Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Labanius

Astma / allergiproblem. vad heter materialet

Rekommendera Poster

Hej, har en son som fått problem med andningen, Astma utlöst av allergi för andra gången  liggandes i stickkojjen. 1 gång förra året också. Båten en hero 101 är byggd på  70 talet  och nu letar jag källor till sonens problem. (Sonen fått behandling på  sjukhuset och är testat mot de vanligaste allergierna utan någon träff).

Jag funderar i följande banor, 1 plasten som  syns på  bild är monterad i tak mot sittbrunnen, kan materialet alt limmet vara en källa t till hans problem. Vad heter materialet som klätt tak och väggar med?

2 mögel, har dock inte hittat  något  men det innebär ju inte att det inte  finns

Andra orsaker som jag inte vet om ännu....

Hoppas på lite  hjälp  här, tack på  förhand.

/Dan 

Bilder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt byggd på 70-talet har knappast några material som släpper ifrån sig betydande mängder allergener. Poängen med lim är ju just att de härdar/torkar efter applicering, och är därefter rätt inaktiva.

Mögel är min gissning. Det är ju tydliga fuktskador på träbiten på första bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev raol:

En båt byggd på 70-talet har knappast några material som släpper ifrån sig betydande mängder allergener. Poängen med lim är ju just att de härdar/torkar efter applicering, och är därefter rätt inaktiva.

Mögel är min gissning. Det är ju tydliga fuktskador på träbiten på första bilden.

 

Jo men just den biten var snustorr nu men kan iofs vara under dom andra. Var nu och kröp längst in som sonen, dvs med huvudet där vi andra har fötterna, luktade lite ”motor” (olja/diesel) där. Undrar om det kan vara källan.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Om det hände för ett år sedan och nu har det hänt igen så är jag tveksam till att det har något med båten att göra. Är det något han är känslig för i båten så bör han få reaktion varje gång han är där. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Silverfox59:

Om det hände för ett år sedan och nu har det hänt igen så är jag tveksam till att det har något med båten att göra. Är det något han är känslig för i båten så bör han få reaktion varje gång han är där. 

 

Jag är övertygad om att orsaken finns i båten. Som gammalt allergibarn så är det sällsynt med reaktioner ute i det fria (pollen undantaget). 

 

Tips är att hålla motorrum och kölsvin rent och väldoftande, vid tillfälle ta ut allt ur båten skura rent från golv till tak, i skåp samt klädsel. Vädra båten innan din son får gå ned. Han verkar vänja sig efter initial exponering vilket är lovande, men viktigt att försöka sänka koncentrationen av allargener.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Jag är övertygad om att orsaken finns i båten. Som gammalt allergibarn så är det sällsynt med reaktioner ute i det fria (pollen undantaget). 

 

Tips är att hålla motorrum och kölsvin rent och väldoftande, vid tillfälle ta ut allt ur båten skura rent från golv till tak, i skåp samt klädsel. Vädra båten innan din son får gå ned. Han verkar vänja sig efter initial exponering vilket är lovande, men viktigt att försöka sänka koncentrationen av allargener.

Tack för tipsen, vi avbröt seglingen förra året så detta var första gången vi sov över igen, riktig storstädning att ta sig fö Mao. Funderar på att köpa en ozongenerator och se om det hjälper, men man vill ju veta vad som han reagerar på så man kan undvika andra framtida situationer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen det där. Testades han mot kvalster? Som jag tolkar det du skriver reagerar han när han ligger för att sova. Kvalster i dynorna skulle kunna vara en orsak. Dålig ventilation, värme och fukt får kvalster att stormtrivas - båtmiljö helt enkelt.

 

Om han konstateras vara allergisk mot kvalster finns det kvalsterskydd till madrass, täcke och kudde man kan använda. Det är iofs osäkert om det skyddet är tillräckligt eftersom han reagerar med astmaanfall. Men man kan ju alltid testa.

Om kvalsterallergi skulle vara fallet är kvalsterskydd i sängen hemma också att föredra. Tyvärr kostar de en del men en del försäkringar täcker för sådana skydd.

 

Det finns mer att läsa om kvalsterallergi här (Astma och allergiförbundet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ozon tar efektivt död på mögelsporer mm. Ozon avlägsnar många allergener.

Ev kan du hyra en generator hos en bilrekond.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Ozon tar efektivt död på mögelsporer

Japp! Ozon är bra, eller inte, om man råkar vara en liten mögelspor. Vi har "fixat" en sommarstuga bla med hjälp av ozon.

 

En grej med ozon är att det letar sig in i alla skrymslen och vrår man ger det tillträde till. Öppna luckor och ställ upp dynor osv när det skall till att saneras.

 

Att tänka på är att ozon inte är så nyttigt, i högre koncentrationer, även för människor. Tack och lov "trollar" det bort sig själv på ett par timmar efter avslutad behandling.

 

Om jag inte förstått allt om bakfoten tror jag herr bhemac har en mindre(?) ozongenerator ståendes och brummar i båten mer eller mindre hela tiden...?

 

 

Mellan skrovmatta och skrov/tak/osv kan det ibland bildas mögel. Nu säger jag inte att du skall ge dig på att riva bort mattan, men det kan vara bra att ha i åtanke.

