Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skoter

Navionics- AIS

Rekommendera Poster

Gjorde nyss en uppdatering av Navionics Androidkort och ser att det nu finns stöd för AIS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Stöd för bara eller menar du att du nu kan se båtar med AIS i appen?

Nu har jag iOS och ser inte AIS-båtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja jag ser båtar med min AIS-mottagare och wifi. Jag har som sagt Android, vet inte om det funkar med IOS. Har du gjort uppdatering annars funkar det inte.

Redigerad av Skoter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kräver väl en AIS-mottagare med WiFi, eller?

Jag har det i iSailor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
33 minuter sedan skrev Skoter:

Ja jag ser båtar med min AIS-mottagare och wifi. Jag har som sagt Android, vet inte om det funkar med IOS. Har du gjort uppdatering annars funkar det inte.

Aha, du har en AIS-mottagare också. 

Jag har det också förvisso i båten men jag trodde du såg AIS i appen Navionics

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sjökorten är väl nedladdade i appen Navionics Boating HD eller finns det någon annan navionicsapp?

Jag förstår inte riktigt hur du menar.

Redigerad av Skoter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Skoter:

Sjökorten är väl nedladdade i appen Navionics Boating HD eller finns det någon annan navionicsapp?

 

Visst är det så men du ska ha in AIS-signalen också. Jag har en AIS-transponder, en kabel (NMEA0183) till en ShipModul Multiplexer som sen skicar ut det via WiFi till telefon & padda.Tidigare hade jag en iMux som gjorde samma jobb men ShipModul tar även in NMEA2000 signaler så i iSailor får jag in kurs, fart, djup, vinddata mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
12 minuter sedan skrev Skoter:

Sjökorten är väl nedladdade i appen Navionics Boating HD eller finns det någon annan navionicsapp?

Jag förstår inte riktigt hur du menar.

Du skrev att du såg båtarna med din AIS-mottagare så jag uppfattade det som du hade en AIS-enhet. Men du menar att du ser AIS-båtar i din app. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Silverfox59:

Du skrev att du såg båtarna med din AIS-mottagare så jag uppfattade det som du hade en AIS-enhet. Men du menar att du ser AIS-båtar i din app. 

Jag har AIS-transponder med wifi och då ser jag andra AIS sändande båtar i Navionics-sjökorten som är nedladdade i navionicsappen Boating HD på min Androidplatta och telefon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 minuter sedan skrev Skoter:

Jag har AIS-transponder med wifi och då ser jag andra AIS sändande båtar i Navionics-sjökorten som är nedladdade i navionicsappen Boating HD på min Androidplatta och telefon.

Okej, jag visste inte ens att man kunde skicka information till appen från sin AIS. Att appen tog emot. 

Jag kan spegla min GPS i min padda där jag då ser AIS medan jag sitter i salongen eller ligger i förpiken via wi-fi, men jag har aldrig ens funderat på det som du nu har det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Map Options i Menyn finns det en AIS Target-knapp att aktivera. Jag såg det första gången igår efter att ha uppdaterat korten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 minuter sedan skrev Skoter:

På Map Options i Menyn finns det en AIS Target-knapp att aktivera. Jag såg det första gången igår efter att ha uppdaterat korten.

Ja titta, den ser jag nu. Aldrig tänkt på innan. Men då kan appen alltså bara se AIS-båtarna när du är nära din AIS. 

Då får jag läsa på hur jag kör wi-fi med min AIS. Vad har du för AIS?

jag har Raymarine AIS700

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hm, ser att inte någon av de stora märkena finns med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...