kölsvinet för att ringa in från vilket håll vattnet stiger. När man slutligen förstått var det läcker kan man börja fundera över lämplig åtgärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

5 till 10 liter i timmen!!!

Måste ju gå att se varifrån det kommer, fram eller bak eller motorrum osv. Om det är svårt att se spärra av med trasor i kölsvinet för att ringa in från vilket håll vattnet stiger. När man slutligen förstått var det läcker kan man börja fundera över lämplig åtgärd.

Ja jag menar det, det är en betydande mängd. 120-240 liter per dygn om jag nu multiplicerade rätt.

Som sagt, Seasea har nog fortfarande extrapris på länspumpar.

Nu har det ju varit fint väder utan nederbörd, man annars kan man ju tänka sig att det inte är det vattnet som båten ligger i som läckt in.. Kan det komma uppifrån? Eller är det en färskvattentank med slangar, pump och kopplingar som läcker, iofs så talar den betydande läckande volymen emot det. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra. Har du smakat på det inläckta vattnet? Ett smaktest kan ju ge en grov ledtråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sjövatten som läcker in underifrån, har tagit upp den en sväng för att inspektera lite ser dock inte tydligt vars det droppar annat än från vattenintaget, men det är längst bak i båten och båten tar in någonstans i fören då det rinner in där och samlas i aktern under motorn, har dubbla länspumpar nu, en värre modell från mayfare marin och en av julas modeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken har slagit mig att plasta skrovet, farsan Ägde ett företag på 90 talet in på tidigt 00 som sysslade med glasfiber, så med hans hjälp skulle det inte vara nå större problem, men han säger oftast att plastar man en träbåt så förmultnar trät oftast sönder, och den tanken jag tänkt då är att om jag plastar skrovet sedan varje höst när jag tar upp den kör med avfuktare någon vecka så borde trät torka ganska okej, och kanske kan ha båten iallafall 5-10år till vid liv. Det är en väldigt charmig båt med riktigt mysig båtkänsla. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade eventuellt källan till läckaget,  en gammal lagning på en av skivorna i skrovet, dom har lagat med en plåtskiva som är fastskruvad över ett hål och u kanterna på skivan kommer det in vatten, så blir tätning där nu, sen får det fixas ordentligt efter säsongen är över.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Droppar även vid ingången för kylvattnet, ska kika om det är för att det står vatten i systemet eller om genomföringen är otät. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Toder:

tanken jag tänkt då är att om jag plastar skrovet sedan varje höst när jag tar upp den kör med avfuktare någon vecka så borde trät torka ganska okej, och kanske kan ha båten iallafall 5-10år till vid liv.

Ja det låter vettigt och båten kan nog hålla längre än så.

Det lär inte finnas så många liknane båtar så bara det ger ju projektet lite charm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske räcker att plasta upp till vattenlinjen, eller strax ovanför. En båt av den typen lär ju inte tillbringa stor del av tiden lutande som segelbåtar gör, och enstaka skvalp mot sidorna ger knappast vatteninträngning att tala om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...