Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bob965

Kabelstorlek och kabelskopress

Rekommendera Poster

Hej

 

Startade en tråd om att fixa till mitt elsystem i båten. Låg lite extra batterikabel i båten men vet inte storleken på den, behöver veta så jag sätter på rätt storlek på kabelsko.

Ytterdiametern är 8mm (gummihölje), och diametern på kopparn ca 6mm. Räknar man mm2 på hela kabeln eller bara kopparn?

4*4*3,14= 50 mm2 ?

3*3*3,14= 28 ~ 25mm2 ?

 

Någon som har erfarenheter av Biltemas kabelskopress? Kommer förmodligen bara använda den till detta bygget, så om den är ergonomisk eller liknande spelar ingen roll, så länge den gör stabila anslutningar.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/ovriga-verktyg/kabelskopress-2000019420

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Eld-:

Jag har visserligen inte provat den men jag tror det är svårt att få ett bra resultat med den. Jag har denna och den fungerar mycket bra: https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/specialtanger/presstang-2000041631

 

Det är ytan på kopparn i kabeln som räknas. 

Ja, den verkar ju klart bättre... Men också 6 ggr så dyr :) Tänkte om man kunde klara sig billigt undan denna gången. Kommer troligtvis inte pressa många fler kablar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt den där "hammarmodellen" en hel del. Den funkar helt ok om man har ett mycket robust underlag. Helst städ, betonggolv, stor sten eller dylikt. När man blir tvungen att använda den inne i båten och det är trångt om saligheten önskar man att man hade tången i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar för nödreparationer med hammare, fungerar bättre om man sätter den i ett skruvstäd.

Tången fungerar bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Faderullan:

Har använt den där "hammarmodellen" en hel del. Den funkar helt ok om man har ett mycket robust underlag. Helst städ, betonggolv, stor sten eller dylikt. När man blir tvungen att använda den inne i båten och det är trångt om saligheten önskar man att man hade tången i stället.

Ja, jag har tillgång till en hydraulisk proffsmodell... 

Men vet att biltemas modell som man slår på, istället kan klämmas ihop i ett stort skuvstäd, en kompis gjorde så då han tillverkade nya batterikablar. 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger expertisen om att skaffa en fet lödkolv och löda kabelskorna istället? Jag gjorde det på några 50mm2 kabelskor. Lödningarna flöt ut fint men vet inte riktigt hur bra det är i båt där det utsätts för vibrationer. Är en billig lösning i fokus så är det billigt iaf. Köpte en 200w eller vad det nu var för under 100kr på Aliexpress.  Går att löda kopparör med tenn också även om man får ha rejält med tålamod...(nej, inte använt i färskvattensystem).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Olleman82:

Vad säger expertisen om att skaffa en fet lödkolv och löda kabelskorna istället? Jag gjorde det på några 50mm2 kabelskor. Lödningarna flöt ut fint men vet inte riktigt hur bra det är i båt där det utsätts för vibrationer. Är en billig lösning i fokus så är det billigt iaf. Köpte en 200w eller vad det nu var för under 100kr på Aliexpress.  Går att löda kopparör med tenn också även om man får ha rejält med tålamod...(nej, inte använt i färskvattensystem).

 

Undvik lödförband om möjligt i fordon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

Varför då? 

Lödförband tål inte vibrationer/rörelser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Kane:

Lödförband tål inte vibrationer/rörelser.

Frågan är vad som är bäst: halvdan till dålig krimp, vilket är väldigt vanligt med DIY eller bra lödning...? Men precis som du säger är säkerligen krimp att föredra om man gör det korrekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Olleman82:

Vad säger expertisen om att skaffa en fet lödkolv och löda kabelskorna istället? Jag gjorde det på några 50mm2 kabelskor. Lödningarna flöt ut fint men vet inte riktigt hur bra det är i båt där det utsätts för vibrationer. Är en billig lösning i fokus så är det billigt iaf. Köpte en 200w eller vad det nu var för under 100kr på Aliexpress.  Går att löda kopparör med tenn också även om man får ha rejält med tålamod...(nej, inte använt i färskvattensystem).

Fungerar perfekt, så gjorde man alltid förr. Min kolv är på 3-400 Watt, second om jag kommer ihåg rätt. Bra med mycket effekt så slipper man elda upp isoleringen. Dessutom går det fort och då sticker inte tennet ut i kablarna.

Att det skulle vara olämpligt att löda i fordon är en skröna som troligen kommer från när man gjorde lampsladdar på "skyddade verkstäder". Ibland var det annat som intresserade de som gjorde sladdarna  och de blev kvar alldeles för länge i lödgrytorna och tennet kröp långt ut i kablarna som riskerade att brytas. Inte så bra med 230V och därför förbjöds det.

