Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Toalettproblem

Rekommendera Poster

Sedan jag installerade en Johnson eltoalett 2016 har det varit problemfritt. Ja visst har det ibland varit litet svårt pga obstipation eller förstorad prostata, men toan har alltid funkat.... Tills nu, det var svårt att spola, det pumpades in med spolvatten i skålen än vad det pumpades ur.

Så besättningen körde iland och jag började skruva isär toan med pump och fann en massa avlagringar, urinsten kanske? Värst var det i slangen mellan toan och tanken. Här var det obstruktion, det var inte många millimeter i diameter inne i slangen. En del satt rätt löst, och kunde spolas ur, men det mesta satt så in i helskotta, då jag fick bearbeta den en del med en plastklubba, då lossnade det.

Några timmars svettigt jobb, som kunde gjorts innan sjösättning.... bara det att det är svårt att testa toaletten när båten står på land.

Men detta lämnas som en erfarenhet till er andra... Inte alls något trevligt jobb, men det var nöd-vändigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch.

Använder båt toan så lite som möjligt men barnen verkar tycka den är kul.

Får tömma tanken då och då.

Men vill aldrig tillbaka till båt utan toa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

Använder transclean eller biltemas variant någon gång vartannat år. Löser upp urinsten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaletten används till det den är avsedd för.

Vi brukar annars ha gott om ogräsättika hemma, det kanske funkar det också att lösa upp avlagringarna med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transclean 65 och Biltemas tank cleaner innehåller fosforsyra vilket även Jula’s Betsyra gör till lågt pris.

Vågar man använda betsyra?    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Använder primärt toan på båten, går ibland iland för nr 2 om vi har en vettig toa i närheten, annars så kör vi allt ombord.. På två kör vi sugtömning var 3-4e dag ungefär, 56 liters rostfri tank köpt på seasea. Spolar emellanåt igenom allt ordentligt så att vi får bort det som står i slangen från toan upp till tankens överkant..

 

Transclean ska tydligen funka, saltsyra (utspädd) o dyl läre ju även funka.. Körde rent och hällde i transclean och lät det stå veckan innan upptag förra hösten, hällde i lite glykol efter upptag så det inte skulle frysa...

 

Får väl se hur det är om något år till, om man nu har kvar båten då..

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FIATX19:

Använder båt toan så lite som möjligt

Det gjorde förra ägarna av min båt också. Aldrig nr 2. Några veckor eftr jag tagit över båte blev det stopp. Ny (el) toa och nya slangar.

De gamla var nätan helt igensatta av urinsten. Slutsats: Använd toaletten till både 1 & 2 och slå i lite Transclean eller Biltemas variant i bland.

Helst ska man spola med färskvatten så luktar det bättre.

Eller, sätt in en urinseparerande mulltoa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick ta den brutala metoden och körde med en rensmaskin ( lånat av en rörläggare ) då blev det också rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

Jag skall göra om installationen i vinter, skall sätta in en större tank. Nu har jag en krök med uppförsbacke från toalettstolen till tanken. Dessutom olika dimension på slangarna, en klenare först från toan till en grövre 38 mm till tanken, det satt en annan toalettstol på plats innan, och efter ytterliga en helbild i durken så har det när båten byggdes varit ytterligare en annan toalettstol på plats. En funktionell tankmätare skall också installeras, likadant i de båda vattentankarna, varav den akter skall flyttas fram en bit. Så jag har en del tankar om dessa tankar.

Men jag skall testa med något av de föreslagna tankrengöringsmedlen.

 

Att spola med sötvatten i bland, det gör jag för att få bort alger, plankton och annat som kommer med sjövattnet upp. Nu senare i augusti kan man ju se marelden i toelettskålen om kvällen, effektfullt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan jag installerade en Johnson eltoalett 2016 har det varit problemfritt. Ja visst har det ibland varit litet svårt pga obstipation eller förstorad prostata, men toan har alltid funkat.... Tills nu, det var svårt att spola, det pumpades in med spolvatten i skålen än vad det pumpades ur.

Så besättningen körde iland och jag började skruva isär toan med pump och fann en massa avlagringar, urinsten kanske? Värst var det i slangen mellan toan och tanken. Här var det obstruktion, det var inte många millimeter i diameter inne i slangen. En del satt rätt löst, och kunde spolas ur, men det mesta satt så in i helskotta, då jag fick bearbeta den en del med en plastklubba, då lossnade det.

