Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
MikaelBackstrom

Utombordare stannade och är nu kraftlös?

Rekommendera Poster

Har fått en Sjöjeep med en 60 hp Evinrude utombordare från 1981 som jag varit ute med ett par gånger under sommaren. Igår när vi var ute så dog plötsligt motorn. Den var sedan svår startad och när man väl fick igång den och skulle köra framåt så dog den direkt. Efter att vi satt årorna i vattnet och fått upp lite fart med armkraft så fick vi igång den men på full gas gick den max ett par knop och lät inte bra. Motorn vibrerade mer än vanligt strax innan den stannar. 

 

Lite bakgrund är att det är min svärfar som haft båten innan och han har inte bytt olje, servat mm mm motorn på massor av år. Den har i och för sig inte gått så mycket de senaste åren men jag antar att en del saker t ex filter mm riskerar att bli igensatta med åren. 

 

Jag är helt novis på båtar och motorer. Någon som kan ha en idé på vad det kan vara eller vilka moment jag behöver testa för att felsöka? 

 

Stort tack på förhand!

Mikael 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara precis vad som helst. Jag vill inte vara dryg, men jag skulle nog säga det är bäst om du lämnar i den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändstift bytes. 

 

Töm bensintanken. 

 

Ta ur filter, filtren. 

 

Plocka loss vattenavskiljare, om sådan finnes. 

 

Blås ur brässlangar med tryckluft.

Byt helst till nya kvalitetsslangar (ej Biltema, Jula etc). Slangar kan få små sprickor med tiden som läcker in luft. Eller t o m mer eller mindre svälla igen invändigt. 

 

Lossa förasare, rensa alla kanaler, munstycken och flottörventil. Även ventilsätet. 

Kolla mellan ventilsäte och anslutningsnippel för bränskeslang. Där brukar det samlas skräp o annat. 

 

Bränslepumpen. Har den kanske ventiler som bör kollas. Ett membran, som i så fall ska bytas?

 

Först när allt är ordnat ovan, så monterar man nya filter. 

 

Vad är det för tändsystem på sådan motor? 

 

.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den vibrerar skulle jag börja med att kolla om det finns gnista på alla stift, man har ju haft moppe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma sak med en gammal Evinrude jag hade. Då var det impellern som sagt upp sig, motorn gick varm, topplocket blev skevt. Gick på endast en cylinder, i bästa fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev MikaelBackstrom:

Lite bakgrund är att det är min svärfar som haft båten innan och han har inte bytt olje, .....

 

Det är väl en tvåtaktare? Då är det bara oljeblandad bensin som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Kane:

 

Det är väl en tvåtaktare? Då är det bara oljeblandad bensin som gäller.

 

Utöver tvåtaktare med oljeinjektion som tankas med ren bensin och får oljan från separat tank, så har väl alla utombordare växelhusolja som behöver bytas relativt ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...