Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
newwave

Vilket försegel?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Andra säsongen som nybörjare inom segling och första säsongen satt självslående fock på och denna säsong använder jag genua. Båten är en Fenix så den har partialrigg och stort storsegel.

 

Jag får inte båten att segla bra med genua, eller rättare sagt bättre än med focken, även vid svag vind. Har svårt att förklara vad jag menar med ”bättre” men hastighet är ett mått. Är det så att det för denna båttyp inte spelar så stor roll eller är förlåtande för storleken på förseglen? Eller kanske minns jag bara fel.

 

Har ni några tips eller reflektioner hur jag ska tänka och resonera?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om just Maxi Fenix, men generellt är det mycket som påverkar farten.

 

I lätta vindar borde en genua ge mera fart än en självslående fock, men kommer man upp i 5-7 m/s är det inte säkert att skillnaden blir märkbar. Är fock och storsegel väl utformade så samverkar fock och stor på ett effektivt sätt.

 

Genuan kanske inte går att skota optimalt i bidevind eftersom den (normalt) skotas utanför vanten. På lite öppnare bogar blir "genuaeffekten" troligen större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, nog skall Fenixen gå bättre med genua än självslående men det är väldigt beroende på formen.

Om en gammal genua med översträkt förlik (seglets djup ligger bak) seglas i kryssvinklar, kan den gott överträffas av en hyfsad självslående. 

Min häpnad var stor då jag skörade min stora 140% genua. Gammal och uttjänt som den var har jag beställt en ny. 

I väntan på nytt segel kör jag nu med en Bavaria 38:s genua. Förliket är 1.2m för kort och för min båt är den en 85%:re. 

Båten fick nytt liv med detta segel. Det gäller kryss som slör. Formen är avgörande!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Genuan kanske inte går att skota optimalt i bidevind eftersom den (normalt) skotas utanför vanten. På lite öppnare bogar blir "genuaeffekten" troligen större.

 

Hur stor blir skillnade att använda storseglet mot genuan vid läns eller slör? Upplever ingen större skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev LonelyBird:

Mja, nog skall Fenixen gå bättre med genua än självslående men det är väldigt beroende på formen.

Om en gammal genua med översträkt förlik (seglets djup ligger bak) seglas i kryssvinklar, kan den gott överträffas av en hyfsad självslående. 

Min häpnad var stor då jag skörade min stora 140% genua. Gammal och uttjänt som den var har jag beställt en ny. 

I väntan på nytt segel kör jag nu med en Bavaria 38:s genua. Förliket är 1.2m för kort och för min båt är den en 85%:re. 

Båten fick nytt liv med detta segel. Det gäller kryss som slör. Formen är avgörande!

 

 

Genuan är ny men är ju inte säker på om den är rätt för båten men det kanske man får förutsätta. När seglet är revat så att skothornet är i nivå med vantstagen så är akterliket kanske 0,5-1 meter upp från däck (har inte mätt) Alltså tappad segelyta men det kanske är priset med rullsystem mot att byta segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom insydd form som beskrivits, så handlar det otroligt mycket om trimmad form på seglen. Finns hur mycket som helst skrivet om segeltrim på nätet, finns säkert filmer också. Bara att förkovra sig. 

För ja - det gör skillnad mellan självslående fock och genua. Har för mig att det brukar ligga på c:a 4% på kappseglingsbanan. Det låter ju kanske lite, men det är det inte; vid rätt förhållanden (öppna vindar, lätta vindar) är skillnaden större. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill börja grotta ner dig i segeltrimsträsket är Granboken (gratis PDF, utgiven av Gransegel) en mycket bra start. I den kan man få hjälp hur man skall dra i de olika tåtarna för att få seglen att stå mer på rätt sätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...