Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
johan_sjobjorn

Teak durk AQ 24 tål inte vatten?

Rekommendera Poster

Såhär ser min teakdurk i en AQ 24 ut efter en liten regnskur..

 

Torkade upp med handdukar men det blev såklart blött i båten.

 

Har jag missat något, skall inte teak tåla vatten/ måste durken behandlas. På badbryggan är detta inte något problem.. 

 

Kan tycka att material som användas i båtar skall tåla vatten. Detta är ju sämre än min parkett hemma.

1C7C10AD-67E2-4866-9887-C6D9ED8B0559.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är klart att det ska behandlas, om det ska tåla vatten och du vill att den ska vara opåverkad. 

 

Kan tycka att du borde läsa på om hur du ska ta hand om en båt, innan eller efter du köpt den... 

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak tål vatten mycket bra.

Det finns i princip två varianter att underhålla teak. 

Olja in med teakolja och fortsätt med det med jämna intervall, troligen några gånger per år.

Eller låt teaken få en grå patina och tvätta med såpa då och då.

Titta på andra båtar hur teaken ser ut efter några år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev per_62:

Teak tål vatten mycket bra.

Det finns i princip två varianter att underhålla teak. 

Olja in med teakolja och fortsätt med det med jämna intervall, troligen några gånger per år.

Eller låt teaken få en grå patina och tvätta med såpa då och då.

Titta på andra båtar hur teaken ser ut efter några år.

 

 

Ja efter att ha ”läst på” som förordades ovan så valde jag att köra obehandlad och helt enkelt låta den bli silvergrå. Det fungerar som tänkt på badbrygga och övriga ytor på däck. 

 

Där har vatten inte varit ett problem.

 

I sittbrunnen varnar det vara någon annan ”enklare” variant.

 

Kan givetvis olja den men ville helst slippa det med tanke på de nackdelar det medför. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skura med såpa med jämna intervall oavsett om du oljar eller inte. Såpan gör att teaken naturliga fett inte torkar ut så fort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Skura med såpa med jämna intervall oavsett om du oljar eller inte. Såpan gör att teaken naturliga fett inte torkar ut så fort.

 

yes det är det jag gjort so far.

 

i produktbeskrivningen står det att det är ”teak massiv” på däck och ”teak randig” i sittbrunn.

 

Jag börjar misstänka att den sistnämnda är någon typ av fuskteak, typ teakfaner på plyfa. Annars borde det inte vara problem med vatten för det är det inte på däcket.

 

Hade hellre haft plast med halkmönster än detta skit som inte tål vatten. Hör inte hemma på en båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag börjar misstänka att den sistnämnda är någon typ av fuskteak, typ teakfaner på plyfa

Känns det som trä? En kompis har en båt med "plastfaner" som liknar teak men är bara en plastskiva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev 535GT:

Ja det är klart att det ska behandlas, om det ska tåla vatten och du vill att den ska vara opåverkad. 

 

Kan tycka att du borde läsa på om hur du ska ta hand om en båt, innan eller efter du köpt den... 

Helt fel!

 

Teak är otroligt fet i sig själv, det är faktiskt därför den används i båtar, tro't eller ej.

 

Bästa är enligt mångas mening att låta teaken vara obehandlad som en del redan skrivit ovan. Att olja teak innebär att du kånkar en massa vatten i plåtburkar till din båt och i dessa en produkt som gör din vackra teak mörkt missfärgad och du kommer spola ren och skrubba den varje vår.

 

Mitt enkla råd: Låt den vara, den åldras, blir grå med patina och oändligt vacker av sig självt.

 

MVH

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Baxlaget:

Känns det som trä? En kompis har en båt med "plastfaner" som liknar teak men är bara en plastskiva.

Du och din kompis är ute på felaktiga spår. Låt de som har riktig teak vårda den med råd från kunniga medlemmar på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Baxlaget:

Känns det som trä? En kompis har en båt med "plastfaner" som liknar teak men är bara en plastskiva.

 

Ja nog är det trä / riktig träfaner. Men jag tror inte det är teak rakt igenom som på badbryggan. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev johan_sjobjorn:

Ja nog är det trä / riktig träfaner

Tror det finns experter här som kan tala om hur man sköter teakfanér. 

Vad säger ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Broadsword:

Teak är otroligt fet i sig själv, det är faktiskt därför den används i båtar, tro't eller ej.

Från början är teaken fet. Man använder det i båtsammanhang därför att det är kopakt och starkt samt  att det inte vittrar sönder. Det finns även en del andra träslag med liknande egenskaper. Med tiden lakas fettet ur, i synnerhet om man använder fel rengöringsmedel. Även solen hjälper till.

