Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
cgusta

Kört på grund

Rekommendera Poster

Hej,

 

Idag på premiärturen med min första ”riktiga” båt så gick vi dessvärre på grund.

Det är en Ryds 510 GTI med en Mercury FourStroke 50HK EFI från -07.

 

Propellern fick sig en rejäl smäll och även undre delen av motorn gick sönder. Ser ut som något gjut-material...?

 

Nu till mina frågor, hur skall jag gå tillväga? Var kan jag hitta nya reservdelar som passar denna motorn? Hela nedre yttre delen känns som den behöver bytas ut...

Jag har en självrisk i mitt försäkringsbolag som ligger på 1100kr vilket känns väldigt lindrigt.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få :-) 

 

Skall försöka fixa bilder så fort som möjligt. De var för stora för att bifoga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en så omfattande skada behöver du förmodligen byta hela nederdelen av utombordaren, dvs "riggen" och växelhuset. Utöver propellern då, förstås. Hör med Mercury om det finns att köpa som reservdel. Förhoppningsvis har inte själva motorn skadats.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Med en så omfattande skada behöver du förmodligen byta hela nederdelen av utombordaren, dvs "riggen" och växelhuset. Utöver propellern då, förstås. Hör med Mercury om det finns att köpa som reservdel. Förhoppningsvis har inte själva motorn skadats.
 

 

Misstänkte detta tyvärr! Får kolla med Mercury och försäkringsbolaget.

Tack för ditt svar 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till MG även om orsaken är trist.

 

Gör inget utan att försäkringsbolaget har godkänt det, annars riskerar du att inte få någon ersättning.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Välkommen till MG även om orsaken är trist.

 

Gör inget utan att försäkringsbolaget har godkänt det, annars riskerar du att inte få någon ersättning.

 

Tack för välkomnandet!

Bra tips. Skall ringa dem direkt imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara sån, men du vet väl att det finns sjökort som visar vart grunden finns och hur man ska läsa dom? :)

 

Måste bara kolla i och med första "riktiga" båten och direkt grundstötning, har hört skräckhistorier om folk som kört långt ut i skärgården utan att ha koll på vare sig grundläggande säkerhet som sjöväder, sätt att ropa på hjälp, flytväst eller ens navigation för att undvika att behöva ropa på hjälp o.s.v.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev cetex:

Inte för att vara sån, men du vet väl att det finns sjökort som visar vart grunden finns och hur man ska läsa dom? :)

 

Måste bara kolla i och med första "riktiga" båten och direkt grundstötning, har hört skräckhistorier om folk som kört långt ut i skärgården utan att ha koll på vare sig grundläggande säkerhet som sjöväder, sätt att ropa på hjälp, flytväst eller ens navigation för att undvika att behöva ropa på hjälp o.s.v.. :)

 

Ja det har jag koll på. Det var lite speciella omständigheter som ledde till dagens incident.

Jag har stort fiske-intresse sedan barnsben så sjön är inget nytt för min del 🙂 

 

@Gelis Tack!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev cgusta:

 

 Får kolla med Mercury och försäkringsbolaget.

När motorn är så pass gammal så vill nog F. bolaget (att du eller marinan du vänder dig till om du måste) att det är beg. delar du sätter dit annars tror jag inte dom är villiga att betala (iallafall försöker de med alla trix i handboken som finns). 

 

Det är ju förbaskat trist sånt där men det är bara att lära sig av misstagen och kanske se lite positivt på det att ingen blev skadad, dessutom har det inte med om är oskicklig att göra även skeppare med 50 års erfarenhet har gått på större grund och det är nog mer pinsammare, dessutom så har nog en och annan/även de som har kommit upp sig som guld/silver/heders medlemmar osv här inne på mg kanske/säkert gått på rejält med sten nån gång i livet men det är ju inget de kanske vill erkänna. :)

 

Hur som helst om det ser ut så här på din motor som de bifogade bilderna så är det bara att byta. Har skeddan gått av?? Iså fall att svetsa till/på en skedda blir svårare eftersom det är aluminium och risken är att man bara smälter ski öhh skeddan, det går visserligen men det krävs erfarenhet av just sådan svetsning om hela skeddan har gått av, har den bara böjt sig så kan man med svets etc böja tillbaka försiktigt.

