Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hellix

Strulande aq130

Rekommendera Poster

Hej.

jag har en helt nyrenoverad AQ130 som inte vill varva mer än 4000v.

Innan motorn renoverades så varvade den ur med den propeller som nu sitter på.

blocket är borrat, deckat, henat. Toppen är planad alla ventilsäten fixade osv. Kammen sitter rätt monterad (har bilder på alla markeringar etc.) 

Det sitter en weber 32/36 på (inga problem på tidigare motor) och en fördelare från 123ignition. Tändningen är ställd enligt konstens alla regler, har provat både 8föd och12föd samt 2 olika tändprogram. Utan framgång.

jag monterade dit ett Martec sötvattensystem och det fungerar klockrent.

Motorn går superbra upp till 4000v och startar lätt. Komp-provet visade på 12.7kg på varje cylinder. Alla tänddelar är bytta.

 

Förstå att jag kliar mig i skallen, den borde fungera bra!

 

Med vänlig hälsning, Patrick

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle göra följande.

Testa att spruta in extra bränsle vid full gas. Om ingen momentan förbättring erhålls återstår nog inte mycket annat än att kolla att allt är uppsynkat. Börja med ÖD på cyl 1 mot remskiva. När ventilerna möts (avgas övergår till insug) på cyl 3 skall cyl 1 vara öd med båda ventiler helt stängda. Kolla att det verkligen är öd. Slutligen kolla synkning av tändning mot vevaxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att jag nollat allt men...man kan alltid kolla igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hellix:

Jag tycker att jag nollat allt men...man kan alltid kolla igen.

 

14 timmar sedan skrev Hellix:

Hej.

jag har en helt nyrenoverad AQ130 som inte vill varva mer än 4000v.

Innan motorn renoverades så varvade den ur med den propeller som nu sitter på.

blocket är borrat, deckat, henat. Toppen är planad alla ventilsäten fixade osv. Kammen sitter rätt monterad (har bilder på alla markeringar etc.) 

Det sitter en weber 32/36 på (inga problem på tidigare motor) och en fördelare från 123ignition. Tändningen är ställd enligt konstens alla regler, har provat både 8föd och12föd samt 2 olika tändprogram. Utan framgång.

jag monterade dit ett Martec sötvattensystem och det fungerar klockrent.

Motorn går superbra upp till 4000v och startar lätt. Komp-provet visade på 12.7kg på varje cylinder. Alla tänddelar är bytta.

 

Förstå att jag kliar mig i skallen, den borde fungera bra!

 

Med vänlig hälsning, Patrick

 

Samma kam eller en ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kammen hade endast gått 140timmar så den var som ny. Så det är samma kam som tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla soppatillförseln om du är säker på tändläget. Ni har kört med flera tändprogram skriver du, men har ni kollat vad dessa olika tändkurvor ger i verkligheten. Grundställningen 8° eller 12° har egentligen inget att göra med att den inte orkar mer än 4000 rpm om inte förtändnigskurvan ger rätt värden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är två olika kurvor för aq130c och aq130d som jag testat. Ska prova att ställa tändningen vid fullgas för att se om det gör skillnad. 

Jag undrar om borrningen av blocket plus ny topp med större ventiler och lite större förbränningsrum kan ha sänkt kompressionsförhållandet så mycket att den tappat 10-15hk. Att vi sedan monterat dit ett martec kylsystem med vevaxeldriven sjöpump kanske gör att motorn blir ännu tröttare?! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni ingen stroboskoplampa när ni kollar tändningen? Om inte så blir det bara på gehör.

På fullgas finns egentligen ingen anledning att testa, men vid runt 200rpm ska max förtändning nås på ca 28°.

Men det är klart kan ju vara en bra koll att tändkurvan inte dippar vid fullgas. Fel kan ju uppstå när det styrs elektroniskt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag ställer med strob och har kollat vid 2000v då ligger tändningen på 28 grader. 