Det är inte så länge sedan som man lödde allt i stridsflygplan mm. Sen blev det så många kablar att man var tvungen börja pressa och vira.Dessutom, det krävs mera kunskap för att göra bra lödningar. Pressa kan vilken idiot som helst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag använder hammarmodellen, tillsammans med en rejäl hammare. Men man behöver något stadigt underlag, så det blir att ta med sig grejerna iland och hamra på en sten e.d.

(För klenare dimensioner har jag en mindre tång också.)

En rulle vulktejp för isolering är oumbärlig. Man behöver inte krympslang i alla möjliga storlekar.

Redigerad av Bjorns_snipa
+vulktejp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som ni vill men pressning med rätt verktyg är bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Kane:

Gör som ni vill men pressning med rätt verktyg är bäst.

Visst. Snabbast också men kräver en kostsam tång.

Men lödning funkar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, att sitta och tillverka batterikablar kommer jag inte göra i båten. Det kommer vara på land med stabilt underlag. Hittade en film på liknande produkt, verkar fungera bra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Bob965:

Hittade en film på liknande produkt, verkar fungera bra.

I de flesta fall där jag använt hammarmodellen har jag även lött. Köper man rätt kabelskor så har de ett hål för tennet.

Vulktejp fungerar ofta bättre än krympslang.

 

kabelsko_16mm_klam.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har i princip enbart lödda kabelskor på alla kablar över 10mm² i min båt, och det har fungerat utmärkt utan ett enda problem i över 15 år. Löder oftast med gaslåga dock, för att snabbt kunna få tillräcklig temperatur på rätt ställe.

 

Det är riktigt att tennet kan krypa in i kabeln och göra den styv närmast kabelskon, olika mycket beroende på hur skicklig man är. Å andra sidan - om den behöver flexa såpass mycket alldeles intill kommer man få problem oavsett princip. Bättre att bunta fast kabeln så den inte behöver flexa.

 

Håller också med om att spruckna anslutningar p.g.a. lödning snarast är en skröna - om lödningen är rätt gjord. Vibrerar det så att kabeln rör sig så mycket att en riktigt gjord lödning spricker är det gravt fel på kabelavlastningen. Däremot kan nog många lödda grova kabelskor lossnat p.g.a. kallödning som just ser ut som att lödningen spruckit, och att detta göder det dåliga ryktet. Sannolikt inte ovanligt, då det går åt mer värme än man tror. 

Annars är tvärtom är nog kabeln starkare här än någon annanstans, och risken att det oxiderar mellan kardelerna är obefintlig (vilket i och för sig är resultatet av en riktig klämning också).

 

Har dock även använt Biltemas "hammarmodell", och delar erfarenheterna ovan. Stumt underlag är ett måste, men ett skruvstycke funkar också (även löst). Visst är en dyr hydraulisk presstång det bästa, men om man inte har möjlighet till det bästa finns faktiskt flera fullgoda alternativ (alla bättre än de dåliga)

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långtidsmässigt (många år), hur håller sig lödningar respektive pressningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Krympslang med smältlim är bäst tycker jag. Dels förstärker den konstruktionen och dels bildar den ett luft och fukttätt förband. Har man kabelskor som har det lilla hålet låter man krympslangen gå över hålet och täcka det efter krympningen.

 

Kabeltången från Biltema som det länkades till ovan kostar visserligen en slant, men det kommer att löna sig i slutändan. Jag tänkte det var onödigt när jag köpte den till segelbåten jag ordnade elen till, men nu efter att vi bytt båt igen inser jag att det nog inte finns en båt som har en elinstallation jag kommer att vara nöjd med. Mao, tången kommer att användas fler gånger 😄

Redigerad av Squidward

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Baxlaget:

Långtidsmässigt (många år), hur håller sig lödningar respektive pressningar?

Tillräckligt, jag har rivet i en skuta där de var 70år eller så. Är man pessimistiskt lagd kan man ju löda om var 20:e år.

47 minuter sedan skrev Squidward:

Krympslang med smältlim är bäst tycker jag

Nackdelen är när man glömt krympslangen och inte får den över kabelskor. Numera kör jag mest vulktejp, det håller. Jag har sett antennkontakter som suttit utomhus i 30 år, under tejpen var de som nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev bhemac:

 Jag har sett antennkontakter som suttit utomhus i 30 år, under tejpen var de som nya.

 

Håller med, men vulktejpen har en nackdel - den gillas om man har otur av vissa fåglar (!).

 

Nu är det väl tämligen OT för trådens huvudinriktning då den gäller användning inne i en båt, men eftersom antennkontakter nämndes:

För många år sedan i början av min karriär jobbade jag med basstationsnät, så vulktejpande av utekontakter var en del av jobbet. På vissa ställen när jag kom tillbaka vid nästa servicebesök såg dock tejpen ut att ha "ruttnat", med en massa små kratrar och t.o.m. hål rakt in. Förstod först inget, förrän en betydligt visare kollega påpekade att vissa fåglar hackar som galna på nakna vulkskarvar.

