Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Plywood för båtinredning - vad och var?

Rekommendera Poster

Som en del av er kanske vet tog mina bröder och jag över en segelbåt som har vattenskadad inredning. De nedersta ca 10-15 cm av inredningen är murken och mjuk. Går att gräva bort med fingrarna på vissa ställen. All inredning är fuktpåverkad och har fläckar, men det som inte ska bytas ut ska slipas och målas över. Pga att båten och jag är ganska långt från varandra och jag har haft låg lön under flera år, har det inte funnits möjlighet att börja ta tag i inredningen. Men kommande året bör det vara möjligt.

Förmodligen kommer vi bröder att bli båtens sista ägare. Ingen av oss känner nåt särskilt behov av att uppgradera eller byta till nåt fräschare på kort eller längre sikt, och när väl den dagen kommer att det är färdigseglat i denna för vår del, då har den nog gjort sitt. Därför spelar det inte så stor roll om det blir jättebra gjort eller nåt som håller väldigt länge. Inte en renovering till nyskick eller toppskick. Det ska mest vara funktionellt och fräscht, jämfört med den nuvarande inredningen som faller i bitar...

Att byta ut materialet i skotten ser jag som en alltför omfattande uppgift. De är fastplastade. Men inredningen mellan skotten är "lös" och består mest av plywoodskivor som formats och skruvats ihop till att passa skrovet. Min tanke är att helt enkelt ta loss allt, malla av på ny plywood och sen skruva dit igen. Pentrydelen kanske jag bygger om lite, för att fungera lite bättre, och förpikens "golv" tror jag att jag ska höja en decimeter för att öka bredden på bäddytan. I övrigt ingen större skillnad.

All inredning ska målas ljusgrå och vit, så teak och andra "feta" träslag är inte aktuella. Det bör även vara så billigt som det går utan att det blir fel. Jag har hittills bara gjort en grov uppskattning och gissar på 12-15 kvadratmeter totalt. Kan bli mer beroende på hur bra eller dåligt jag lyckas passa in bitarna på skivorna.

Furuplywood är ju det som är enklast att få tag på och också förhållandevis billigt, men då är frågan om det är tillräckligt funktionellt i en båt. Att det inte är rötbeständigt kan ju vara ett problem, men uppenbarligen var inte originalinredningen (ser ut att vara "ädlare" trä) det heller, så det kanske kvittar... Ett kanske större problem är om det expanderar av långvarigt hög luftfuktighet, och då bågnar. Kanske kan det räcka att lämna lite marginal på några millimeter i ändarna (mot skotten) för att slippa det?

Björkplywood har jag läst om, men det påstås inte heller tåla röta, men är det kanske mer formbeständigt?

Mahogny och liknande träslag verkar bli väldigt dyra, men är väl i övrigt bra.

Vad finns det för andra tänkbara skivor jag kan kika närmare på?

Ytterligare en komplikation är att materialet måste gå att köpa för mig som privatperson. Väldigt många handlare som har den här typen av produkter befattar sig inte med privatpersoner. Och det duger inte heller med att "de gör det vid sidan om, om man frågar", för den typen av osäkerhet vill inte jag hålla på med. Nej, det måste gå att få tag på från butiker som öppet och uttryckligen handlar med privatpersoner. Och butiken behöver finnas i eller runt Göteborg eller nånstans i Bohuslän. De stora byggvaruhusen har bara furu.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även funderat på om det är ett rimligt alternativ att bygga i massivt trä. Dvs, helt enkelt regla upp och skruva fast brädor. Betydligt enklare än skivor eftersom jag kan finjustera brädbit för brädbit, i stället för att såga till en otymplig skiva som sen också ska ner i båten från nånstans, och som sen kanske inte riktigt passar som det var tänkt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Murken nederdel kan man fix. Plasta på ena sidan, fräs bort det murkna på andra sidan, ersätt med distansmaterial och sen plasta den sidan också.

Ett björkplywood inte skulle fungera är nog mest en skröna som uppkommit därför att just björk inte är så vattentålig. Men WPA-limmad björkplywood tål fukt. Den är mycket stark men lite tungt. Professionella PA-högtalare görs med fördel av björkplywood eftersom det är så hållbart. Min båt är byggd i Finland och det mesta är finsk eller rysk björkplywood som teakfanerats. Håller fortfarande.

Skulle jagg bygga båt idag så skulle jag använda garnribbor som betsas och lackas. Dessa limmas mot ett distansmaterial med väv och epoxi. Det blir lätt starkt och hållbart.

