Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pago

begagnade båtar

Rekommendera Poster

Hej, Jag är helt ny i båt världen och undrar om de gamla båtmotorerna har mycket problem eller är svåra att hantera? jag vill inte hamna mitt i vattnet och motorn på 2 taktaren inte startar för då dör jag av panik.

 

kan nån svara på om det är risky köpa båt med motorer från 90- talet?

 

Tack på förhand;)

 

Mvh//Pago

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en bil från 90 talet?

Problematiken är liknande på gamla bilar/båtar m.m.

För att minimera risken för att dö i panik är mitt råd köp något nyare om du inte kan skruva själv.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info! 

 

Kommer nog köpa en styr pulpet eller en nyare båt för att slippa landa på sjön :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För att minimera risken, underhåll grejorna väl / serva motor med olja, filter, eventuell impeller o.s.v enligt servicecshema.. Byt bränslefilter (och ha alltid med dig ett extra bränslefilter).

 

Ha nödutrustning med dig, nån liter vatten extra och nåt att äta kan vara bra om man planerar att bli stående. :)

 

Laddad telefon så du kan ringa sjöräddningen (Bli medlem i sjöräddningssällskapet också), eller sos alarm om det är medicinsk kris, kanske skaffa VHF + tillstånd + certifikat så du kan ropa på hjälp om du är på ställen där mobiltäckning är tveksamt / du är långt ut i skärgården.

 

Ha på dig flytväst.

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev cetex:

Laddad telefon så du kan ringa sjöräddningen (Bli medlem i sjöräddningssällskapet också), eller sos alarm om det är medicinsk kris

Är det nöd så ringer man 112.

Får man andra problem, behöver bogsering mm så ingår Sjöassistans i flertalet båtförsäkringar utan kostnad.

VHF är bra och en extra trygghet. Men i 99% fungerar telefonen men skaffa ett vattentätt fodral.

En gamal tvåtaktare är enkel och ganska pålitlig om den har skötts. En gissning är att det oftare är nyare motorer som krånglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Deta var ju ett bra sätt att skrämma bort en ny medlem på detta forum.

Om nu någon föreslår att du även skall införskaffa en hjärtstartare och en livflotte så kan du definitivt sluta att lyssna.

 

Det har redan skrivits, men köp så nya och välvårdade prylar som du har råd med, ja båten kan ju vara bra även om den är jättegammal, men gamla utombordare som inte servats ordentligt är ju då ett dåligt val, även om man kan meka en del.

Nyare fyrtaktare är ju i allmänhet mer driftsäkra än gamla tvåtaktare, men undantag finns ju förstås.

I min värld är de japanska utombordarna bättre än amerikanska, jag tänker då på Yamaha och Honda, och jag har förbrukat några Johnson/Evinrude och köper nog aldrig mer en sådan... Men det finns säkert de som är i bättre skick än dom jag hade.

 

i nödfall kan man ju ro en inte allt för stor styrpulpetbåt. Så åror kan vara bra. Man kan även ha en reservmotor på några få hästkrafter på aktespegeln, vilket sportfiskarna ofta har, fast då främst av annan anledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Deta var ju ett bra sätt att skrämma bort en ny medlem på detta forum.

Om nu någon föreslår att du även skall införskaffa en hjärtstartare och en livflotte så kan du definitivt sluta att lyssna.

 

Det har redan skrivits, men köp så nya och välvårdade prylar som du har råd med, ja båten kan ju vara bra även om den är jättegammal, men gamla utombordare som inte servats ordentligt är ju då ett dåligt val, även om man kan meka en del.

Nyare fyrtaktare är ju i allmänhet mer driftsäkra än gamla tvåtaktare, men undantag finns ju förstås.

I min värld är de japanska utombordarna bättre än amerikanska, jag tänker då på Yamaha och Honda, och jag har förbrukat några Johnson/Evinrude och köper nog aldrig mer en sådan... Men det finns säkert de som är i bättre skick än dom jag hade.

