Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mr_m

ELAN Power 35 /42 Ht?

Rekommendera Poster

Hej.

 

efter en kanon sommar på västkusten med familjen i vår båt så är tanken att uppgradera nästa år. Det var ett prov iår som föll väl ut där både fru och barn älskar båtlivet. 👍🏻

 

Så jag har kollat runt rätt bra på nätet, va även på Düsseldorf mässan i våras och kollade. Men så helt plötsligt via boat24 så hittade jag drömmen. En Elan Power 35 eller 42 HT. (Ht ska det vara på nästa båt, så man blir av med en hel del kapell) 

 

vilka linjer, och vad välplanerade m2 det är enl mig. 

 

Då till frågan, någon här inne som äger en, som ägt en och kan recensera båten?

Vilken ska man kolla närmre på? Skiljer inte några offentliga summor mellan. Har öven hittat en 42:a i Holland som har dubbla dubbelsängar istället för den extra toaletten till singel sovrummet. Den är mest intressant då vi har småbarn, och gärna tar med svärföräldrar osv under semestern. 

 

Så alla tips ang denna (eller liknande Ht båtar mottages tacksamt)

 

Ha en fin fortsatt sommar /Micke  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 42 Power och är grymt nöjda med layouten på den, vi har varianten med 3 kojer och en toalett..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev niclasljung:

Vi har en 42 Power och är grymt nöjda med layouten på den, vi har varianten med 3 kojer och en toalett..

 

Den versionen ser helt sjukt bra ut. Det är en sådan vi ska ha, inte hittat någon båt med bättre planlösning iallafall.

 

köpte ni ny eller via agent?

 

Hade varit sjukt kul att se den live, vi ligger på västkusten (Käringön just nu) vart huserar ni?

 

Mvh Micke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma för oss, finns ingen liknande vad jag vet med så mycket rymd i hytterna under 50+ fot.

 

Vi köpte den begagnad i Sverige för att det inte lönade sig att importera.

 

Just nu ligger vi på Koster och kommer hålla oss där en vecka till, efter det kommer den ligga kring Grebbestad resten av säsongen, så det är bara o säga till om ni vill komma o kolla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också fått upp ögonen för ELAN Power, men för oss tror jag att det är 35 modellen som är rätt.

Det jag funderar lite på är den psykologiska faktorn när båten skall säljas. Alla vet vad en Bavaria är för båt t.ex, men Elan är nog för oss motorbåtsfolk betydligt med obekant.

Sen är det den uppenbara frågan: Hur är kvaliteten på dessa båtar? Har förstått att dom har någon form av sandwich konstruktion i skrovsidorna.  Bör finnas en hel del positiva effekter med det typ vikt, ljud, vibrationer, värme/kyla mm, men finns det några risker? Vatteninträngning i konstruktionen mm..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart är det en liten chansning med märket, men vi hoppas att även andra ser fördelarna när det är dags o sälja.

Elan är ju väldigt stora på segelbåtar och dessa byggs i samma fabrik.

Vi har inte sett några av problemen du nämner utan tvärtom, bra kvalitet rätt igenom både på inredning o skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra!

Finns en 35 Power till salu relativt nära oss så enklast är väl att börja med att titta på den så får vi se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-26 vid 07:41 skrev niclasljung:

Samma för oss, finns ingen liknande vad jag vet med så mycket rymd i hytterna under 50+ fot.

 

Vi köpte den begagnad i Sverige för att det inte lönade sig att importera.

 

Just nu ligger vi på Koster och kommer hålla oss där en vecka till, efter det kommer den ligga kring Grebbestad resten av säsongen, så det är bara o säga till om ni vill komma o kolla.

 

 

Jag va på båtmässan i Düsseldorf i våras och kollade runt. Måste ändå säga att Elan båtarna känns kvalité rakt igenom. De har ju funnit länge och tillverkat båtar. 

 

Bavaria ger jag inte mycket för till det priset. Har varit inne i 3st i sommar och kollat. Tycker personligen de känns riktigt budget för dem pengarna man får hosta upp. 

 

Det fina med Elan power är just det Niclas säger, de känns stora och med mycket rymd. Vi är helg inne på en 42 Ht. Då vi har småbarn och vill även kunna ta med föräldrar eller syskon osv. Modellen Niclas har känns helt super för detta ändamål enl mig. Skulle gärna komma och kolla en sväng när ni lagt till i hamn i grebbestad. Har ju ändå släkt där så kan man skå två flugor i en smäll som det heter. 

 

Jag har kollat en hel del på nätet, finns inga i Sverige tillsalu nu men det fanns en 2008 i Danmark på yatchworld innan. De begärde 1 995 000kr. Sen finns det ju även samma årsmodell tillsalu nere i Italien för ca 1,1-1,3milj så tar man en lång semester på 6-7V och kanalar genom eruropa och lägger 100-150k på bränsle osv så kan man ju spara en slant känns det som. Man lär ju även få en riktigt grym upplevelse med familjen till semester 👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...