Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
MarcusRask

Bygga egen styrpulpet??

Rekommendera Poster

Hejsan! 

Har skaffat mig en Crescent 500 som jag tänkte bygga styrpulpet på. Det jag är lite kluven över hur jag ska göra med styrwiren? Finns här någon som byggt egen styrpulpet och har lite bra och smarta bilder jag kan få ta del av? Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ag har en gammal typ kallaxbåt, där jag tänkt flytta min pulpet, den är längst bak på högersida nu, hade tänkt flytta fram den en bit, och montera den i mitten, har trätrall i mitten med en fördjupning under, så tänkte dra styrwire m.m. där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är lite novis på just styrvajrar men den ska i alla fall gå ovanför vattenlinjen eller att den är väl skyddad tex i ett rör och så tror jag att det finns specifika längder på t ex teleflex så man ska kanske tänka på sånt.

i ditt fall brukar den dras under relingen, det vet jag i alla fall.

jag ser också ibland formar till pulpet på blocket och facebook marcetplace.

spännande med stryrpulpet i mitten, bra balans också fast lättare kanske att lägga till om man sitter vid ratten.

kör på :)

det är skoj att plasta :) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte ha min styrpulpet på höger sida dock. Och jag vill ju kunna röra mig fritt i båten utan att behöva hoppa över rör och saker för att styrwiren går där.. 😂 kan man dra styrwiren åt båda hållen på samma sida? Eller de blir kanske inte alls bra? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte en hydraulstyrning enklare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Är inte en hydraulstyrning enklare?

Ja mycket enklare att installera, säkrare, ger bättre precision, men är oftast dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja mycket enklare att installera, säkrare, ger bättre precision, men är oftast dyrare.

Exakt. Jag har köpt en båt som är helt tom. Allt ska byggas från grunden därför väljer jag hellre wire än hydraulstyrning eftersom jag inte vill att pengarna ska springa iväg allt för mycket 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...