 

 

Även om ozonbehandling är the sanerings-shit och även bra att göra emellanåt, tror jag på att kolla upp hur det ligger till med sonen och kvalster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dynor och mögel är det 1a jag tänker.

speciellt i en stickkoj kan jag tänka mig att han rör runt hos kvalstren.

har ni testat med vanligt liggunderlag? 

fast jag tycker han borde få en reaktion av andra dynor i båten men det blir kanske för mkt när han lägger sig..

ozon kan väl vara bra men mekanisk rengöring kan vara på sin plats, typ så varmt vatten som möjligt och en flaska ättika o lite ajax citron.

ojsan...jag såg bildena nu...såg inte länken först.

jag tycker du ska byta dynor, absolut.

och även skadat trä för jag gissar även på mögel i faneren.

har bytt beklädnad en gång och limmet var alldeles slemmigt o äckligt och luktade inte gott när jag slet bort vinylen.

skarvarna drar också till sig en del skit.

jag hade skurat enligt ovan och sen om man vill kompletterat med ozon.

men dynorna är döden kan jag tänka mig.

och sist håller jag tummarna på att du inte ska behöva ta er trät på sidorna.

hoppas innerligt att du hittar orsaken för din sons skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev McLasse:

Om jag inte förstått allt om bakfoten tror jag herr bhemac har en mindre(?) ozongenerator ståendes och brummar i båten mer eller mindre hela tiden...?

 

Det stämmer, en liten generator för några hundra på eBay som går en kvart om dagen.

Under en period har jag kört en generator från Kjell & Co. Dödar inte mögel men ger bra lukt ombord.

Ozon är en sådan där grej som det är svårt att tro på tills man testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Labanius:

Tack för tipsen, vi avbröt seglingen förra året så detta var första gången vi sov över igen, riktig storstädning att ta sig fö Mao. Funderar på att köpa en ozongenerator och se om det hjälper, men man vill ju veta vad som han reagerar på så man kan undvika andra framtida situationer. 

Ozongenerator dödar nog mögelsvamp och minskar odören men toxinerna kvarstår. En omsorgsfull sanering är nog därutöver att rekommendera. 

Allergier är inte alltid så lätta att ha att göra med. En patient reagerar först då given nivå uppnåtts, en annan på försvinnande små nivåer. 

Kommer ihåg en intagen fisk-allergiker som hamnade i respirator då sjukhusets kock smakade på såsen med samma sked som fisksoppan...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev LonelyBird:

Ozongenerator dödar nog mögelsvamp och minskar odören men toxinerna kvarstår.

Det kan vara en bra början, hyra en generator och testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bhemac:

Det kan vara en bra början, hyra en generator och testa.

Jepp, just så! 

Detta om symptomen är rimliga. Allvarliga symptom skall alltid undvikas!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev LonelyBird:

Kommer ihåg en intagen fisk-allergiker som hamnade i respirator då sjukhusets kock smakade på såsen med samma sked som fisksoppan...

Med sådan överkänslighet blir livet inte helt enkelt. Emellanåt blir man påmind om hur lyckligt lottad man är.

 

2019-07-21 vid 20:07 skrev Labanius:

Funderar på att köpa en ozongenerator

Att hyra och testa som sagts ovan är en bra start. Om du/ni sedan kommer fram till att det är dax att köpa är detta en bra site (Ljungby Fuktkontroll & Sanering, nej, har ingen koppling till dem, bara erfarenhet av dem) att kolla lite på om sanering och ozon. Gäller inte så mycket båtar men principen är väl den samma. Vi köpte vår AirSteril (ozonmackapär) hos dem (vi köpte för att sanera i ett hus) och då låg den bra till i pris. De är duktiga och är bra att prata med då de delar med sig av sina kunskaper (huset är bobart igen).

Det kan, om inte annat, i alla fall vara ett ställe att börja läsa och samla kunskaper om problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill tacka alla uppslag och synpunkter, jag har mycket mer nu på fötterna när vi träffar astmaläkaren. Efter en grovstädning så blir det en dyntvätt med hyrt möbeltvätt, ev nya dynor. Ska även köpa en ozon mackapär, tack för tipset om Ljungby firman, dom får ett samtal redan imorgon. 

 

Tack igen alla :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, LFS är bra och seriösa.

Sen är inte en ozongenerator någon hightech precis, antingen en UV lampa eller en Coronagenerator. Min förra båt hade en volym på ca 20m3 och man behöver 4ppm för att hålla mögelsporer borta. Min generator gav 0,4g/tim så jag körde 15 min varje dygn,

I en båt räcker en ozongenerator för några hundra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-22 vid 09:56 skrev bhemac:

Det stämmer, en liten generator för några hundra på eBay som går en kvart om dagen.

Under en period har jag kört en generator från Kjell & Co. Dödar inte mögel men ger bra lukt ombord.

Ozon är en sådan där grej som det är svårt att tro på tills man testa.

Länk? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev lindius:

Länk? :)

Den starkt leksaksliknande generatorn jag har haft i ett par år hittar jag inte längre (se bild med tillbehör). Faktiskt har jag två och båda fungerar forfarande. För de pengarna (1-200kr) var det ett bra sätt att utvärdera ozon.

Nu har jag haft en ANNAN, den har fungerat bra men började skramla i våras så i avvaktan på att plocka isär den så fick den gamla köas igen.

 

ozonanlaggning.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...