Till ytor som ska vara vita skulle jag använda skummad PVC. Som kärna kan man använda Luanplywood. Lätt och billigt.

Svarvad mahognyplywood är inet så dyr.

Jag har köpt lite teakplywood hos Sea&Sea. Enkelt och prisvärt. Men fy vilken kvalitet, tjock lager utom det yttersta av teak. Porigt och frasar sig i sågen trots tejp mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du missförstod, eller så var jag otydlig. Hela inredningen är fuktskadad. Allt som går att ta bort ska bort (dvs allt utom skotten). Det finns liksom ett lager av vad jag förmodar är mögel överallt. Vitt pulver. Bitvis grönt.

All vinyl ska bort. Alla lister ska bort (de i massivt trä ska jag slipa rena och sen montera in igen). Alla invändiga ytor ska tvättas noga och sen i möjligaste mån behandlas med nåt mögeldödande. Kanske hyra en sån där ozongenerator några dygn.

Väggarna ska inte ha trätäckning, utan det handlar om att bygga upp bänkarna, pentryt och vissa andra detaljer på nytt.

Men ju mer jag funderar på det, desto vettigare verkar det faktiskt att bygga upp allt med reglar och panelvirke. Det är ju oerhört lättjobbat så. Jag kom på den idén efter att jag skrev första inlägget, så hade jag kommit på det innan hade jag nog inte skrivit nåt alls, haha. Jag byggde en täcklåda för "elcentralen" när jag fixade elsystem i båten förrförra året, i vanligt furuvirke, och den ser som ny ut två år senare, när det stått en decimeter vatten i båten en stor del av vintern (delprojekt ett är att hitta ALLA läckor och åtgärda dem - annars kommer det att vara helt bortkastat att fixa inredningen - nu är det nästan alltid 5-20 liter vatten längst ner efter ett regnväder).

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med massivt trä är att det inte är lika styvt och starkt som plywood, samt har större fuktrörelser.

 

Jag röstar också för att du använder en bättre plywood, limmad med kokfast lim enligt ovan förslag. Kanterna kan du försegla med ett varv epoxy innan du målar, då skall det mycket till innan något blir fuktskadat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det behöver inte vara särskilt starkt. Det handlar bara om att bära vikten av en sittande eller liggande person. De delar jag ska byta ut är inte strukturella, uppstyvande, utan "fria".

 

Men om jag ändå skulle använda plywood återstår problemet att få tag på det som privatperson.

 

Epoxy vill jag inte befatta mig med.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev raol:

Du missförstod,

Jo men jag tänkt att det kan vara värt att nämna, det finns många båtar där nederdelen är murken, tex i fd charterbåtar och det behöver inte vara kört för det.

Annars är det nog så att det är snabbare att riva ut allt och börja om från början.

Att kombinera massiv trä och skivmaterial är vettigt, jag har byggt några pentryn, oftast teak till reglar, lister och lådfronter och "cigarrlådeplywood" för mellanväggar och lådbottnar. Det blir något dyrare än att tex att ha en hel front i plywood men det går mycket snabbare och det blir snyggare. Nu hade jag tillgång till maskiner, framförallt bordsfräs och planhyvel. Men kan man fräsa upp några profiler på något ställe så kan man bygga upp resten på plats.

Halva mitt pentry är nu ombyggt, i vinter ska resten fixas, lådor och fronte. Eftersom det är teak i båten så får jag nog hålla mig till det, annars finns bra alternativ, Cumaro,  Bankirai/Kirai, Ipé, Massaranduba mfl. Betydligt billigare. Det finns många fler som kan funka. Ask kanske, Ek mm. Men inte furu.

Masonite är ett material som jag gillar att göra mallar av men jag har gjort några paneler "tills vidare" av masonite, oljehärdad och lackad. Har hållit väldigt bra. Tror man skulle kunna använda masonite som man folierar, det finns hur många folier som helst och det är lätt att montera.

Gran är ett underskattat material, jag hade lite funderingar på att bygga en mindre katta med epoxilimmade granribbor a la Thomassos kanoter. Det ska vara mellensvensk gran, den har rätt densitet. Man kunde köpa på en "bonnasåg". Det kostade en krona per tum dvs 2x2" = 4 kr/meter. Plus moms om man ville ha kvitto. Sågen hade en femkutterhyvel som jag fick använda, tar en stund att ställa in men sen går det bort att köra. Betsa och lacka med 2k lack.