 

Ett begagnat komplett växelhus till en mercury 4T efi finns att få tag på då en hel del ägare oftast lyckas få motorn skuren och därefter säljer ant privat eller via/till marina eller reservdels grossister som sysslar med motor demonteringar, googla beg. delar till utombordare.

 

Obs!!! för er som inte ser eller  förstår vad bilderna visar så är det ett pangat växelhus som gått på sten.

DSC_1104.JPG

DSC_1097.JPG

DSC_1092.JPG

DSC_1102.jpg

Redigerad av Pilletant447
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Pilletant447:

När motorn är så pass gammal så vill nog F. bolaget (att du eller marinan du vänder dig till om du måste) att det är beg. delar du sätter dit annars tror jag inte dom är villiga att betala (iallafall försöker de med alla trix i handboken som finns). 

 

Det är ju förbaskat trist sånt där men det är bara att lära sig av misstagen och kanske se lite positivt på det att ingen blev skadad, dessutom har det inte med om är oskicklig att göra även skeppare med 50 års erfarenhet har gått på större grund och det är nog mer pinsammare, dessutom så har nog en och annan/även de som har kommit upp sig som guld/silver/heders medlemmar osv här inne på mg kanske/säkert gått på rejält med sten nån gång i livet men det är ju inget de kanske vill erkänna. :)

 

Hur som helst om det ser ut så här på din motor som de bifogade bilderna så är det bara att byta. Har skeddan gått av?? Iså fall att svetsa till/på en skedda blir svårare eftersom det är aluminium och risken är att man bara smälter ski öhh skeddan, det går visserligen men det krävs erfarenhet av just sådan svetsning om hela skeddan har gått av, har den bara böjt sig så kan man med svets etc böja tillbaka försiktigt.

 

Ett begagnat komplett växelhus till en mercury 4T efi finns att få tag på då en hel del ägare oftast lyckas få motorn skuren och därefter säljer ant privat eller via/till marina eller reservdels grossister som sysslar med motor demonteringar, googla beg. delar till utombordare.

 

Obs!!! för er som inte ser eller  förstår vad bilderna visar så är det ett pangat växelhus som gått på sten.

DSC_1104.JPG

DSC_1097.JPG

DSC_1092.JPG

DSC_1102.jpg

 

Tackar och bockar för ditt svar. Skall bli spännande att se vad de säger...

Bara rädd att det kommer ta en stund att få den fixad, det är ju egentligen nu i dessa tider som man vill vara ute på sjön!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev cgusta:

 

Tackar och bockar för ditt svar. Skall bli spännande att se vad de säger...

Bara rädd att det kommer ta en stund att få den fixad, det är ju egentligen nu i dessa tider som man vill vara ute på sjön!

Jo det är ju det, men hittar du eller de ett växel hus så går det på en dag att fixa, men det är ju klart det är semester tider nu och försäkringsbolag är ju inte kända för att jobba snabbt om det inte är en finanspamp eller kändis haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Pilletant447:

Jo det är ju det, men hittar du eller de ett växel hus så går det på en dag att fixa, men det är ju klart det är semester tider nu och försäkringsbolag är ju inte kända för att jobba snabbt om det inte är en finanspamp eller kändis haha

Min gissning är att det är reparationen som kommer att ta tid. Skaderegleringen är ju rätt uppenbar så länge det inte finns någon annan båt inblandad.

cgusta är ju tyvärr inte den enda som gått på grund och det troliga är att varven planerar in jobben i tur och ordning.

