Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Deikoo

Problem med bränsle vid start

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej 

Får se om någon vänlig själ kan hjälpa mig. 

Jag har en mercury utombordare på 75hk,4cyl dubbla förgasaren. Sitter på en crescent 53 med inbyggd 100 liters tank som har luftning som inte är blockerbar.

 

Mitt problem är att när jag kommer till båten efter en vecka typ och pumpar på blåsan så blir den hård. Kör jag sedan ut med båten så får jag dåligt med soppa. Han dör när man lägger på halv eller mer gas. Pumpar jag på blåsan igen så blir den hård på nytt, trycker jag sedan till lite hårdare så känns ett klick och jag kan pumpa någon gång till. Efter detta så går motorn som en klocka på samtliga register.

Problemet dök upp denna våren. 

 

Saker som är gjorda i år:

Bytt bränsleslangar

Satt nätfilter på pickup i tanken

Monterat delbart bränslefilter

 

För 2 år sedan så byttes membranet i bränslepumpen i motorn.

 

Jag har köpt ny blåsa som ska monteras på, men tvivlar på att detta kommer hjälpa. Visserligen gammal biltemablåsa på nu men tack vare filtret som är monterat så ser jag ju att den pumpar bränsle och fyller filtret (filter monterat innan blåsa)

Någon som kan ha en susning om vad som pågår??

Redigerad av Deikoo
Glömde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du felsökt? Alltså plocket bort kåpan och kollat så soppan kommer fram överallt? Låter nästan som att det inte är helt tätt överallt, då orkar inte motorn puma upp soppan själv. Jag hade en dålig koppling mellan slang och motor i fjol och hade samma problem. Funkar den om du pumpar när du kör? 

 

Kolla slangar och sätt ev nya slangklämmor samt byt blåsa. Är den torr så kan det kanske finnas sprickor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kramer:

Har du felsökt? Alltså plocket bort kåpan och kollat så soppan kommer fram överallt? Låter nästan som att det inte är helt tätt överallt, då orkar inte motorn puma upp soppan själv. Jag hade en dålig koppling mellan slang och motor i fjol och hade samma problem. Funkar den om du pumpar när du kör? 

 

Kolla slangar och sätt ev nya slangklämmor samt byt blåsa. Är den torr så kan det kanske finnas sprickor?

Som jag skrev innan, motorn går som den ska på alla register så fort det knäppt till i blåsan så att jag kunnat pumpa någon gång till. 

 

Jag hatar att skriva egna teorier eftersom jag vill ha nya fräscha tankar, men spontant känns det som att ena förgasaren inte fyller förren knäppet kommer.  Jag får inte heller förgasaren att flöda över när jag pumpar, men osäker på om man borde få det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-25 vid 17:55 skrev Deikoo:

Som jag skrev innan, motorn går som den ska på alla register så fort det knäppt till i blåsan så att jag kunnat pumpa någon gång till. 

 

Jag hatar att skriva egna teorier eftersom jag vill ha nya fräscha tankar, men spontant känns det som att ena förgasaren inte fyller förren knäppet kommer.  Jag får inte heller förgasaren att flöda över när jag pumpar, men osäker på om man borde få det. 

Fått ordning på felet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...