Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Viktor0728

Motorproblem efter tankning

Rekommendera Poster

Min motor (Johnson 50hk 4-takt) fungerade felfritt tills bensinen tog slut. Jag fyllde på med ny bensin med en reservdunk. Först startade motorn inte, men efter att ha pumpat in bränsle med pumpen (som finns på bränsleslangen) gick den igång. Dock började en varningslampa tändas (nyckelhålsformad med ett utropstecken i (bifogad bild)) och motorn gick ner i varvtal och dog. Vad tror ni detta kan bero på?

 

Dubbelkollade att det var bensin jag tankade med så fel bränsle är det inte. Och inga fel innan ”soppatorsken” märktes av, kändes helt felfritt!

 

Tack på förhand!

E2F10D1B-69BB-40C4-80FB-A7FE68826888.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den allmänna ”check engine”-lampan. 

Nånting med bränsletrycket eller ren slump? Vi gissar på soppan. Kolla bränslefiltret - soppatorsken kan ha dragit upp nåt skräp eller rostflaga från tanken. 

Koppla bort batteriet 5 minuter för att nolla felkoden och håll tummarna. 

 

Så hade jag börjat felsökningen i alla fall. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Johnson 30 hk 2-taktare från ca 1990 som fick soppatorsk, trots full tank. Felet var att förra ägaren inte litade fullständigt på tanken som skulle blanda oljan i bränslet själv, och följaktligen blandat oljan i soppan. Då oljetanken ( som fanns i bensintanken) blev helt tom ströps bränsletillförseln som säkerhetsåtgärd. En fin enkel bensintank från en Nissan aktersnurra ( Med Johnson dekaler på :rolleyes: ) gjorde slut på problemet.

Kan oljan vara slut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Men löste det efter att vi försökt pumpa i maximalt med bränsle. Till en början kunde pys-ljud höras vid varje pumpning men efter flera repetitioner hördes inget sådant ljud. Antagligen var felet luft i systemet som triggat igång en sensor som gjorde att motorn dog som en säkerhetsgrej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Viktor0728:

Tack för tipsen! Men löste det efter att vi försökt pumpa i maximalt med bränsle. Till en början kunde pys-ljud höras vid varje pumpning men efter flera repetitioner hördes inget sådant ljud. Antagligen var felet luft i systemet som triggat igång en sensor som gjorde att motorn dog som en säkerhetsgrej!

 

Bränsletryck ;) <— pekar ut sig själv som motorguru

 

Skönt att det löste sig lätt! Och tur att det inte var något dyrt och svårhittat som gått sönder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...