Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mahnsson

Olja till backslag? Motor MD2b.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hallå jag har en  MD2b men har ingen beteckning på backslaget. Måste nämligen fylla på olja i backslaget och vet inte vilken typ av olja jag ska ha. Funkar det med vilken transmissionsolja som helst? 

 

Troligen är det ett MS backslag. 1 spak för gas samt back. Ska man köra samma som motorn?

Redigerad av Mahnsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma olja som i motorn mineral olja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RB-backslag är det inte för då har du dubbla spakar och gemensam olja i motor och backslag dvs ingen separat oljepåfyllning eller oljesticka i backslaget.

Vid kontroll av oljenivån i MS-backslag skall stickan inte gängas ner utan enbart doppas ner i hålet och sedan tas upp för kontroll. Samma som vid kontroll av oljenivån i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

RB-backslag är det inte för då har du dubbla spakar och gemensam olja i motor och backslag dvs ingen separat oljepåfyllning eller oljesticka i backslaget.

Vid kontroll av oljenivån i MS-backslag skall stickan inte gängas ner utan enbart doppas ner i hålet och sedan tas upp för kontroll. Samma som vid kontroll av oljenivån i motorn.

 

Perfekt. Då har jag full koll. Ut på en provtur nu. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Var sitter stickan på backslaget? I serviceboken står det ”på styrbordsidan” men där finns bara en mutter (ganska stor). Ska den lossas? Tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Fairweather:

Hej! Var sitter stickan på backslaget? I serviceboken står det ”på styrbordsidan” men där finns bara en mutter (ganska stor). Ska den lossas? Tacksam för hjälp.

Muttern är stickan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...