 

i nödfall kan man ju ro en inte allt för stor styrpulpetbåt. Så åror kan vara bra. Man kan även ha en reservmotor på några få hästkrafter på aktespegeln, vilket sportfiskarna ofta har, fast då främst av annan anledning.

Vem skrämmer bort en ny medlem?

I övrigt kan jag hålla med dig om motorval.

Japanska motorer som Yamaha och Honda har jag med upplevt som driftsäkra.

Billiga motorer som Parsun mfl har jag hört mycket negativt om.

Men det är inget jag forskat i bara min egen upplevelse.

Redigerad av Wildeside
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Wildeside:

Vem skrämmer bort en ny medlem?

Om du läser kommentarerna i denna tråd så hittar du säkert det du söker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pilletant447:

Om du läser kommentarerna i denna tråd så hittar du säkert det du söker.

Akkurat! 

Det var ju en lång rad med tips på nödutrutning som iofs är bra, men inte relevant i diskussionen. 

 

Båtköp blir ju ofta en kompromiss där dessvärre ett bankkonto styr allt för mycket.. 

Men satsa hellre på en bra och inte alltför gammal motor! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Akkurat! 

Det var ju en lång rad med tips på nödutrutning som iofs är bra, men inte relevant i diskussionen. 

 

Båtköp blir ju ofta en kompromiss där dessvärre ett bankkonto styr allt för mycket.. 

Men satsa hellre på en bra och inte alltför gammal motor! 

Du skrev ju själv att    "Deta var ju ett bra sätt att skrämma bort en ny medlem på detta forum.

Om nu någon föreslår att du även skall införskaffa en hjärtstartare och en livflotte så kan du definitivt sluta att lyssna"  Så vad menar du??:)

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pilletant447:

Du skrev ju själv att    "Deta var ju ett bra sätt att skrämma bort en ny medlem på detta forum.

Om nu någon föreslår att du även skall införskaffa en hjärtstartare och en livflotte så kan du definitivt sluta att lyssna"  Så vad menar du??:)

Ironi har du förstås aldrig hört talas om!? 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-26 vid 00:09 skrev Pago:

Hej, Jag är helt ny i båt världen och undrar om de gamla båtmotorerna har mycket problem eller är svåra att hantera? jag vill inte hamna mitt i vattnet och motorn på 2 taktaren inte startar för då dör jag av panik.

 

kan nån svara på om det är risky köpa båt med motorer från 90- talet?

 

Tack på förhand;)

 

Mvh//Pago

Kan bara säga att sitter just nu med en båt från 1995 vid en ö och har grillat, utvecklat simhud mellan tårna, lite alkohol osv. Vet du vad du gör och kan, så köp. Vill du vara 100% säker, köp nytt och lämna in och få servicen. Kostar men värt varenda krona!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ironi har du förstås aldrig hört talas om!? 

Klart jag har hehe men nu var det väl du som inte förstod ironin. "Om du läser kommentarerna i denna tråd så hittar du säkert det du söker".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Kan bara säga att sitter just nu med en båt från 1995 vid en ö och har grillat, utvecklat simhud mellan tårna, lite alkohol osv. Vet du vad du gör och kan, så köp. Vill du vara 100% säker, köp nytt och lämna in och få servicen. Kostar men värt varenda krona!

För egen del är jag ute med en båt byggd 1980 med original-inombordaren kvar. Ja, den har varit bråkig under våren, men å andra sidan vetefan om jag klarat skruva på en modärnare motor. Som jag ser det finns två vägar. 

- Gammalt, robust, lättmekat. Man skruvar själv, lägger timmar av sin fritid, man lär sig hur grejerna funkar. 

- Nytt, är nytt! Man betalar en kille en massa pengar, och så funkar det, förhoppningsvis... 

 

Eftersom jag - trots att jag räknas som höginkomsttagare enligt staten - inte undrar vad jag skall göra med alla enorma summor av pengar som sitter kvar på kontot när månaden är slut valde jag alternativ 1, dvs en billig båt som kräver en massa av mig. Lärorikt, men frustrerande ibland. 