Ända anledningen jag kan tänka mig nu är att den efter renovering inte är lika stark längre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du har bytt till större kolvar för att matcha borrningen, så får du ingen förändrad kompression pga detta. Du har ett stort effekttapp och helt OK kompression, så det massiva effekttappet kan som jag det inte förklaras av kompressionsförlust. Brist på soppa (som både jag och Gelis pekat på) eller felsynkning är betydligt sannolikare orsaker. Hur ser stiften ut? Det finns antagligen skäl att öka på bränslemunstycket åtminstone  ett steg. Med erfatenhet från trimming av B18/20 tror jag att DCD 28/36 är för liten för att få ut mer effekt än du hade tidigare. Vill minnas att den funkade upp till 130 hk därefter 36/36 upp till 120 hk och ville man ha med fick man gå över till DCOE 40 alt 45. Finns säkert någon har på MG som kan detta bättre än jag. Lämplig bestyckningen borde annars gå att Googla fram. 

 

Jag förstår frustrationen, så här skall det inte vara oavsett att förgasaren kanske är lite klen, något är fel. Jag kan ibland bli blind för mina egna fel och inte ser det självklara. Ta gärna hjälp av någon som är hyggligt insatt och kan resonera kring möjliga orsaker.

 

Har du testat att tillföra soppa/stargas under fullgas? 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle vara: Vill minnas att 28/36 funkade upp till 120 hk därefter 36/36 upp till 130 hk. 28/36 är nog egentligen tänkt för bilar. där man vill hålla ned storleken på minsta porten för att öka vridmomentet vid låga varv. Den satt originalmonterad i Ford Cortina GT upp till 1,5 liter. Det var från en sån jag fick tag i min billigt. 36/36 är nog annars ett bättre val.

 

https://www.misab.se/lista.php?kid=4-544-553-665-771

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte provat att tillsätta bränsle än vid fullgas. Så det ska jag göra.

jag har en 36/36 liggandes samt så klart original Solex 44:or men tidigare så fungerade det ej med 44:orna. Kan vara att det krävs mer bränsle i den nu. När jag provade fullgas efter inkörning så var det med Solex pai44:orna och det spottade och fräste ur förgasarna då. Den sköt liksom upp bränslet genom förgasarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Hellix:

Jag har inte provat att tillsätta bränsle än vid fullgas. Så det ska jag göra.

jag har en 36/36 liggandes samt så klart original Solex 44:or men tidigare så fungerade det ej med 44:orna. Kan vara att det krävs mer bränsle i den nu. När jag provade fullgas efter inkörning så var det med Solex pai44:orna och det spottade och fräste ur förgasarna då. Den sköt liksom upp bränslet genom förgasarna.

 

En anledning till detta skulle kunna vara att inloppsventilerna står öppna för länge under kompressionstaktens början eller att de öppnar för tidigt innan utblåsningstakten avslutats.

Hur kom du fram till att ett förgasarbyte var bästa vägen framåt, var det att 28/36 DCD:n funkat bra tidigare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat ventilspelen igen? Hur mycket kör du på ventilerna?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda anledningen till att jag bytte till 32/36:an är att Solexarna tidigare har strulat och webern är ett säkert kort, men kanske inte längre om effekt tappet är för stort. Jag provade idag att byta propp till 15x15 ( 1 tum mindre i stigning än tidigare propp). Då helt plötsligt så varvade motorn (en kort stund) 5000v. Sedan gick den ned i varv och drog en massa bränsle (1.7liter/nm vid 18kn. Den borde dra ca 1.2-1.4)Proppen kan inte förklara det utan det måste berott på ngt annat. 

