Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
egget

Oljelampa lyser och tjuter vid tändning Lombardini 1404

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Albin 25 med en Lombardini 40 hk med 760 gångtimmar. 

Nu har det börjat tjuta och oljelampan lyser vid tändning. 

Lyser inte eller tjuter sedan när motorn startar. Kommer inte ihåg om den gjort så tidigare. Kanske ska vara så? 

Har fyllt på olja och rätt mängd olja nu i motor.

tacksam för svar. 

 

Mvh

jocke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev egget:

Hej!

Har en Albin 25 med en Lombardini 40 hk med 760 gångtimmar. 

Nu har det börjat tjuta och oljelampan lyser vid tändning. 

Lyser inte eller tjuter sedan när motorn startar. Kommer inte ihåg om den gjort så tidigare. Kanske ska vara så? 

Har fyllt på olja och rätt mängd olja nu i motor.

tacksam för svar. 

 

Mvh

jocke 

Kan inte just din motor men min kad tjuter tills oljetrycket kommit upp, vid start. Är nog meningen att det ska tjuta till oljekontakten får tryck då ser du trycket på givaren med och larmet tystnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska vara så. Det finns en knapp för att stänga av ljudet (tills nästa start), iaf på den digitala panelen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi skall ju inte vara elaka när det gäller stavfel eller hänsyftningsfel...

men eftersom vi igår satte i oss en halv ask med Alladin så är det svårt att låta bli....

 

Men oljelampor skall man väl putsa noga, så kanske det kommer ut en ande som ger dig tre önskningar.:P

 

Oljekontrollampan eller kontrollampan för oljetrycket skall lysa och en "akustisk signalgivare" skall tjuta om oljetrycket försvinner. Jag är mest van vid Volvo-Penta och har väl kört någon båt med Yanmar, det brukar vara så att om man har tändningen på utan att motorn går tjuter signalgivaren efter en stund, men på min V-P är det litet si och så med den saken, ibland och ibland inte, har inte lyckats hitta någonting om detta i min instruktionsbok. Kanske det står något i din?

 

Men jag minns att man hör detta tjut i båthamnarna när en del båtägare satt på tändningen men ännu inte startat maskinen... Så det är nog normalt att det lyser och tjuter.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Då ska jag sluta noja 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev egget:

Tack för svar. Då ska jag sluta noja 😃

Jag har tänkt på detta senaste veckan i olika gäst- och naturhamnar. Jag har hört detta pipande flera gånger när olika båtgrannar vridit om sina tändningsnycklar, jag vet ju inte vad dessa har för motorer.. Men det är väl en säkerhetsvarning för uteblivet tryck, laddning eller, sägs det, för hög motortemp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...