 

Det är bara att hålla tummarna för att det ska gå att hitta någon som kan fixa detta innan sommaren är slut. Försäkringsbolaget kan ha värdefulla tips när det gäller detta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fördel med utombordare är att man kan ta loss den och transportera med bil till verkstäder som kanske har kortare kötid, jämfört med att behöva transportera hela båten om man har inombordare (eller för all del groteska utombordare). En 50-hästare lyfter ju ett par personer av utan problem.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev cetex:

Inte för att vara sån, men du vet väl att det finns sjökort som visar vart grunden finns och hur man ska läsa dom? :)

 

Måste bara kolla i och med första "riktiga" båten och direkt grundstötning, har hört skräckhistorier om folk som kört långt ut i skärgården utan att ha koll på vare sig grundläggande säkerhet som sjöväder, sätt att ropa på hjälp, flytväst eller ens navigation för att undvika att behöva ropa på hjälp o.s.v.. :)

   Obs. Sjökortet visar inte Vart grunden finns. Sjökortet visar VAR  grunden finns !

  • Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Tnamaid:

   Obs. Sjökortet visar inte Vart grunden finns. Sjökortet visar VAR  grunden finns !

Det hade varit fint om kortet visat vart grundet finns, dvs åt vilket håll från båten. Då hade man kunnat gira för att undvika det. Är väl det man ser på en plotter.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev cgusta:

Jag har en självrisk i mitt försäkringsbolag som ligger på 1100kr vilket känns väldigt lindrigt.

Tyvärr får man nog räkna med ett åldersavdrag också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Tyvärr får man nog räkna med ett åldersavdrag också.

Inte på Pantaenius...

 

I övriga bolag får man nog räkna med åldersavdrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
54 minuter sedan skrev Mackey:

Inte på Pantaenius...

 

I övriga bolag får man nog räkna med åldersavdrag.

 

Intressant. Tänkte först att du hade fel, men på Pantaenius hemsida står det mycket riktigt att man inte gör åldersavdrag på delskador. Man skriver även ”Nytt för gammalt”.

 

Jag blir nyfiken på hur man har löst det rent avtalsmässigt, eftersom det finns skrivningar i FAL (Försäkringsavtalslagen) som reglerar just detta. Formuleringarna är ungefär att ett försäkringsbolag inte får ha villkor som sätter försäkringstagaren i ett bättre läge efter en skada, än läget precis innan skadan. Man ska alltså inte kunna tjäna på att ha en försäkringsskada. 

 

Försäkringsbolaget If lanserade för ca tio år sedan en tilläggsförsäkring för bilar, som hette Värdeextra. Med den fick man vid inlösen ut marknadsvärdet + 10% eller liknande. If blev dock tvingade att sluta sälja tilläggsförsäkringen eftersom den inte var förenlig med FAL.

Redigerad av Frippe68

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Frippe68:

Jag blir nyfiken på hur man har löst det rent avtalsmässigt,

Det fungerar i alla fall. För hus har de flesta en fullvärdesförsäkring dvs brinner det ner så får man ett nytt.

Dessutom går det väl att avtala bort delar av FAL?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Mackey:

Min gissning är att det är reparationen som kommer att ta tid. Skaderegleringen är ju rätt uppenbar så länge det inte finns någon annan båt inblandad.

cgusta är ju tyvärr inte den enda som gått på grund och det troliga är att varven planerar in jobben i tur och ordning.

 

Det är bara att hålla tummarna för att det ska gå att hitta någon som kan fixa detta innan sommaren är slut. Försäkringsbolaget kan ha värdefulla tips när det gäller detta.

Iofs. Det kan ju vara fler skador än bara växelhuset och då tar det ju mycket riktigt längre tid. Sedan så planerar de flesta marinorna/varven oftast in försäkringsärenden först och främst (= mycket och garanterade pengar att hämta kanske?) (trots att de inte har hänt ännu) lätta som svåra under sommar månaderna för att t.ex. laga med gelcoat och byta/slipa proppar mm mm. Så vill man ha hjälp med att jänga på en motor t.ex. samt test och dylikt på båten vid dessa tider (om man inte köper den hos dem) så får man vänta till september/oktober = så var det för mig.

 

"Försäkringsbolaget kan ha värdefulla tips när det gäller detta".

Det har du ju rätt i men oftast bara dom som de har haft att göra/jobbat med förut.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Tnamaid:

   Obs. Sjökortet visar inte Vart grunden finns. Sjökortet visar VAR  grunden finns !

"Vart" är ett ord som blivit till ett missfoster i språket.