Gjorde en provbit, det flesta tror inte på att det är trä. Gjorde också lite pärlspont fast utan "pärlan". Vi la ihop en bit panel och plastade baksidan med ett lager väv. Skulle egentligen vara epoxi men hade ingen hemma. Det fungerade väldigt bra och skulle kunna fungera som paneler.

Har även gjort pentrydelar med fanér som plastas på baksidan men det var svårt att hitta fanér till bra priser.

Men visst går det att bygga med alternativa material idag!

Erlandsson Trade finns väl inte längre? Flera åkte upp och hämtade med kärra, bra priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev bhemac:

Erlandsson Trade finns väl inte längre? Flera åkte upp och hämtade med kärra, bra priser.

 

Erlandson Trade finns, men har inte "hämta-i-butik" som förut. http://www.erlandsson-trade.se/ Jag tror dock att raol hålls på Atlant-sidan av Sverige och då är nog Roslagen troligen inte längst upp på listan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Granplywood är lättare än björkplywood och tål väta bättre.

Är även billigare.

Limskickten i plywooden är det som tål vatten bäst.

Borrar du i plywooden så skall du därför täta ytskicktet. Ja och naturligtvis även kanten runt skivan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i huvudsak ekfanérad björkplywood i min båt, på durken teaklaminat limmat på björkplywood. Kanter m.m. är kompletterat med massivträ, också klarlackad ek, alternativt har jag kantat genom att med limma ekfanér (om kanten är synlig). Annars bara förseglat med två lager halvmatt lack/fernissa. Pentryskivor och på toan är det laminat/perstorpsplatta limmad också på plywood. Inte ett fuktproblem på över 15 år.

 

Gillar klarlackad ek och kan rekommendera det, eftersom det blir ljust och en yta smidig att underhålla. Har lagt på extra klarlack några gånger kring pentryt och där det går hårt åt p.g.a. fukt, men annars ingenting.

 

Nu framgår inte riktigt var i landet båten befinner sig, men jag köpte allt till hela min inredning på Isaks Ädelträ i Nättraby, Blekinge, http://www.isaksadeltra.se/

Fördelen var att jag fick precis de dimensioner jag behövde samt ekfanéren upplimmad på den plywoodtjocklek som gick åt, samt teaklaminat på plywood (som annars är svårt att köpa för privatpersoner). Visst blev det många mil och ett milt sagt fullastat släp, men med den kundservicen och hjälpsamheten var det värt varenda krona.

 

Titta gärna på min hemsida och båtbyggets dagbok, som de första åren till stor del handlar om inredning i båten. Finns också några "specialare" med bl.a. steg-för-steg-tillverkning av luckor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utseendet på det obehandlade träet är som sagt inte noga. Jag tycker att trä är väldigt fult, så allt ska målas ljust med tvåkomponentslack. Murrig träinredning gör mig bara deprimerad. Ser ut som 70-talshusens mörka gillestugor. Vidrigt!

 

Båten befinner sig i mellersta Bohuslän, och arbetet ska dessutom utföras med båten i sjön, och med i huvudsak manuella verktyg (inte tillgång till el). Batteridriven skruvdragare för att borra och skruva.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Murrig träinredning gör mig bara deprimerad. Ser ut som 70-talshusens mörka gillestugor. Vidrigt!

 

Just av den anledningen gjorde vi vår inredningen i klarlackad ek, då vi tröttnat på den gamla båtens mörka mahogny och teak.

 

Tänk på att trä ger liv åt ytorna, för mycket enfärgat och homogent vitt riskerar att ge ett sterilt intryck. Men visst, då kan man också dölja alla skavanker och fuska duktigt eftersom det ändå skall täckmålas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Men visst, då kan man också dölja alla skavanker och fuska duktigt eftersom det ändå skall täckmålas.

Men när ytan är målad så är den väldigt känslig för minsta skavank och det krävs ett perfekt spacklat och slipat underlag.

Bättre att limma på en 2 mm skummad PVC. Ganska billigt och går att byta. På vissa ställen kan man använda enbart skummad PVC i tjocklek 10 mm.

Tittade i en båt som hade mahogny plywood ned till och skummad PVC upptill, det var riktigt snyggt.

Eftersom du inte har tillgång till tillverktyg så får man fundera lite extra på materialval och välja sådana som kan berabetas enkelt ombord.

 

3 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Erlandson Trade finns, men har inte "hämta-i-butik" som förut.

Ok, bra. För mina kamrater var det klart lönsamt att åka 300 km och hämta.

