Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
skippeer

Ny Victron 230 volts batteriladdare Phoenix Smart IP43 Charger

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vår gamla Mastervolt Mastercharge 12/50-3 slutade att fungera, Mastervolt erbjuder reperation/utbytesenhet 

Vid inlämnad enhet för reparation tar det ca 3-5 veckor.

Pris för utbytesenhet rek listpris 6078 kr ex moms

Pris för ny enhet rek listpris 7608 kr ex moms

 

En stor nackdel med Mastercharge laddaren var att den rebootade om och om igen då spänningen var 190 volt på Grefab bryggan.

Kände inte för att reparera/ny Mastercharge mtp gammal teknik och känsligt för ingående spänning när jag kunde få en modernare laddare för ungefär samma peng.

När jag diskuterat Mastervolt och Victron verkar det vara mindre problem med Victron produkter.

 

Kollade SXK test av laddare, gav några frågetecken så jag kontaktade Odelco.

Fick tips om en ny Phoenix Smart IP43 Charger, valde mellan 12/50 (1+1) eller 12/30 (1+1).

Vi har totalt 575 Ah, säg att hälften 300 Ah behöver laddas upp under 10 timmar sedan tillkommer förbrukning i realtid ==>> valde 12/50.

 

Gillar Victron's smarta bluetooth appar, verkar vara samma för MPPT och landströmsladdare.

 

Mastervolt laddaren hade M6 anslutning till 25 mm2 kopparkabel.

Victron har skruvkoppling, körde först en Småländsk inkoppling genom att klippa av pressad ringkontakt och minska på koppararean på de gamla kablarna.

image.png.fe7653f7108c19845a43f5a1da011322.png

230 volts elkabel ingår ej men jag hade en oanvänd 230 volt sladd hemma som jag tog med till båten.

 

Kändes inte bra med de gamla modifierade kablarna så jag beställde nya pressade 16 mm2 kablar, 

mätte med ett 5 mm borr och sedan skalade jag av 11-12 mm av isoleringen och pillade in kardelarna så att inga spretade vid sidan.

Bättre med M6 anslutning men det är bara att gilla läget.

image.png.fecdaad34333c25f25fc4fa8d0e8c3e7.png

 

1+1 innebär att 4 amp går till startbatteriet (inkopplas till "trickle charge") med tunnare kabel (typ 2,5 mm2) och resten går till förbrukningskretsen ("battery") 16 mm2 kabel.

 

Första åtgärden med bluetooth appen blev att uppgradera mjukvaran, mycket smidigt via appen som hämtar mjukvaran via internet.

Nedan är GRAPH som visar vilken fas laddaren är i, batterierna var uppladdade tack vare solpanelerna så det gick fort att passera BULK.

image.png.054bc94ce65b4bb63169e9580444ebd9.png

 

Om man vill customisera finns det inte idag så mycket info om 230 volt laddaren, tanken är att fabriksparametrarna + automatiken skall fixa rätt laddning.

Vill man så går det att konfa genom att klicka på kugghjulet.

Finns Youtube videos för MPPT regulatorer och det ser ut att vara tillämpbart även för 230 volt laddaren (troligen samma app).

 

 

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kollade lite på User Defined setup.

OBS när man editerar dessa värden så verkar laddaren börja om på fas 1 dvs BULK även om jag inte ändrade några värden.

 

Har AGM batterier men vet inte rätt värde för STORAGE VOLTAGE, får söka info och tillsvidare kör jag med Victrons fabriksinställning (default setting).
 

PLUS USC 12 75

Charging 14,4-15,0 volt vid 20 grader C

Float 13,5-13,8 volt vid 20 grader C

 

Leoch MX12-100

image.png.e9a9126876ac162c0f1f5a0ccdd41e07.png

image.thumb.png.e9b3630cab06b441802cf7bd8b7f1d9b.png

 

image.png.071e876af5149cbc99a3a702f0304670.png

 

image.png.4bafc5bbfbb07f4bc5c7cf1056e1647f.png

 

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...