Gissningsvis är det ett populärt mångårigt frågesportprogram i järnvägsmiljö på SVT som varit en av orsakerna till denna felandvändning tillsammans med en del dialektala mutationer. "Vart är vi på väg?"

 

Näväl, var inte säker på att sjökorteten är korrekta, alla grund, grynnor, bränningar och bôar finns inte utmärkta, men de flesta finns inritade, och ofta på rätt plats, men inte alltid.

 

Sjöfarare med självaktning går aldrig på grund, dom råkat ut för den akuta och oplanerade landhöjningen. Dessvärre har försäkringsbolagen en annan åsikt om det.

 

Kört sönder växelhus och propellrar har även jag gjort, och stått utan fungerande motor eller läckande båt under semestertiderna har jag också gjort. Det var i sådana lägen man lärde sig att meka själv. Det är inte överdrivet svårt att meka med utombordare, men det kan vara knepigt att då tag på nya eller helst begagnade reservdelar. Nu är ju hela Internet en postorderkatalog, och om du finner delarna är det inte jättesvårt att fixa skadorna själv. OMCs utombordare och kanske andra kräver dock verktyg i tumstorlek.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

"Vart" är ett ord som blivit till ett missfoster i språket.

Gissningsvis är det ett populärt frågesportprogram i järnvägsmiljö på SVT som varit en av orsakerna till detta filanvändning tillsammans med en del dialektala mutationer.

 


Va? I den kända frasen från programmet används ju "vart" helt korrekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:


Va? I den kända frasen från programmet används ju "vart" helt korrekt!

Ok, då kapitulerar jag på den punkten, ja "vart" skall ju då ange en destination, men inte en riktning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart ska vi? Var är vi?

"Vart" (förkortning av "varåt") frågar efter riktning.
"Var" frågar efter befintlighet.

"VAR" sinkar fotbollsmatcher.

 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, då kapitulerar jag på den punkten, ja "vart" skall ju då ange en destination, men inte en riktning?

Testa hur det låter att säga "var är vi på väg?" och fundera på vad den meningen betyder 🙂 I övrigt håller jag helt med Tnamaid.

 

TS problem är tråkigt och kan hända även den bäste, därom är jag ett levande exempel 😀

Om inte olja läcker ut och propelleraxeln är rak går det att svetsa på en ny skädda och propellrar finns ju att köpa. Om man ofta kör i grunda och steniga vatten är aluminiumpropeller bäst, den är så pass mjuk att den skyddar axeln. Har själv hjälpligt snyggt svetsat en ny skädda på min gamla Evinrude en gång. Köpte aluminiumstickor till min invertersvets och övade först en hel del på lite skrotaluminiumbitar. Är nog inte första jobbet man skall ge sig i kast med om man vill lära sig svetsa...

I de flesta större samhällen brukar det finnas något företag som tillverkar något i aluminium. Får de motorn serverad bekvämt liggande på en släpvagn är det ett enkelt jobb som går rätt fort om man som kund dyker upp med ödmjuk attityd och en påse färska wienerbröd 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Faderullan:

Testa hur det låter att säga "var är vi på väg?" och fundera på vad den meningen betyder 🙂 I övrigt håller jag helt med Tnamaid.

Testa att säga "vart är vi på väg" i denna tråden?😁 👍

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Pilletant447:

Testa att säga "vart är vi på väg" i denna tråden?😁 👍

"Den här tråden" heter det ju! 😀😀

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.

Redigerad av Mackey
Tog bort det jag skrev eftersom den oskrivna regeln är att inte kommentera stavning och språk här på MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Faderullan:

"I de flesta större samhällen brukar det finnas något företag som tillverkar något i aluminium. Får de motorn serverad bekvämt liggande på en släpvagn är det ett enkelt jobb som går rätt fort om man som kund dyker upp med ödmjuk attityd och en påse färska wienerbröd"


Detta är en ilsken myt som inte vill ge sig. 🙂
Varför skulle en mekanisk verkstad vilja göra denna typ av arbeten mot en ersättning som baseras på bakverk och ett leende? Och till folk som man inte känner..

"Macken" tog upp just detta med byte av avgasrör mot barkisar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...