Några timmars svettigt jobb, som kunde gjorts innan sjösättning.... bara det att det är svårt att testa toaletten när båten står på land.

Men detta lämnas som en erfarenhet till er andra... Inte alls något trevligt jobb, men det var nöd-vändigt!

Du skulle ha sparat en del av urinstenen från slangen så hade du kunnat labba lite och sett vad som löser den. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nu senare i augusti kan man ju se marelden i toelettskålen om kvällen, effektfullt.

Numera har vi LED till det ;)

Om jag skulle tvingas ha båten i saltförgiftat vatten så skulle jag sätta in en extra vattentank för spolvatten. För två personer behöver man ca 30 liter färskvatten för en vecka. Någon viktökning innebär det inte. En vattensäck skulle fungera.

Dessutom ser man ju när vattentanken börjar bli tom så börjar nog toatanken bli full.

Eftersom jag har en nästan oändlig tillgån på färskvatten så fick jag satsta på en Gobius istället. Troligen dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Skoter:

Du skulle ha sparat en del av urinstenen från slangen så hade du kunnat labba lite och sett vad som löser den. 

 

 

Bra idé, men det sitter en tunnt skal med urinsten i botten på toaskålens botten som jag inte kunde skrapa bort, med @bhemacs led-lampa kan man ju lysa ned i toan och se om den hinnan är kvar efter första behandlingen.

 

Angående spolvatten, så har jag ingen atlantångare, har inte plats till fler vattentankar nu. Sedan anser jag även att färskvatten med livsmedelskvalitet är för fint för att spola toaletten med, även hemma. Det finns städer i världen där man har dubbla vattenledningar, en till dricksvatten, och en till spolvatten... Nåväl.

 

Nu fungerar det väldigt bra iallafall. Det går lätt att spola, möjligen fyllde vi tanken med spolvatten i större utsträckning innan avloppsrensningen. Men denna förkalkning har ju pågått under några år, vi har ju inte märkt av att det långsamt blivit sämre, liksom man ser inte att håret växer förän det är dax att gå till frisören. Om nu den liknelsen var relevant i detta sammanhang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minutes ago, Georg_Ohm said:

Det finns städer i världen där man har dubbla vattenledningar, en till dricksvatten, och en till spolvatten... Nåväl.

 

Hörde av en vän som bor i Dublin att det är anledningen till att det är krav på att ha separata kranar likt dom envisas med i UK o.s.v.. Varmvatten och spolvatten är "lite sunkigt" medans kallvatten typ är drickbart..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dricka kranvattnet i UK och Dublin gör väl inte ens urin-vånarna 😉?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Dricka kranvattnet i UK och Dublin gör väl inte ens urin-vånarna 😉?

Nepp!

Dom driker öl på puben😀

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar vilket vatten ölet är bryggt på. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Skoter:

Undrar vilket vatten ölet är bryggt på. :)

Kanske man inte vill veta😉

Men gott är det.

En stilla fundering.

Varför har man en toalett ombord och undviker att göra nr 1 eller nr 2 på den?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Wildeside:

Kanske man inte vill veta😉

Men gott är det.

En stilla fundering.

Varför har man en toalett ombord och undviker att göra nr 1 eller nr 2 på den?

 

Ja det undrar jag också.

Jag har dock en teori om vissa människor har en väldigt stor "muskelus gluteus maximus"  alltså stora sätesmuskeln, och därför har svårt att placera den samma på de oftast mindre ändringrarna som båttoalteeter har, det kan även kännas förnedrande för en del män att tvingas till "sittkissning".

Eller så har man inte lärt sig spola, eller inte förstått att det inte är som hemma, även med välfungerande toaletter ombord får man ta det försiktigt med papper och undvika göra harlortar eller Mozartkulor. Gärna spola under tiden man gör den fekala eliminationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fat man måste ju inte sitta och pinka om man inte vill, funkar bra att stå på knä också.

 

Jag tror mer på bristande förståelse och tradition. Det är säkert flera som står och pinkar på algerna och surar för att det inre får att bada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undviker båt toan om möjligt då den är så liten och jag pga orolig mage kan bli sittande en halvtimme.

Sedan är toaletten inte avskild från sovutrymmet tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FIATX19:

Jag undviker båt toan om möjligt då den är så liten och jag pga orolig mage kan bli sittande en halvtimme.

Sedan är toaletten inte avskild från sovutrymmet tyvärr.

De båda förklaringarna kan jag förstå.

Men med orolig mage för man ju då hålla sig, eller hålla sig nära gästhamnarnas toaletter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...