Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
farn

Vad heter det här ankaret?

Rekommendera Poster

Fick med detta ankare i båten vid köp. Vad är det för ankare? Vad heter det?

C3D5A5B7-B4DD-4B0C-B838-7F843BF38656.thumb.jpeg.674436552033ac0493e6023552f0624a.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är ett Seagrip gjort i Sverige, tillverkas inte längre. Jag har ett sådant som extra ankare, min erfarenhet är att det fungerar mycket bra.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har ett sådant som reserv. Akta fingrarna när du fäller ihop det. Och låt det inte hänga efter båten för att sköljas av, det roterar och förstör ankarlinan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var väl ingen hit, då hade tillverkningen fortsatt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ove-T:

min erfarenhet är att det fungerar mycket bra

 

Tack, då vet jag! Håller med om att det fungerar bra, iallafall i lera som jag provat.

 

1 timme sedan skrev trewq:

det roterar och förstör ankarlinan.

 

Ja detta är väl baksidan jag märkt, att det gärna vill rotera, tex när man hissar det. Känns som att man bör vara försiktig då det kan rotera och träffa skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
51 minuter sedan skrev bhemac:

Var väl ingen hit, då hade tillverkningen fortsatt...

 

Kanske inte, men inte heller månlandningarna fortsatte så det var väl inte heller någon hit. 😉

Redigerad av farn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev farn:

 

Kanske inte, men inte heller månlandningarna fortsatte så det var väl inte heller någon hit. 😉


Korrekt. Det handlade till allra största delen om propaganda, och bör mer ses som ett "slag" i det kalla kriget. Det vetenskapliga värdet var skralt, och kostnaden för hela projektet var astronomiskt (fullt i klass med mindre krig). Robotar gör jobbet lika bra eller bättre, till en bråkdel av kostnaden. Människor är ömtåliga köttsäckar som tar alldeles för mycket plats och resurser. Jag hade inte gråtit om all rymdfart med människor upphörde, och resurserna i stället frigjordes till robotbaserad utforskning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev bhemac:

Var väl ingen hit, då hade tillverkningen fortsatt...

8 minuter sedan skrev farn:

Kanske inte, men inte heller månlandningarna fortsatte så det var väl inte heller någon hit. 😉

 

 

Seagrip gjorde inte alltid så bra ifrån sig i ankartester så jag tror det är huvudorsaken att det inte längre tillverkas. Jag tror att ytan på flyna är för liten för att få bra hållkraft. Har för mig att jag läste ett test en gång där ett 15 kg Seagrip släppte i sand vid 100 kg dragkraft och inte alls fick fäste i lös lerbotten.

 

Många som har ett Seagrip är nöjda med det och de som lärt sig att fälla ihop det utan att klämma fingrarna är väldigt nöjda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Många som har ett Seagrip är nöjda med det och de som lärt sig att fälla ihop det utan att klämma fingrarna är väldigt nöjda.

Så är det ibland. Därför finns det folk som tycker om Ricinolja.

Det är ganska lätt att ta reda på vilka ankar som är bra, det finns massor med tester. Satsa på ett erkänt bra ankare, de kostar inte mycket. Dåliga ankare är som sämst när man verkligen behöver dem.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En finess med seagrip är att det ska vara lätt att få loss om det fastnat. Det ska enligt reklamen lossna om man kör i cirkel, jag tror medsols.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-21 vid 15:18 skrev MarkusF:

En finess med seagrip är att det ska vara lätt att få loss om det fastnat. Det ska enligt reklamen lossna om man kör i cirkel, jag tror medsols.

Om vinden drar sig medsols, då får man problem alltså

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev vega1959:

Om vinden drar sig medsols, då får man problem alltså

Om jag inte minns fel är detta ankare rätt bra på att få nytt grepp vid vindvridningar, men du har kanske ändå en poäng.

 

Alla ankare släpper vid vindkantringar, så det som då är viktigt är att ankaret fäster snabbt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev vega1959:

Om vinden drar sig medsols, då får man problem alltså

Men inte vid Australiens kust ;)

1 timme sedan skrev Mackey:

Alla ankare släpper vid vindkantringar, så det som då är viktigt är att ankaret fäster snabbt igen.

Ja, extremt viktigt vid svajankring och därför fungerar ett gammalt C.Q.R. fortfarande väldigt bra trots att det inte fäster lika bra som en del nyare ankare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-21 vid 15:18 skrev MarkusF:

Det ska enligt reklamen lossna om man kör i cirkel, jag tror medsols.