 

Lärde mig av detta att alltid sätta ett lager eltejp utanpå en utomhusvulkning. Inte för fukt, sol eller så, utan enbart för att göra det ointressant för fåglarna att picka på. För precis som bhemac säger blir det absolut tätt för många tiotal år framåt med vulktejp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev bhemac:

Nackdelen är när man glömt krympslangen och inte får den över kabelskor.

Man får ha bra stora kabelskor till väldigt klen kabel om man inte hittar krympslang som passar att sätta på i efterhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Squidward:

Man får ha bra stora kabelskor till väldigt klen kabel om man inte hittar krympslang som passar att sätta på i efterhand.

Inte alls, prova kabelskor för M10 på en 35mm2 kabel eller klenare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-19 vid 12:12 skrev Bob965:

Hej

 

Startade en tråd om att fixa till mitt elsystem i båten. Låg lite extra batterikabel i båten men vet inte storleken på den, behöver veta så jag sätter på rätt storlek på kabelsko.

Ytterdiametern är 8mm (gummihölje), och diametern på kopparn ca 6mm. Räknar man mm2 på hela kabeln eller bara kopparn?

4*4*3,14= 50 mm2 ?

3*3*3,14= 28 ~ 25mm2 ?

 

Någon som har erfarenheter av Biltemas kabelskopress? Kommer förmodligen bara använda den till detta bygget, så om den är ergonomisk eller liknande spelar ingen roll, så länge den gör stabila anslutningar.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/ovriga-verktyg/kabelskopress-2000019420

Jag tar det från början...

 

Det är arean på kopparn som man köper kabelskor efter.

 

Hyr ett bra pressverktyg om det ändå bara är ett engångsbehov.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-19 vid 18:52 skrev Olleman82:

Frågan är vad som är bäst: halvdan till dålig krimp, vilket är väldigt vanligt med DIY eller bra lödning...? Men precis som du säger är säkerligen krimp att föredra om man gör det korrekt.

 

Problemet med lödning är bl.a. att vid övergången mellan de hoplödda småkardelerna till de olödda, så sker det lätt böjbrott där om kabeln kan röra sig. Fixerar man på båda sidor så kan det vara OK. men se till att spraya med något antikorrosionsmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har BIltemas slagverktyg, det fungerar utmärkt.

Ja har slagit med slägga, funkar men känns inte helt 100, pressat i skruvstäd, det blir utmärkt och jag har pressat med hydraulisk press, det blev lika bra.

Med klenare dimensioner föredrar jag krimptång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Hyr ett bra pressverktyg om det ändå bara är ett engångsbehov.

 

Går det? Och vad kostar det? Hörde en som försökte men han hittade ingenstans att hyra däremot kunde han få det pressat. Men det kostade mer än Biltemas slagverk.

Förr kunde jag låna ett riktigt proffsverktyg men nu ska dessa verktyg vara kalibrerade och lånas inte ut. Tråkigt tyckte han som hade hand om det, blir inga Wienerbröd till kaffet längre...

Inte får jag hyra bultpistol heller nuförtiden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev bhemac:

Går det? Och vad kostar det? Hörde en som försökte men han hittade ingenstans att hyra däremot kunde han få det pressat. Men det kostade mer än Biltemas slagverk.

Det kan vara så att det är svårare idag, men nog har jag sett att man kan hyra, frågan är var? Någon borde hyra ut på Hygglo om inte annat.

Någon/några av båttillbehörsaffärerna har jag för mig hyr ut, men kanske inte längre Ramirent mfl.

 

Prismässigt är det troligen ingen stor vinst, men man kan få ett bra pressverktyg i några dagar som man dessutom slipper äga och förvara.

 

Att slå ihop kabelskorna tror jag ger ett lite sämre resultat. Tanken med att pressa är att materialet i kabeln ska flyta ut och bli lufttätt tillsammans med kabelskon. Jag är inte säker på att denna flytning sker fullt ut om man bara slår ihop kabelskon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland är det en fördel med små familjära bryggor, finns oftast en elektriker/ linjemontör med båt ..

Har pressat ett antal hylsor med ” tack” allt en kopp kaffe/pilsner som betalning.

 

Ibland kommer det någon in på jobbet o frågar snällt om man kan pressa en kabelsko , 

om inte personen är enträgen och kräver att det ska ske på en gång så brukar priset på pressningen bli försumbar...

 

Hjertmans i Sundsvall brukar pressa dock mot en ersättning.

 

Tycker inte om iden om att pressa med hammare tycker iden med skruvstycke låter mycket bättre.

Ang lödning funkar det säkert utmärkt om personen som löder har kunnandet vilket tyvärr de flesta glada amatörer inte har

 

dvs anser att det är betydligt svårare att misslyckas med en pressning än med lödning om man är amatör.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...