Men det finns någon annan bra på kusten, kommer inte ihåg namnet bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-24 vid 14:07 skrev bhemac:

Ok, bra. För mina kamrater var det klart lönsamt att åka 300 km och hämta.

Jodå, Erlandson har fått leverera både en och annan släpvagnslast till mig.

 

2019-07-24 vid 14:07 skrev bhemac:

Men det finns någon annan bra på kusten, kommer inte ihåg namnet bara.

Skulle kunna exempelvis vara Palms i Tyresö. De har funnits i mer än 50 år och har haft ett bra lager på teak- och mahognyplywood. Men Palms ingår sedan några år i XL-kedjan och jag har hört att sortimentet är inte lika roligt för oss båtnördar längre. Vi bidrar väl inte till någon högre omsättningshastighet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filmade lite inne i båten i går, för att visa hur det ser ut.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inredning ser ofta bättre ut på foto/film än i verkligheten, men...

 

Jag tycker ändå det ser ut som att sanering (tvätt, avfuktning, ozon, antimögelmedel) och efterföljande reparation av de värsta skadorna samt målning borde bli bättre, billigare och snyggare än att bygga allt nytt (särskilt jämfört med lösvirke).

 

Det finns någon produkt som återställer ruttnat trä har jag för mig. Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Mackey:

 

Det finns någon produkt som återställer ruttnat trä har jag för mig. Någon som vet?

Gissar du tänker på den här, http://www.lignu.se/

Det är en väldigt tunn epoxy. 

Om den är bra vet jag inte, men det är en enkel lösning. 

 

Först - bra och informativ film raol!

Hade det varit min båt hade jag nog också satsat på målning till stor del, men inte allt. Man kan också klä skivorna i taket med en vit, mjuk matta också; snyggt och inte så dyrt. 

 

De rötskadade områdena hade jag nog sågat bort de rötskadade delarna av och lagt i en ny, men en list på framsidan som dolde skarven. 

 

Sedan kulör... vitt är ljust och fräscht. Men kojfronterna hade jag nog valt att måla teakbruna om de inte går att rädda med bets och lack, för det är där som det blir mest märken, och vitt... tja, märkena lyser igenom. Allt beror helt enkelt på vilken nivå ni vill lägga er på; hur mycket arbete och önskat slutresultat. Teak går oftast att få fason på (även plywood), även om det ser ut som skit när man börjar, påminner om mina rutramar jag fixade på en vecka hemma i garaget. 

DAC67E29-28D3-4AE7-B9B9-4A3848B65E8A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Peter_K:

Först - bra och informativ film raol!

Vill bara hålla med.

Filmen borde kunna ge oss andra på MG bra möjligheter att tipsa om olika åtgärder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående enkomp eller tvåkomp-lack; 2K-lacken blir för hård för massivt trä och kommer att spricka och jävlas. På plywood lär den funka. 

Men. 

Enkomp är fan så mycket mer lättarbetat, så jag hade aldrig kört något annat än på ytor du skall gå på, polyuretanfärg/lack är väldigt stark och räcker på alla andra ytor och kommer hålla i mååååånga år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du lägger massor av tid och pengar på  båten; fundera på om du inte kan köpa en båt i mycket bättre skick för samma pengar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Eld-:

Innan du lägger massor av tid och pengar på  båten; fundera på om du inte kan köpa en båt i mycket bättre skick för samma pengar. 

 

Den används nästan uteslutande som dagseglare, och då spelar inredningen ingen roll alls. Utsidan är det inget fel på. Men för att göra den lite fräschare för de kortare båtsemestrar med övernattning som ändå blir av vill jag fixa inredningen. Det behöver inte bli snyggt, det behöver inte hålla i tio år, utan vara enkelt och funktionellt, och RENT! För just nu känns det inte trevligt att vara i den med så mycket mögel.

 

Därför skulle jag vilja blåsa ur den, döda allt mögel och sen börja om.

 

Men visst, det klart att en renovering utifrån det som finns är ett alternativ. Det blir ett mycket mer omfattande jobb, men billigare.

 

All vinyl ska dock bort, oavsett. Takskivorna är täckta av mögel, så de ska också bort. Nya skivor kostar inte mycket, för de är små och tunna.

 

Ett problem är att jag bor långt från båten, och har ingen verkstad där jag bor, så att renovera blir oerhört mycket mer problematiskt än att bara riva ur allt och sen bygga nytt på plats inne i båten, vid ett par koncentrerade tillfällen, ett par helger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle bara vilja ge rådet att börja med en bit istället för att blåsa ut allt. Det är så lätt att överskatta hur snabbt det går, särskilt om man har några timmar ställtid för att börja och sluta som du har.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Peter_K:

Angående enkomp eller tvåkomp-lack; 2K-lacken blir för hård för massivt trä och kommer att spricka och jävlas. På plywood lär den funka. 