Obehandlad teak blir spröd med tiden, det gör inget för ett däck men tex durken i min sittbrunn trillade jag igenom. Teaken var slut. Sittbrunnsbänkarna var lackade tills jag tröttnade på att de var så hala och oljade istället. Skurades med såpa och oljades med Kinaolja ett par gånger per år. Den höll sig stark.

Så att olja eller inte beror på var teaken används. Är det inomhus ska man absolut lacka och inte olja.

I TS fall kan det vara "durkplywood" dvs en plywood med ett ganska tjockt fanérlager. Den brukar inte hålla utan behndling. Men är det massiv teak så behöver man inte gör något mer än att då och då tvätta med såpa. Spola av med färskvatten för att få bort saltet brukar vara bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog teak tål vatten men det kan av olika anledningar byta färg när det blir blött. Olika medel som teaken har mött ger olika färger vid blött/torrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev bhemac:

Från början är teaken fet. Man använder det i båtsammanhang därför att det är kopakt och starkt samt  att det inte vittrar sönder. Det finns även en del andra träslag med liknande egenskaper. Med tiden lakas fettet ur, i synnerhet om man använder fel rengöringsmedel. Även solen hjälper till.

Obehandlad teak blir spröd med tiden, det gör inget för ett däck men tex durken i min sittbrunn trillade jag igenom. Teaken var slut. Sittbrunnsbänkarna var lackade tills jag tröttnade på att de var så hala och oljade istället. Skurades med såpa och oljades med Kinaolja ett par gånger per år. Den höll sig stark.

Så att olja eller inte beror på var teaken används. Är det inomhus ska man absolut lacka och inte olja.

I TS fall kan det vara "durkplywood" dvs en plywood med ett ganska tjockt fanérlager. Den brukar inte hålla utan behndling. Men är det massiv teak så behöver man inte gör något mer än att då och då tvätta med såpa. Spola av med färskvatten för att få bort saltet brukar vara bra.

Jag måste erkänna att jag inte sett "spröd" teak på de båtar jag vistats på här på västkusten under mina snart 55 år. Däremot har jag sett några exempel på dåligt underarbete där läckage etc gör att teaken multnar underifrån vilket är en "diagnos" som många härför till som just spröd.

 

Har själv seglat några Vindö med väldigt gamla teakdäck med väldigt fin silvergrå patina.

 

Jag antog att teaken, som beskrevs som "i sittbrunn" användes "ute".

 

Båtsverige är fullt av folk som lägger stora summor på "teak-cleaner", "teak-restorer", "Teak-oil" etc etc...

 

Någon kanske undrar hur folk klarade sig i tropikerna för ca 100 år sedan när dylika produkter inte fanns...

 

Att många inte uppskattar naturlig teak med dess åldring är lite synd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Broadsword:

Jag måste erkänna att jag inte sett "spröd" teak på de båtar jag vistats på här på västkusten under mina snart 55 år. Däremot har jag sett några exempel på dåligt underarbete där läckage etc gör att teaken multnar underifrån vilket är en "diagnos" som många härför till som just spröd.

Det syns inte. Min durk bara gav vika och bitarna kunde man bryta med bara händerna. Inget läckage, inget murket. Inte ovanligt enligt gubbarna på ett snickeri.

Allt trä kräver underhåll men oftast inte med kemikalier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hälften av trådarna refererar till ”riktig” teak, dvs det du har på badbryggan, men i Aquadorer kör man teakplywood på innerdelarna ifall man inte lägger till för massiv teak. Har du valt plywooden på en DC är det bara att beklaga; kapell på vid första droppen! Plywooden tål knappt en droppe väta, den ser ut som fanken om man blöter den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Eborgelin:

Hälften av trådarna refererar till ”riktig” teak, dvs det du har på badbryggan, men i Aquadorer kör man teakplywood på innerdelarna ifall man inte lägger till för massiv teak. Har du valt plywooden på en DC är det bara att beklaga; kapell på vid första droppen! Plywooden tål knappt en droppe väta, den ser ut som fanken om man blöter den...

 

Ja det är nog pang på rödbetan- precis vad saken gäller.

 

När det gäller valmöjligheter så säljs Aquador 24 med ”All Inclusive” paket där ”komplett teak” paket ingår i Sverige.

 

Men, det innebär inte att det är massiv teak överallt. Tror inte ens det går att välja till något annat teakpaket i sittbrunnen.

 

Samma sak verkar vara fallet i den nya 25:an https://www.flippermarin.se/wp-content/uploads/2019/02/all-aquador-batar-2019.pdf

 

 

Skön båt i övrigt men tyvärr lite väl ömtålig kanske.

 

Over and out 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...