Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Fairline37phantom

TAMD 63L ventilras

Rekommendera Poster

Jag har en bekant som köpt sig en båt med två st TAMD 63L. Som det finns kvitto på att bägge maskiner är renoverade för ca 120 tusen st. Med bland annat nya turbo, spridare, kolvar, foder, och ventiler då förre ägaren fått ras på maskinerna. Men nu till det tråkiga, det är att ena maskinen så har ventiltallrik gått av och slagit sönder 3 kolvar samt ut i turbon. Det blir en rejäl renovering igen. Vad kan det komma sig att ventilen går sönder, dessa är från 2014.  Verkar ju helt galet att det inte ska hålla längre. Jag själv tycker att dom borde gå i lätt 5000tm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det hände så var temp på 85 grader och normalt oljetyryck. Det bara small till i 21kn. Sedan ett stort rökmoln. 

 Samt är det nån som vet nåt bra ställe att handla delar ifrån. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid en renovering vände jag topp packningen fel.

Hade fint oljetryck men ingen snöröjning till toppen.

En ventil han inte undan utan killen träffade denna och den var bara att byta ventiler och skipa in igen mm.

Inte samma motor alla men kan möjligen vara en orsak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packning var det inga fel på.  Konstigt att en ventil som är från 2014 bara smäller av. Då båten har gått efter renovering till Danmark från västkusten till Vänern och Vättern. För att sedan iår bara pang.. Man vill veta lite varför för om man kan förebygga att det inte händer igen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där har jag råkat ut för på en B20 som satt i en Volvo 140 i slutet av 70-talet.

Motorn renoverad med nya lager, ringar, ventiler, styrningar etc etc. lite trimmad, hade väl kört runt 50-60 mil, helt plötsligt tappar motorn orken och ett konstigt pysande läte uppstod. Stänger av och ställer bilen vid vägkanten. Går iväg för att låna en telefon i ett hus strax bredvid (före mobiltelefonens tidevarv). Snubben som bodde i huset var lite av en  amatörmek, tyckte han själv. Så han följde med till bilen och ville att jag skulle starta så han fick lyssna. Var inte pigg på det men han övertalade mig. Som 20-åring var man ju inte så svår att övertala av en äldre som utger sig att kunna sina saker. Krasch och skrammel blev resultatet, jaha sa gubbfan, det där lät inte bra och gick därifrån. Ventilen hade alltså gått av strax nedanför spåren till knastren och åkt ner i cylindern, blev trångt kan jag säga, ventil, kolv, vevstake, ventlstyrning blev resultatet.

Hade jag gett fan i att lyssna på goda råd och rivit toppen som jag först ville så hade det klarat sig med en trasig ventil. 

Ventilen hölls uppe av motorns kompression så länge den var igång men föll ner i cylindern när motorn stängdes av och haveriet var ett faktum vid nästa start.

 

Lång blev det, men kontentan är att utbytta prylar kan fallera efter kort tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Fairline37phantom:

När det hände så var temp på 85 grader

Kanske en dum fråga men är det sötvattenkylning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Fairline37phantom:

Jag har en bekant som köpt sig en båt med två st TAMD 63L. Som det finns kvitto på att bägge maskiner är renoverade för ca 120 tusen st. Med bland annat nya turbo, spridare, kolvar, foder, och ventiler då förre ägaren fått ras på maskinerna. Men nu till det tråkiga, det är att ena maskinen så har ventiltallrik gått av och slagit sönder 3 kolvar samt ut i turbon. Det blir en rejäl renovering igen. Vad kan det komma sig att ventilen går sönder, dessa är från 2014.  Verkar ju helt galet att det inte ska hålla längre. Jag själv tycker att dom borde gå i lätt 5000tm. 

Är den felsökt så du vet att det är felet ?

Funderar på hur en ventil som går av kan slå sönder tre kolvar. Att saker flyger ut i turbon är nog tyvärr rätt, men vad har orsakat kolvhaveri på de andra två cylindrarna ?

 

Något kan ha blivit fel vid renoveringen, men den är ju trots allt fem år sedan. Hur många timmar har den gått sedan dess då du nämner att den borde klarat 5000h ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har gått ca 300 Tim efter renov. En bit av ventilen har förmodligen vandrat runt till cylindrar. Via i sug eller utblås. Enl penta mekaniker så har han varit med om det en gång tidigare på en tysk som låg i göta kanal, då han har 40 års erfarenhet med skruva. Vi ska felsöka mer noga i veckan se om vi kan komma fram till nåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt ovanligt att bitar går ur insugningsventilerna på 63.orna årsmodell ca 94-97

En bit från en ventil kan vandra mellan cylindrarna vilket det tyvärr brukar göra 

Då denna är renoverad så borde den ha nya typen av ventiler som

håller bättre(om de nu är bytta)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är fakturorna specade på den detaljnivå att du kan se att dessa ventiler verkligen var nya och byttes (dvs specade med materialpris för just t ex ventilerna) ?