Men. 

Enkomp är fan så mycket mer lättarbetat, så jag hade aldrig kört något annat än på ytor du skall gå på, polyuretanfärg/lack är väldigt stark och räcker på alla andra ytor och kommer hålla i mååååånga år. 

 

Hmm, ok. Jag använde just tvåkomponents polyuretanlack i sittbrunnen förra året, med utmärkt resultat. Finns det som enkomponents också?

 

Tålighet och utseende är inget som spelar roll. Ingen kommer ligga och detaljstudera ytfinishen. Det är ingen båt att bo i. Mer som en segelbåt med inbyggt "tält" för övernattning. Det är så vi ser på den och så den kommer att användas.

 

Jag är medveten om att många tycker det ska vara ombonat och snyggt i båtar, men mitt ideal är plastad glasfiber, vitmålad, och med stora, rena ytor. Inget tyg. Inget trä. Ingen utsmyckning. En del moderna tävlingsbåtar har perfekt inredning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev AndW:

Skulle bara vilja ge rådet att börja med en bit istället för att blåsa ut allt. Det är så lätt att överskatta hur snabbt det går, särskilt om man har några timmar ställtid för att börja och sluta som du har.

 

Jo, jag kan ju ta en bänk i taget. Men å andra sidan är inredningen i praktiken oanvänd nu, så det spelar inte så stor roll. Får besluta i samråd med bröderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev AndW:

Skulle bara vilja ge rådet att börja med en bit istället för att blåsa ut allt. Det är så lätt att överskatta hur snabbt det går, särskilt om man har några timmar ställtid för att börja och sluta som du har.

Kan bara hålla med till 100%. 

Enklast, snabbast och billigast är att ta bort det direkt dåliga, tvätta och ozonbehandla resten (målartvätt är väldigt effektivt och billigt), för att sedan rolla allt med färg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ungefär mitt ideal:

post-3003-0-16878100-1388372482-thumb-jpg-j80-interior-1-972-x-648.jpg.6246261ee6d8b05abdbea336ddcbd172.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Kan bara hålla med till 100%. 

Enklast, snabbast och billigast är att ta bort det direkt dåliga, tvätta och ozonbehandla resten (målartvätt är väldigt effektivt och billigt), för att sedan rolla allt med färg. 

 

Mjo, men hur ska jag komma åt alla baksidor och hörn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

 

Hmm, ok. Jag använde just tvåkomponents polyuretanlack i sittbrunnen förra året, med utmärkt resultat. Finns det som enkomponents också?

 

Jag måste erkänna, har inte kollat utan antar bara eftersom jag brukar använda enkomp PU-fernissa på träet i båten. 

 

Angående trä, så finns det en poäng att låta kantlister vara träfärgade eftersom det är där man bonkar i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, väljer jag att fixa till och måla den befintliga inredningen, så är tanken att låta alla lister av massivt trä förbli träfärgade. Bara sandpappra dem rena och fina, och sen lacka med härdlack.

Är det teak eller mahogny som ytskiktet är på inredningen i dag? Jag är inte kunnig inom träidentifiering. Det sägs ju att teak är nästan omöjligt att måla för att ytan är för fet. Å andra sidan är den ju lackad, så nåt måste ju fästa... :)

 

Jag har vid ett tillfälle sågat ur en bit av skottet mot sittbrunnen, och såg att ytskiktet är 0.6 mm tjockt. Eller tunt, om man så vill. Ingen slipmån att tala om. Men för att måla och fräscha upp behöver jag åtminstone få bort lacken som sitter där i dag. Jag har dåliga erfarenheter av att slipa bort lack med sandpapper (de fylldes av seg, geggig lack efter bara några sekunder), men att manuellt skrapa bort allt kommer att ta veckor (jag har provat på en liten yta och vi snackar flera minuter för en kvadratdecimeter!). Gångra det med ~2500 dm^2 yta... Att använda värmepistol faller på både brandrisk och att jag inte kommer att ha tillgång till el. Blåslampa känns inte rimligt... ☠️

Så, med den enorma tidsåtgången och ansträngningen som krävs för att slipa och måla, så ter sig alternativet att riva ut och bygga nytt som betydligt enklare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast ska du måla behöver du ju inte ta bort fernissa som sitter fast..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...