Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bob965

Fläkt vid bränsletank

Rekommendera Poster

Hej


Vet inte om denna egentligen hör hemma i El-delen av forumet?

 

Har en Örnvik 500 cabin och varje gång jag öppnar till kabinen luktar det ganska starkt av bensin-ångor. Kabinen är fram på båten och i aktern finns på ena sidan utrymme för el och andra sidan utrymme för bränsletank. För och akter är förbundna av ett förvaringsutrymme under däck. 

Min tanke är att sätta en fläkt i (se pil på bild) ventilationen i "bränslerummet" för att suga ut osen där och skapa lite bättre flöde av luft genom utrymmena.

Alternativet är att sätta en fläkt som trycker in luft i kabin och skapar ett övertryck, och hoppas att det hjälper. Men det känns som det klart sämre alternativet.

Vad säger ni om en "elpryl" i ett utrymme där bränsletanken är? Är det en väldigt stor risk?

IMG_20190722_202744.jpg

IMG_20190722_202755.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt används fläktar för att suga ut luft från motorrummet på båtar med bensininombordare några minuter innan start så det finns kapslade fläktar för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gnistsyddad motorrumsfläkt av standardmodell är säkert jättebra! 

Men du måste ta reda på orsaken till att det luktar bensin. Kolla alla slangar, byt om de har torrsprickor, drag alla slangklämmor, glöm inte avluftningen. Kolla eventuell inspektionslucka på tankens ovansida så att den är tät. 

Sedan luktar det nästan alltid bensin från förgasare... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Normalt används fläktar för att suga ut luft från motorrummet på båtar med bensininombordare några minuter innan start så det finns kapslade fläktar för det.

Och detta är ju svaret på frågan om det är dumt att ha elprylar i ett bränsleutrymme med bensin i. Det är klart olämpligt, annars skulle man inte ha särskilda fläktar till sådana utrymmen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorrumsfläktar ska väl alltid vara gnistsäkra?

Enklare med en datorfläkt i kabinen som trycker in luft.

Bensinlukt verkar vara svår att få bort, jag spillde lite i garaget och det luktar fortfarande bensin där, flera år senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Motorrumsfläktar ska väl alltid vara gnistsäkra?

Enklare med en datorfläkt i kabinen som trycker in luft.

Bensinlukt verkar vara svår att få bort, jag spillde lite i garaget och det luktar fortfarande bensin där, flera år senare.

Japp det skall dom alltid vara. 

Men bättre att åtgärda problemet innan man åtgärdar problemets symtom. 

Gammaldags bensin var kanske mer lättflyktigt än dagens då lukten dunstade bort snabbare än idag. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

En gnistsyddad motorrumsfläkt av standardmodell är säkert jättebra! 

Men du måste ta reda på orsaken till att det luktar bensin. Kolla alla slangar, byt om de har torrsprickor, drag alla slangklämmor, glöm inte avluftningen. Kolla eventuell inspektionslucka på tankens ovansida så att den är tät. 

Sedan luktar det nästan alltid bensin från förgasare... 

Ny slang ligger redo att monteras. Kan inte se eller känna något runt tanken, så den läcker nog inte. Jo, lite os får man räkna med men det luktar väldigt starkt. Och det ska det inte för jag har ingen förgasare 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Motorrumsfläktar ska väl alltid vara gnistsäkra?

Enklare med en datorfläkt i kabinen som trycker in luft.

Bensinlukt verkar vara svår att få bort, jag spillde lite i garaget och det luktar fortfarande bensin där, flera år senare.

Kollade på motorrumsfläktar, det är ju stora grejer... Jag tänkte mig liknande en datorfläkt att sätta bakom gallret som finns där idag. Någon som vet om det finns gnistsäkra "datorfläktar"?

Jag tror det är effektivare att suga ut osen än att trycka ut den. Eller vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Bob965:

Jag tror det är effektivare att suga ut osen än att trycka ut den. Eller vad tror ni?

Absolut!

Trycker du in luft så kommer bensinångorna att tryckas ut i alla små öppningar i utrymmet. Om det med säkerhet bara finns två öppningar funkar det ungefär lika bra att blåsa in som att suga ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att trycka in luft i en explosiv delmiljö (motor- eller tankrum) är absolut no-no!
En sådan fläkt måste alltså alltid sitta på utloppet och därmed suga ut ångorna.


Men det Bhemac föreslog ovan var nåt annat, citat: datorfläkt i kabinen som trycker in luft  slut citat. Lägg märke till ordet kabinen, alltså genom att skapa övertryck i de beboeliga större utrymmena  av båten så förhindras att explosiva ångor tränger in där. Eventuellt luftläckage relativt  den explosiva miljön kommer då att ske till- snarare än från den. Hur bra eller dålig denna metod är vet jag dock inte.

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Thomas-1:

Men det Bhemac föreslog ovan var nåt annat

Du visar som vanligt en stor läskunskap ;)

Motorrumsfläktar drar mycket ström och låter, fungerar att använda när man kör. Övrig tid så gör en datorfläkt som trycker in luften där man ska sova, mycket nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Bob965:

Ny slang ligger redo att monteras. Kan inte se eller känna något runt tanken, så den läcker nog inte. Jo, lite os får man räkna med men det luktar väldigt starkt. Och det ska det inte för jag har ingen förgasare 😁

Erfarenhetsmässigt har jag i både båtar och bilar upptäckt att slangen mellan tanken och påfyllningen torkat och haft torrsprickor, där det luktat. Likaså en i dessa fall någorlunda parallell slang till tankens avluftning har haft sprickor.

Jag tycker egentligen att du kan glömma fläkt just nu iallafall, och leta reda på varifrån lukten sipprar ut. Jag vet inte om du förstår allvaret med detta problem? Men det finns både hälsoproblem samt en brand- och explosionsrisk med läckande bensin som ger lukt.

Byt då ALLA slangar och slangklämmor. Avluftningens bordsgenomföring har ofta ett nät där det samlas skräp, eller oxid, byt eller gör ren denna genomföring!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Erfarenhetsmässigt har jag i både båtar och bilar upptäckt att slangen mellan tanken och påfyllningen torkat och haft torrsprickor, där det luktat. Likaså en i dessa fall någorlunda parallell slang till tankens avluftning har haft sprickor.

Jag tycker egentligen att du kan glömma fläkt just nu iallafall, och leta reda på varifrån lukten sipprar ut. Jag vet inte om du förstår allvaret med detta problem? Men det finns både hälsoproblem samt en brand- och explosionsrisk med läckande bensin som ger lukt.

Byt då ALLA slangar och slangklämmor. Avluftningens bordsgenomföring har ofta ett nät där det samlas skräp, eller oxid, byt eller gör ren denna genomföring!

Problemet är funnet. Detta är min första båt med lös tank och ordentlig som jag är drog jag åt luftningsskruven när jag lämnade båten. Detta gjorde att det trycktes ut lite bensin vid ena anslutningen (knappt märkbart). Visste inte att det är klokt att lämna den öppen alltid. Men nu har jag lärt mig den hårda vägen.

 

Solcellsventilator, vilket komplicerat namn för takfläkt.... En sådan ska jag skaffa i vilket fall!

 

Tack för hjälpen alla.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska INTE lukta bensin längre än några decimeter från förgasaren. Om der gör det finns det en läcka som måste åtgärdas. Det kan vara en  anslutning, en dålig slang eller själva bränsletanken som inte är riktigt gastät. 

 

En motorrumsfläkt är en extra försäkring, hängslen i tillägg till livremmen, det ska inte finnas några bensinångor som behöver ventileras bort. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...