Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
askerocl

byta startsnöre suzuki 2hk

Rekommendera Poster

Skulle byta starsnöre i min suzuki 2 utombordare. Allt gick bra tills jag tappade taget om fjädern som rattlade ur. Någon som har tips om hur man får dit en sådan (fjädern på plats). Mest orolig för att när jag väl fått dit den sitter den felvänd. Hjälp innan tålamodet rinner ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja gör som Zaphod Breeblebox (hoppas att jag stavade rätt) i Liftarens Guide till Galaxen, skaffa dig en arm och en hand till! 

 

Jag stod i verkstaden för ett tag sedan, var dessvärre ensam. Samma problem men annat fabrikat på motorn. Efter en timma och en del svordomar lyckades jag vira upp fjädern och fixera den med en tving samt en limklämma. För att sedan få ihop det. Jag liksom du hade väl skruvat bort "fel" skruv...? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
58 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja gör som Zaphod Breeblebox (hoppas att jag stavade rätt) i Liftarens Guide till Galaxen, skaffa dig en arm och en hand till! 

 

Jag stod i verkstaden för ett tag sedan, var dessvärre ensam. Samma problem men annat fabrikat på motorn. Efter en timma och en del svordomar lyckades jag vira upp fjädern och fixera den med en tving samt en limklämma. För att sedan få ihop det. Jag liksom du hade väl skruvat bort "fel" skruv...? 

OMC 4 hk har en skruv på kåpans ovansida. Det är lätt att tro att denna håller kåpan på plats. Lossar man den som jag gjorde så har man lite jobb framför sig. Jag satte en träskruv i bänken, hakade fast fjädern i denna drog ihop den och fixerade den sedan med ett buntband runt periferin.

 

Här ett tips från youtube: 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma misstag gjorde jag. Den skruven skall inte röras! 

Jag fixerade fjädern med eltape, men ett buntband hade ju funkat bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...