Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
raol

Plywood för båtinredning - vad och var?

Rekommendera Poster

Just nu har jag ett brutalt diskbråck som stoppat alla planer på renovering tills vidare, men jag kan ju ändå ställa fler frågor.

Finns det nån halvmjuk sliprondell som kan användas för att "snabborsta" all lackad inredning, för att slippa göra allt för hand med sandpapper och kloss? Om rondellen böjer sig och "fyller ut" vore det perfekt. Lite som en seg och tålig tvättsvamp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

Vad är det för båt? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Rascal:

Scotch-Brite


Mer specifikt? Jag menar alltså en mjuk rondell att sätta på slipmaskin/borrmaskin. Inte för kantslipning utan för "ytslipning". Mer som en polermaskin.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova Biltemas "Grovrengörare" finns för vinkelslip och borrmaskin. Oftast väldigt effektiv.

Lycka till med ryggskottet, det är djävulskt vad jag förstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:


Mer specifikt? Jag menar alltså en mjuk rondell att sätta på slipmaskin/borrmaskin. Inte för kantslipning utan för "ytslipning". Mer som en polermaskin.

 

 

Jag har slipat en hel del i mina dagar, och skall du slipa innan lack är det en bra excenterslip med ett bra slippapper samt en dammsugare kopplad till maskinen som är effektivast på plana ytor. På lister mm är det vanligt sandpapper eller slipduk (finns på t ex Biltema) som funkar bäst. 

 

För att använda excenterslip behövs ju el, och det ville du inte ha, så då är det handslipa som gäller. Att köra med borrmaskin ger sliprosor; det blir inte bra. 

 

Tvätta innan du slipar och låt torka, annars slipar du in smuts och mögel i träet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken var ju att bara löst slipa för att få loss det dom sitter löst/halvlöst, inte ta bort lacken ner till rent trä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Tanken var ju att bara löst slipa för att få loss det dom sitter löst/halvlöst, inte ta bort lacken ner till rent trä.

Ja, det förstod jag. Men på vissa delar har ju lacken redan släppt, så tvätta först, låt torka, slipa sedan.

Målartvätt är bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Prova Biltemas "Grovrengörare" finns för vinkelslip och borrmaskin. Oftast väldigt effektiv.

Lycka till med ryggskottet, det är djävulskt vad jag förstår.

Grovrengöraren är som du säger väldigt effektiv! Funkar bra på rost på bilen men tar alldeles för mycket för lackad plywood. Kommer att bli ojämnt och kräva mycket spacklande.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den verkar hård. Men en liknande uppbyggnad fast mer som grov skursvamp vore bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Rascal:

men tar alldeles för mycket för lackad plywood.

Ta det lite försiktigt, hörru ;) 

Jag tog bort delvis flagnat fernissa på en lucka. Sen den excenterroterande.

Kan jag så tar jag hellre varmluftpistolen eller blåslampan om det inte finns ström.

Bandslipen är också effektivt.

Vill man inte ha el eller eld så är det nog bara en bra skrapa och en fil som gäller. Och mycket tid!

Alternativet är att limma på tex skummad PVC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Ja, den verkar hård. Men en liknande uppbyggnad fast mer som grov skursvamp vore bra.

Lackborttagning på trä görs bäst med värmepistol och japanspackel som lyfter bort lacken i samma takt. Bara att hålla pistolen framför den lågt vinklade spackeln och köra i lagom fart. 

Nermattning av lack går bra med en filtklädd slipkloss och 180 papper som dras i fiberriktningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag ska inte ta bort lack, bara ta bort det som är löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev raol:

Men jag ska inte ta bort lack, bara ta bort det som är löst.

Att få loss lös lack är inget problem men  var går gränsen och hur får man övergången att bli bra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...