Jag har ställt ventilerna enligt manualen dvs TDC 1:an justera 1,2,3,5 TDC 4:an justera 4,6,7,8. Jag ska prova igen med att justera efter 9 principen istället. Dvs. max lyft på ventil 1 justera 8 osv.

jag har 0.5mm i ventilspel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda veltilmötesmetoden. Vid växling mellan utblås och insug behinner sig kolven i tdc. När 1:an ventiler möts skall 3:an just tända. Allltså när 1:an möts ställ 3:an när 2:an möts ställ 4:an. 3:an ställ 1:an 4:an ställ 2:an. Du måste dra runt motorn 2 varv, men jag gillar enkelheten.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha...rätt var det är så funkar allt ungefär som det ska (vågar inte ropa hej än). 

Jag bytte rotor, fördelarlock, kontrollerade tändningen igen och drog fast fördelaren lite hårdare, har märkt att den går att vrida om man tar i efter att man dragit fast den i rätt läge.

Testade att dra på i dag och den funkade fint ett tag. Sedan började varvtalet gå ned och förbrukningen gå upp. Testade då att lyfta på aktersoffan, vips så ökade varvet och förbrukningen gick ned. Jag har isolerat utrymmet för mycket så den får för lite frisk luft trots motorrumsfläkt. 

Lite återstår att fixa innan jag kommer lita på den helt.

Men jag tror att ventilerna i toppen initialt inte tätade ordentligt och att de nu efter ca 25+ timmar i 2000v har satt sig ordentligt. För tidigare så sköt bränslet rakt upp genom förgasarna. Nu verkar det bara hänga på tillgång på frisk luft.

Så nu ska jag ge Solexarna ett försök till så får vi se vad det ger.

 

Tack alla för era kloka ord och uppmaningar i mintid av desperation.

Jag får återkomma om fler problem uppstår. Tack! //Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Hellix:

Jaha...rätt var det är så funkar allt ungefär som det ska (vågar inte ropa hej än). 

Jag bytte rotor, fördelarlock, kontrollerade tändningen igen och drog fast fördelaren lite hårdare, har märkt att den går att vrida om man tar i efter att man dragit fast den i rätt läge.

Testade att dra på i dag och den funkade fint ett tag. Sedan började varvtalet gå ned och förbrukningen gå upp. Testade då att lyfta på aktersoffan, vips så ökade varvet och förbrukningen gick ned. Jag har isolerat utrymmet för mycket så den får för lite frisk luft trots motorrumsfläkt. 

Lite återstår att fixa innan jag kommer lita på den helt.

Men jag tror att ventilerna i toppen initialt inte tätade ordentligt och att de nu efter ca 25+ timmar i 2000v har satt sig ordentligt. För tidigare så sköt bränslet rakt upp genom förgasarna. Nu verkar det bara hänga på tillgång på frisk luft.

Så nu ska jag ge Solexarna ett försök till så får vi se vad det ger.

 

Tack alla för era kloka ord och uppmaningar i mintid av desperation.

Jag får återkomma om fler problem uppstår. Tack! //Patrick

 

Trots motorrumsfläkt ?! Den är ju till för att dra ut luft och ev bensinångor ur motorrummet, inte blåsa in luft ?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo trots motorrumsfläkten... den går för fullt och suger under motorn men hålet i akterspegeln är bara 75mm. Måste lösa det på annat sätt och dra friskluftslang till förgasaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men motorrumsfläkten suger ju ur luften i motorrummet så det blir ännu mindre kvar åt motorn i dit för tillslutna utrymme. Så den kan du glömma i det här läget. bara att ta upp mer ventilationshål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm glömma? Fläkten skall väl vara avstängd då motorn går. Då sköter ju motorn den ventilation som behövs. Men det var nog det du avsåg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid haft fläkten igång under tiden som motorn går. Det saknas helt klart frisk luft in i utrymmet. Det blir ganska varmt där inne. Men som sagt, jag ska ta upp hål för att kunna sätta större inlopp för friskluft och då blir det 2st ventilationsboxar som jag kan koppla slangar på för att styra luftflödet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...