 

Hmm...Om man ligger med alltför många båtar omkring en, då räcker det väl att lägga båten över ankaret och springa medsols i cirklar på däck, med ankartampen i handen..? 😬

 

För övrigt har jag aldrig givit mig på att försöka fälla ihop mitt Seagrip. Provade lite lätt idag men ser inte hur det skulle gå smärtfritt. Det får ligga i stuven utfällt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev farn:

ser inte hur det skulle gå smärtfritt

;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-23 vid 23:35 skrev Mackey:

Om jag inte minns fel är detta ankare rätt bra på att få nytt grepp vid vindvridningar, men du har kanske ändå en poäng.

 

Alla ankare släpper vid vindkantringar, så det som då är viktigt är att ankaret fäster snabbt igen.

Annars kan man ankra så här.

0E8DEF91-FE65-4F9E-9E94-181BAA7CACAB.jpeg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev pseudonym:

Annars kan man ankra så här.

0E8DEF91-FE65-4F9E-9E94-181BAA7CACAB.jpeg

...om det inte står ank-ring förbjuden. 

  • Haha 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar alltid vara så att man får med ett Seagrip-ankare då man köper en beg-båt. Undrar varför?

Min åsikt, efter att ha provat ett sådant ankare vid några tillfällen, är att det är helt värdelöst. Håller inte vad det lovar och är jäkligt omfångsrikt då man tar upp det, slår i överallt. Vi ett tillfälle för en massa år sedan då tillverkar stod på båtmässan och saluförde produkten frågade jag hur man skulle få ankare att hålla vid ankring på lerbotten -svaret blev att fälla ihop det och låta dess tyngd jobba ned sig i leran. Funkade inte kan jag berätta.

Det finns andra ankare som är mycket bättre, utan att för den skull nämna något speciellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

...om det inte står ank-ring förbjuden. 

Det kan ju vara ett slutet sällskap: Ank Ring För Bjuden😎

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-07-21 vid 15:18 skrev MarkusF:

En finess med seagrip är att det ska vara lätt att få loss om det fastnat. Det ska enligt reklamen lossna om man kör i cirkel, jag tror medsols.

Bra påpekande men du minns nog lite fel angående lossbogsering i cirklar!

Ankaret är förmodligen utformat för att gräva sig ner meddelst rotation då det bogseras i en viss riktning. Rotation kring den superhårt sträckta bogserlinan blir då den tänkta rotationsaxeln. Också att gräva sig upp då dragriktningen vänds 180 grader inför upptagning vid fortsatt färd.
    Fixade en bild nedan som förhoppningsvis tydliggör hur diametralt omkastat dragriktning kan lossa ankaret. Få ankaret att skruva upp sig, om man så vill!? Ett seagrip-ankare är inget jag skulle köpa, men det hindrar ju inte sakliga argument för eller emot?


Om vi i forumet åter kan koncentrera oss på TS frågeställning så bör vi ägna vårt inläggs-fokus till den förmenade rotationen? 🙄
Nedan syns min idé angående fördelen med sådant roterande ankare, passar bäst vid svajankring i skyddat vatten där vindriktningen bara kan förväntas vridas minimalt (i alla fall mindre än 180 grader) under avsedd ankringsperiod?? (Tänker att ett sådan roterande ankare kräver stort båt-manöverutrymme i planerad riktning för "bogser-snurra ner sig". Alltså i ett klokt förplanerat val av vindväderstreck, för ifall dragriktningen ändras såpass under nattens sömn att ankarets båge fälls över där i djupet - ja då  skruvar det upp sig och släpper  jättelätt?)
Bildkälla: denna ankartest-PDF
 

ankare.rotation.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade Seagrip i segelbåten. En svirvel mellan ankarlinan och ankaret var nödvändig för att undvika trassel efterom ankaret roterade när man drog upp det.

Det fungerade bra. Någon gång fastnade så mycket sjögräs att det bara gled på botten, men det var bara att backa ut och göra ett nytt försök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också ett Seagrip sen många år tillbaka. Säkert tjugo år sen. Fungerade som huvudankare till min dåvarande Flipper 760. Släppte inte en enda gång. Har för mig att om det släppte så skulle det rotera och det andra flyet greppa. Idag är det som reservankare till min Nimbus  28DC. Har Brucekopia som huvudankare, lättare att placera i vagga. Kommer dock aldrig att göra mig av med detta ankare så länge jag har båt. Då jag sålde Flippern behöll jag detta. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratar vi ankring dvs svajankring eller landförtöjning med akterankare? Det är en avsevärd skillnad! När man lägger ett akterankare så fungerar det mesta men många fungerar väldigt dåligt vid svajankring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...