Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bob965

Kabelstorlek och kabelskopress

Rekommendera Poster

20 timmar sedan skrev bhemac:
2019-07-20 vid 16:11 skrev Baxlaget:

Långtidsmässigt (många år), hur håller sig lödningar respektive pressningar?

Tillräckligt, jag har rivet i en skuta där de var 70år eller så. Är man pessimistiskt lagd kan man ju löda om var 20:e år.

Jo, men pressade kontakter då? Lika bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både lödning och pressning lär hålla "länge nog" (många decennier) om det är välgjort. Jag undviker själv lödning av tre anledningar.  Dels pga den redan omnämnda bieffekten att kabeln blir stel för att det sugs in lödtenn i den kapillärt när man löder, dels för att lödning innebär en liten eller stor brandrisk beroende på var i båten man löder och dels för att pressning går mycket fortare. 

 

Om den stela kabeln innebär risk för att den går av vet jag inte men det är ofta en nackdel i trånga utrymmen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev elektrikarn:

Ang lödning funkar det säkert utmärkt om personen som löder har kunnandet vilket tyvärr de flesta glada amatörer inte har

Det är sant, det finns fina lödkurser på nätet. Rekommenderas även om tror sig kunna. På en utbildning tvingades jag köra igenom en sådan kurs, trots att jag, som jag tyckte, kunde detta. Har man lött BNC-kontakter, ett par Texan förstärkare mm. Lödningarna granskades mycket noggrant bla i mikroskop. Säg så här, efter detta kunde jag löda mycket bättre. Att löda är inte svårt men lite extra träning skadar inte.

Att inte få tennet att krypa långt in kabeln är inte så svårt heller, kabelskon uppåt och en blöt trasa runt kabeln.

Det går att misslyckas med pressning också, jag har sett sådana där den skalade delen inte gick tillräckligt långt in i kabelskon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-21 vid 00:24 skrev bhemac:

Inte alls, prova kabelskor för M10 på en 35mm2 kabel eller klenare.

Biltemas krympslang 61-670 går över den kabelskon och krymper alldeles tillräckligt för att smita åt och göra det tätt runt en 35mm2-kabel. Det är exakt den dimensionen jag har använt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Squidward:

Biltemas krympslang 61-670 går över den kabelskon och krymper alldeles tillräckligt för att smita åt och göra det tätt runt en 35mm2-kabel. Det är exakt den dimensionen jag har använt...

Tack då vet jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hyrde presstång på Hjertmans (Bromma) när jag drog om batterikablarna. Inte speciellt dyrt vad jag kommer ihåg. Men det var nog ca 10 år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har nu använt slag-pressen från biltema och jag tycker den fungerade bra. Slog tills det kände stumt, som jag läste någonstans. Sitter som berget och kunde inte dra loss den hur hårt jag än drog.

 

IMG_20190723_195043.thumb.jpg.9554172627e0592618cf9a5421bf38c9.jpg

Redigerad av Bob965
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-19 vid 12:22 skrev Eld-:

Jag har visserligen inte provat den men jag tror det är svårt att få ett bra resultat med den. Jag har denna och den fungerar mycket bra: https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/specialtanger/presstang-2000041631

 

Det är ytan på kopparn i kabeln som räknas. 

Jag har en sådan tång den är jättebra.Stämmer det är arean på kopparn som räknas,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...