Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
dspj

Demontera turbo KAD44

Rekommendera Poster

Jag har i andra trådar fått tips om att renovera min turbo. Nu ska jag "bara" få bort den... Så den kan lämnas in. 

 

Hur gör jag? 

Vilka verktyg behöver jag? 

 

Har tömt av två liter vätska ur pluggen på undersidan och fått bort delen som sitter med slangklämma på vänstersidan. Men nu blir det knepigt att komma åt muttrarna mot motorn (eller ska man skruva i de gängade hålen på ovansidan, med vad?) nästan ännu trängre med bultarna emellan på högersidan. 

Försökte komma åt från vänster men luftfilterburken (bland annat) satt i vägen. 

Men man kanske ska börja med att montera bort det jag tror kallas knä (svart böj längst till höger) istället? 

 

Hjälp! 😫

 

 

 

_20190722_160441.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste tömma motorn på kylvätska, vilket du gör genom en av slangarna på motorns styrbordssida (de ska vara märkta med färg, blått är sjövatten och ingen märkning är kylvätska (på min var det så).

 

sen måste luftfilterbox och svarta rören bort samt det gröna rör på baksidan som knyter ihop den med intercoolern. Svarta ”knäet” sitter med en eller var det två (?) insex skruvar undertill...lite svårt att beskriva men de lossas ur tvärs båtens riktning, behöver inte skruvas ur helt.

 

därefter kan du ta bort vatten och oljeslangarna.

 

därefter lossar du de fyra muttrarna som håller den på plats och krånglar ur den. Den är ganska tung...och ja muttrarna, de nedre under, är jobbiga att nå...och oftast svårt att hitta saker som trillar ner. 

 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Utan att kunna historien... Har du säkerställt att det är turbon? Mer än en turbo har nog renoverats i onödan, när det egentligen handlat om att bränslepumpen stått snålt eller dyl...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Började med att rensa ur tanken och blåste rent bränsleledningarna. Bränslepumpen skulle det kanske kunna vara men det vet jag inte hur jag ska kolla. 

Fick tips om duktig turbomek häromdagen och han bekräftade att symtomen påtalade sannolik diagnos. När jag fick loss delen till vänster kunde jag fingra på fläkthjulet och det gick mycket riktigt påtagligt trögt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går turbinen trögt, är det en klar indikation på att turbon är dålig. Då är det läge att plocka loss den.

 

Har man däremot bara lågt laddtryck, så kan det vara andra orsaker också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...