Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
andersorvar

Tv slocknar pga spänningsdipp 12v

Rekommendera Poster

Jag har köpt en ny TV i båten. Bilden slocknar när TV’n är inkopplad på 12 v och spänningen droppar pga att tex kylkompressor startar, ljudet är kvar men bilden återkommer inte. 

Enl tillverkaren Philips har de ingen lösning på detta. Enl Philips skall äldre TV apparater klara av detta specifika problem bättre.

Jag tror inte jag har större problem än någon annan men spännings (ström) dipp i båten, batterierna är nya sedan ett år (två förbrukning) och eldragning, kontakter, jordpunkter är i gott och fint skick. 

Någon som har stött på samma problem med ny TV och kan rekommendera en lösning?

Har sökt efter någon form av 12 v kondensator eller liknande att sätta mellan 12 v uttag och Tv men lyckas inte hitta något. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mät vilken spänning som är i kabeln närmast TVn samt vid batteriet. Kan vara för klen kabel som gör att du får ett för högt spänningsfall till TVn eller så är det för låg spänning i batteriet.

Vilket spänningsintervall klarar TVn enligt specifikationen, är det minst 12V?

Redigerad av per_62
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser tv'ns kontakdon ut? Cigarettändarkontakt? Är den varm eller ljummen? Isåfall har du problemet där.

 

Annars låter det som ett klassiskt spänningsfall i för klena kablar som redan nämnts. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk så här... 

 

Ett redigt och frisk batteri eller två i parallell, dippar knappt mätbart i spänning om du ansluter en belastning, som drar 5 A! 

 

Alltså har du ett spänningsfall mellan batteripoler och intaget i TV:n. 

Kan t ex var oxid mellan kabelsko och kabel. 

 

Tvivlar du, så anslut TV:n med kort kabel direkt på batteriets poler och återkom. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Alltså har du ett spänningsfall mellan batteripoler och intaget i TV:n. 

 

Eller dåliga/för liten batterikapacitet.

Börja med att kolla med en kort kabel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha?

Hur gick det?

Trådskaparen kanske inte är aktiv längre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jaha?

Hur gick det?

Trådskaparen kanske inte är aktiv längre?

TS var inne på MG senast 21 september 2020 så det kämpas väl fortfarande på med att lösa problemet, kanske? 🙃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

TS var inne på MG senast 21 september 2020 så det kämpas väl fortfarande på med att lösa problemet, kanske? 🙃

Just det, man kan ju kolla i profilen... 

Det är nu ändå bara repriser i tv på sommaren, och nyheter om Trump och Corona känns nu tjatiga, om än viktiga.

 

Jag tror fortfarande det är cigatettändatkontakten som är boven i dramat. Jag har haft en del problem med sådana, jag tror inte att jag är ensam om den erfarenheten, för längesedan med en tjock-tv, och nu senast med en kylbox. Det blir för stort elektriskt motstånd i vissa av dessa kontakter, det finns de som är bättre och de som är sämre samt sådana som är helkass. Om plusstiftet på hankonkakten är spetsigt blir det en väldigt liten kontaktyta med spänningsfall som följd. Sedan kan minusstiften på sidorna vara sladdriga och ge dålig kontakt.

Jag skall se om jag hittar några olika sådana och ta bild på dem så vi kan varna andra tv-tittare eller forumdeltagare som ansluter diverse prylar och mojänger med dessa kontakdon (stavningshjälpen ville skriva ”kontaktlinser”)... men vi startar en ny tråd om detta!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...