Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mnyb

Skiljerelä och solcell

Rekommendera Poster

Har köpt ett skijerelä för att separera vattenpumpen från övrig förbrukning till mitt fritidshus med solcell och två batterier, blir inte klok på hur jag ska koppla in det då solcellen bara har plus och minus, en generator har som som kopplingsschemat visar har både B+ och D+. Ska jag strunta i att koppla in D+ eller har jag köpt fel skiljerelä? 

 

 

 

 

16104CE4-DAA1-45CD-A523-34A4EEB23B74.jpeg

2839FC05-0328-435F-8766-EAC839EDD040.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du separera vattenpumpen? Det går inte med automatik att fixa med det relät. Visst med lite elektronik är allt möjligt, men då är det nog bättre att köpa något färdigt.

Hur vill du att det ska fungera, solcellen laddar väl bägge batterierna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken med att separera är för att slippa spänningsfall när pumpen startas, spänningsfältet gör att TV:en ibland stängs av.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mnyb:

Har köpt ett skijerelä för att separera vattenpumpen från övrig förbrukning till mitt fritidshus med solcell och två batterier, blir inte klok på hur jag ska koppla in det då solcellen bara har plus och minus, en generator har som som kopplingsschemat visar har både B+ och D+. Ska jag strunta i att koppla in D+ eller har jag köpt fel skiljerelä? 

 

 

 

 

16104CE4-DAA1-45CD-A523-34A4EEB23B74.jpeg

2839FC05-0328-435F-8766-EAC839EDD040.jpeg

 

Fritidshus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då förstår jag. Du har tänkt att solpanelen laddar pumpbatteriet och när spänningen är tillräckligt hög så laddas husbatterierna, eller hur? Då funkar inte detta relä du behöver ett spänningsstyrt relä typ Biltemas.

Men jag är inte säker på att det funkar. Pumpen tar mest ström i startögonblicket och jag tror inte skiljerelät hinner koppla isär. Bäst vore någon elektronik som begränsar strömmen till pumpen så den startar lite snällare.

Enklast är ett extra relä som styrs av pumpens tryckvakt. I vila så kopplas batterierna ihop. När tryckvakten slår till så drar relät och ström går från pumpbatteriet till pumpen. Då blir det ingen dipp i spänningen till tv mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sterling Power och CTEK tillverkar B2B laddare (battery to battery charger).

En sådan laddare kan fixa laddning till dedikerat pumpbatteri.

Koppla solpanelen till husbatteribanken och sedan en B2B mellan husbank och pumpbatteri.

Mitt troende är att detta borde isolera spikarna från pumpmotorn.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En B2B laddare är en elegant men dyr lösning. Min lågprisvariant är en DC/DC omvandlare och en billig solregulator, kostar 2-300kr. Så har jag laddat jollen och ett extra batteri i bilen för kylboxen.

Men ett växlande relä kostar 54,90. En fördel är att när pumpen inte går så har man tillgång till hela batteribanken, mera kräm och längre hållbarhet på batterierna.

Pumpen tar inte mycket ström, en vanlig tryckvattenpump tar runt 5A då pumpar den 700 liter, i en båt är det få som lyckas göra av med mer än 2Ah. Att ha et separat batteri för pumpen är onödigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej , Bhemec, skulle du kunna rita upp ett kopplingsschema med din ”lågprisvariant”, gärna med länkar till komponenterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rita och rita.

Jag har en DC/DC omvandlare, sådan HÄR dels för att den kan monteras i en Biltema kopplingsbox men också för att man kan ställa både utgående ström och spänning. Inställd på ca 17V. Den matar en solregular på ingånegn för solpanel. En vanlig, enkel PWM regulator 20A på ebay, kostar under hundra kronor. DC/DC omvandlaren klara 15A men det finns andra.

Till jollen har jag ställt upp spänningen för att klara en lång kabel. DC/DC omvandlaren i moderskeppet och solregulatorn i jollen.

 I bilen använder jag lastutgången på solregulatorn, inställd för att "lysa" i 8 tim efter att solen gått ner av bilen stängts av.

DCDC.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har kylflänsen på utsidan av biltemas kopplingsbox. Har du alltså plastlocket emellan kretsen och kylflänsen?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite tänkande utanför boxen.

Pumpen kopplas till startbatteriet.

Solcell laddar startbatteriet.

Övriga förbrukade kopplas på förbrukarbanken.

Förbrukarbanken och startbatteri kopplas ihop med tunna ledningar.

Förbrukarbanken kommer då inte känna av pumpen lika tydligt.

Jag vet att det är en lustig lösning.

Men montera dioder mellan start och förbrukarbank i stället så kan inte strömmen från förbrukarna gå till startbatteri och pumpen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller. 

Låt pumpen ligga på ett helt eget system med egen solpanel och eget batteri..?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AndW:

Du har kylflänsen på utsidan av biltemas kopplingsbox. Har du alltså plastlocket emellan kretsen och kylflänsen?

Japp det var lätt fixat. Är nog nästan vattentät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FIATX19:

Jag vet att det är en lustig lösning.

 

Ja men ingen dum lösning.

1 timme sedan skrev Peter_K:

Låt pumpen ligga på ett helt eget system med egen solpanel och eget batteri..?

Funkar det också.

 

Pumpen kanske behöver 5 Ah per dygn beroende på hur mycket vatten som förbrukas.

Att ha ett separat batteri bara för pumpen känns överdrivet. Lösningen med ett växlande relä fungerar bra.

Om man inte har långt till pumpen då kan ett separat batteri och DC/DC omvandlare vara vettigt. Jag har en bekant som har det problemet, han ska bygga en ställning till en separat solpanel. Den har vi väntat på i två år så jag ska nog föreslå en DC/DC lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Jag har en bekant som har det problemet, han ska bygga en ställning till en separat solpanel. Den har vi väntat på i två år så jag ska nog föreslå en DC/DC lösning.

Man kanske inte behöver be din bekant att göra ställningen till TS..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar man lite så skulle man nog lösa problemet genom att bara koppla in ett batteri till. Troligen också lönsamt eftersom batterierna kommer att hålla längre. Får man ändå för stora dippar så kan man sätta in ett relä.

Jag har haft lite att göra med sol-elektrifierad sommarstugor. Oftast är det äldre och de är inte snåla. Rekommendationen är att sätta in många batterier och många solpaneler dvs kraftigt överdimensionera. Så mycket batterier att man normalt aldrig drar ur mer än 10-20% av batteriernas kapacitet. Tex 5x80Ah och 8x50W solpanel, då klarar man även helger vintertid. Snickare, elektriker mfl brukar kosta mer. Men det funkar helt utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är klart bäst att skaffa en större batteribank som bhemac föreslår, men...

 

Borde det inte funka att ha ett MC-batteri till pumpen, 270:- kronor för ett 10 Ah batteri på Biltema.

 

Sedan kan man ansluta pumpbatteriet till övriga batterier med rätt klena kablar (2,5 mm2 ? Bara en gissning). Då laddas batteriet tillsammans med övriga batterier, men när pumpen startar blir spänningsfallet i laddkablarna så stort så att tv:n inte stängs av.

 

Jag vet, det är fel att koppla ihop olika batterier, men vi har blandat så i båten och den lösningen är inne på tredje säsongen.

 

Sedan kan man ju tycka att detta är ett ilansproblem att tv:n stängs av ibland... 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren och engagemang iämnet, som sagt var är mitt grundproblem det spänningsfall som uppstår när vi använder pumpen som är ganska kraftfull, ca 8A. Att den ev skulle tömma batterierna är inget problem. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...