 

Annars är det tyvärr vanligt i branschen att det heter helrenovering och nämns en massa saker, som dock inte är bytta då det inte är uppenbart då de inte syns. En del är så fräcka att de t.o.m. på fakturan tar betalt för dessa delar fast de aldrig bytts, av samma anledning.

 

Men förhoppningsvis är de gjorda på en seriös firma. Även om det är 5 år sedan är det ändå bara 300h, och det är ju knappt inkörning av en sådan motor. Givetvis är den bortom alla garantier, men har du/din bekant hört av sig till firman ?  Ibland finns en stor portion goodwill om de är seriösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-21 vid 12:18 skrev Fairline37phantom:

Jag har en bekant som köpt sig en båt med två st TAMD 63L. Som det finns kvitto på att bägge maskiner är renoverade för ca 120 tusen st. Med bland annat nya turbo, spridare, kolvar, foder, och ventiler då förre ägaren fått ras på maskinerna. Men nu till det tråkiga, det är att ena maskinen så har ventiltallrik gått av och slagit sönder 3 kolvar samt ut i turbon. Det blir en rejäl renovering igen. Vad kan det komma sig att ventilen går sönder, dessa är från 2014.  Verkar ju helt galet att det inte ska hålla längre. Jag själv tycker att dom borde gå i lätt 5000tm. 

Som Capitan skriver så är det inte en helt ovanlig skada och om jag är rätt informerad av en marina så har VP bytt material i ventilerna  till ett annat mer anpassat material. TAMD 63-71 hade/har också benägenheten att ventiler kan skära i ventilstyrning vid för häftigt gaspådrag från kall motor. 

Jag har sett trasiga ventiler på Fårösunds Marina som bevis på ovan.

Samma marina har även processat detta mot VP och nått framgång. 

Att delar från trasiga ventiler skadar andra kolvar och förbränningsrum är inte helt ovanligt. Det har vi sett på många motorer när vi har öppnat de för kontroll.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det nya ventiler på plats, men kolvarna behöver nog bytas. Men Volvo penta säljer tyvärr inte bara kolvar löst utan endast fodersats. Så detta lär bli dyrare än dyrt.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nån som vet med säkerhet vilket årtal dom bytte insugsventiler? Osäker på mina 63or om man ska riva isär maskinerna i förebyggande syfte😏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-30 vid 14:42 skrev Cranchi40:

Är det nån som vet med säkerhet vilket årtal dom bytte insugsventiler? Osäker på mina 63or om man ska riva isär maskinerna i förebyggande syfte😏

Har en kompis som råkade ut för detta på båda sina maskiner samt lite andra bekanta med samma tråkiga erfarenhet

Kompisen har forskat lite men inte fått fram mer än att det handlar om ca 94-97

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vill minnas att VP bytte leverantör av ventiler -98 och att problemet med haverier minskade efter det. 

Min egen erfarenhet av dessa motorer är att det är viktigt att se till att man har rätt vinkel på ventilerna.  Normalt sett vill man fräsa en ventil så att tätningsytan blir så liten så möjligt mot ventilsätet för effektivast tätning. Dock så innebär det att värmeavledningen från ventilen mot topplocket blir minimal, med en glödgande ventil värsta fall.

Jag började fräsa ventilerna på dessa motorer med maximal yta anliggning mot ventilsätena istället så de får bra kylning, och efter det har problemet inte visat sig på de motorer jag gjort detta på.

Även viktigt med rätt ventilspel, och gärna kontroll av detta några gånger  efter reparation. En anliggande ventil brinner fort på denna motorserie.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt tacksam för @Capitan och @Lodka svar. Mina maskiner är -00 och har heller inte hört talas om nån maskin efter -98 som detta hänt på. Men jag skruvar hellre ihjäl mig på våren än på sommaren, så jag tänkte kanske detta var ett standardfel. Ska absolut kolla ventilspelet iaf men hoppar nog över stor renoveringen iår😉😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 timmar sedan skrev Cranchi40:

Otroligt tacksam för @Capitan och @Lodka svar. Mina maskiner är -00 och har heller inte hört talas om nån maskin efter -98 som detta hänt på. Men jag skruvar hellre ihjäl mig på våren än på sommaren, så jag tänkte kanske detta var ett standardfel. Ska absolut kolla ventilspelet iaf men hoppar nog över stor renoveringen iår😉😊

Ventiljustering är något många motorbåtsägare borde ägna en tanke då och då, och kanske lite spridarkontroll. Men så är jag svårt yrkesskadad också 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...