 

ps Har varken livflotte eller hjärtstartare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Livflotte kan ju vara en bra grej om man är utomskärs långvarigt. Så som svenska fritidsbåtar används, till (jag höftar) 98.381 procent, så är det knappast nödvändigt. Skulle se rätt festligt ut med t ex en Örnvik 480 med 20-hästare och en resväskestor livflotte fäst nånstans ombord! :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Livflotte kan ju vara en bra grej om man är utomskärs långvarigt.

Kanske ännu viktigare om man är ute sent på säsongen, när det börjar bli kallt i vattnet.

Det följde med en när jag köpte nuvarande båt. Det kostar en slant att ha den i skick men det är väldigt tryggt och jag vill nog inte vara utan den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den är för stor och är svårplacerad på mindre båtar. Kan inte tänka mig en enda plats på vår båt där en sån skulle kunna fästas utan att allvarligt påverka andra saker negativt. Men på en båt uppåt tio meter är det inga problem.

Hade det däremot funnits en som var i storlek med en uppblåsbar badbåt, och rymdes i en låda jämförbar med en mindre handbagageväska, ja då kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Jag tycker den är för stor och är svårplacerad på mindre båtar.

Nja, min är i väska och står i akterhytten men skulle mycket väl få plats under soffan i salongen.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tycker nog att en livflotte ska vara redo att fällas och öppnas på ett par sekunder. Alltså ska den vara monterad lättillgängligt på däck eller längs relingen. Att först ta sig ner i en (i värsta fall brinnande) båt för att hämta en livflotte (som väger en hel del), och sen ut igen, det känns bara måttligt säkerhetshöjande.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev raol:

Ok, jag tycker nog att en livflotte ska vara redo att fällas och öppnas på ett par sekunder. Alltså ska den vara monterad lättillgängligt på däck eller längs relingen. Att först ta sig ner i en (i värsta fall brinnande) båt för att hämta en livflotte (som väger en hel del), och sen ut igen, det känns bara måttligt säkerhetshöjande.

 

Tja eller så fäster man en snurra på livflotten och har som familjebåt. På så sätt behöver man ju inte vara orolig ifall den fälls ut eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

Ok, jag tycker nog att en livflotte ska vara redo att fällas och öppnas på ett par sekunder.

Går man igenom en massa fall där besättningen tvingats gå i flotten på en segelbåt så ser man att man nästan alltid har tid på sig. Dessutom lär man ha större chans att klara sig även om det tar tid jämfört med att inte ha någon flotte alls.

Det fanns/finns lösningar där en nedpackad gummibåt kan blåsas upp med en kvävgastub.

Vi gjorde en egen variant med en billig gummijolle och en elektrisk luftpump samt ett litet batteri. Det kändes säkrare än att i en nödsituation stå där och försöka pumpa upp jollen.

Nackdelen är att man inte har en isolerande durk men lösningen kostade inte många hundra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fast de fallen där man inte hade nog tid att gå i flotten är väl svårare att läsa om...? 

 

Men om man fantiserar vad som kan hända så är det väl scenarion med antingen ett omedelbart behov där några sekunder är för lång tid eller där man har minst några minuter.

 

 

Ang TS fråga instämmer jag i liknelsen med gamla bilar. ”Går bra” i en blocketannons betyder inte att den går bra imorgon eller att den går bra enligt en kunnig bedömare.

 

Man får lägga antingen tid eller pengar för att slippa akuta problem till havs. Sen måste man alltid tänka typ ”hur mycket sjörum har jag om motorn strular nu” oavsett båt.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om att skrämma bort nya medlemmar.

Känns som en del av er fastnat lite väl mycket i säkerhets frågor.😎

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ironi har du förstås aldrig hört talas om!? 

Inse att ironi aldrig fungerar på internet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev trewq:

Inse att ironi aldrig fungerar på internet

Jag envisas med att tro att det är tvärtom. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...