Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Henkee

Laga akterspegel

Rekommendera Poster

Märkte när vi kom i hamn efter en längre tur att båda övre motorbultarna spräckt akterspegeln. 

Det sitter på en Mercury Verado 250hk så det är lite tyngre grejer. 

De var så hårt åtdragna att plasten bågnade från båt handlare där vi köpte båten 2016. Hade jag varit lite mer förutseende borde jag anat att plasten inte skulle hålla🙄

Akterspegeln styv för övrigt. 

 

Nån som har tips på åtgärd? 

IMG-20190719-WA0004.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju lite futtiga brickor de monterat. Helt upp till dig om hur omfattande rep du vill göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mer konkret kan man väl vara.

 

T ex så borde du kunna reklamera detta hos båthandlaren du köpte av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på att byta brickan till en platta/bricka ca 100x100 i rostfritt eller alu. 

Alternativt en förstärkningsplatta för motorbrunn som täcker båda bultarna. 

Sen sikaflex mellan för att täta sprickorna. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyra år sen jag köpte båten. Kommer kontakta dom men ser det som en liten chans.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog satsa på det sistnämnda, en hel platta men den bör ha en rejäl godstjocklek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sprickorna borde ju såklart lagas före, kolla med försäljaren och se vad de säger först..

 

Jag hade nog siktat på att jag nog behövt ta bort gelcoaten och allt löst material, glasfibern är nog mosad / krossad så jag hade nog räknat med att plasta om, om det är det som behövs för att ordna det, sen på med ny gelcoat igen efteråt, slipa, polera o.s.v, och först därefer montera större fästplatta och göra det korrekt.

 

Eftersom båten är ganska ny så borde du även kunna kontakta tillverkaren och fråga hur det är tänkt att vara monterat / vad de rekommenderar med tanke på skadan.

 

Men först försäljaren, fråga om det är tänkt att deras montering bara ska hålla något år innan båten faller sönder ;)

 

Jag menar, det skulle ju kunna vara en korrekt montering, men att det är något fabrikationsfel i skrovet just där också..

 

Generellt sett kostar det dock antagligen inte så många tusenlappar att leja bort jobbet till någon som kan plasta o.s.v, om den personen får lite tid på sig att vänta ut härdning o.s.v.

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten godkänd för 250 hk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev AndW:

T ex så borde du kunna reklamera detta hos båthandlaren du köpte av.

 

Missade att det är tre år sen 2016 nu... men kanske har du fått någon utökad garanti?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en aluskena monterad på min,det gör ju att man sprider lite av trycket alla fall.

Ska kolla vart jag köpte den,hittade ingen bättre bild än denna

20190719_093144_Moment.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...