Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

 

Jag tänker byta min 2 motorer, men vad ska man byta till....

Jag har en stålbåt som vägen 8,5 ton, idag sitter den 50 år gamla motorer iden, 2 st. aqd 29.

Någon här som har ett förslag vad man ska köpa så det inte blir aldelens för dyrt.

Jag behöver någonstans mellan 100-130 HK per motor.

Då jag inte har erfarenhet tidigare av motorbytet behöver jag många råd, väldigt tacksam för svar :)

 

Redigerad av Hansonnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej. 100-130 hk räcker inte till 8,5 ton båt på långa vägar. Vad är det för märke på båten och de motorer du har idag? Har du  lite bilder som du kan lägga upp här så  kan vi börja därifrån kanske.:)

Redigerad av Pilletant447
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Pilletant447:

Hej. 100-130 hk räcker inte till 8,5 ton båt på långa vägar. Vad är det för märke på båten och de motorer du har idag? Har du  lite bilder som du kan lägga upp här så  kan vi börja därifrån kanske.:)

Det har alltså räckt i 50 år, men är plötsligt inte tillräckligt? Vill du utveckla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Frippe68:

Det har alltså räckt i 50 år, men är plötsligt inte tillräckligt? Vill du utveckla?

8,5 ton båt med 100hk, vill du ha utveckling? Kan du då utveckla varför det skulle vara tillräckligt?:)

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Båten är en familjebåt, påminner om Hollänsk stålbåt, stort akterdäck 2,5x2,5 M, styrhytt midskepps 3x3 M.

Båten byggdes privat  av en båtbyggare 1986, där han då monterade in 2 st redan begagnade AQD 29. en blandning av Indenor och VP.

Marsmfart 6 knop.

Dags för nya motorer och vill gärna komma upp några knop till i fart.

AQD 29 ger 90 Hk per motor alltså totalt 180 Hk då motorerna är nya.

Idag ligger kompretionen på 14-18 då dom ska ligga på 30, rätt slitna.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rädd att det inte kommer gå fortare... Hur lång är den i vattenlinjen? I teorin kan du pressa upp den i öila många knop som den är meter lång. I verkligheten ett par knop mindre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Pilletant447:

8,5 ton båt med 100hk, vill du ha utveckling? Kan du då utveckla varför det skulle vara tillräckligt?:)

 

Du läser slarvigt. Han skrev 100-130 hk per motor. Vilket är ganska standard för en stålbåt av den storleken och generationen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vågar man sig på en gissning att båten är 11 meter lång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 hours ago, Pilletant447 said:

8,5 ton båt med 100hk, vill du ha utveckling? Kan du då utveckla varför det skulle vara tillräckligt?:)

 

När jag kollat på t.ex Gruno 38, en 12 tons motorbåt som gör 8 knop (marsfart cirka 5-6knop) så har dom t.ex en "Vetus DT64", vilket verkar vara en cirka 600kilos pjäs på 5-7liter, 6cylindrig eventuellt turboladdad Deutz-baserad dieselmotor på cirka 160 hästkrafter, och dessa 160hästkrafter är ofta mer än tillräckligt.

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

11-12-meters segelbåtar har väl typiskt ca 45 hk, så 2-3 gånger det för en ren motorbåt i jämförbar storlek låter helt rimligt. Till och med onödigt kraftfullt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man säger minst 5 hk per ton båt. Att övermotorisera är både dyrt och dumt. För att dubbla farten måsten man öka effekten åtta gånger, det innebär också åtta gånger högre bränsleförbrukning eller fyra gånger mer per mil räknat.

Om vattenlinjen är 10 m så är deplacemantfarten knappt 8 knop. För att komma upp till 10 knop krävs dubbelt så många hästkrafter.

Troligen är 50-70 hk per motor lagom.

Prata med Rodahl Marin som säljer Lomabardini, de är seriösa och kan hjäpa dig välja rätt storlek.  Finns säkert fler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din båt är runt 8 meter lång så hjälper det inte så mycket att öka på med hästkrafter om du inte tänkte försöka få den att plana förstås,

men då krävs att skrov är konstruerat för det samt en jäsingens massa hästkrafter.

 

som ex , har själv en tio tons båt ca 9,5 m i vattenlinjen den är bestyckad med två st gamla fordsexor runt 115hk st.

åker med 1800rpm då båt o motorer verkar må bäst och det ger en fart på 7;5 knop . 

 

Motorer säkert lite överdimensionerade men då får de en lugn gång o förhoppningsvis en lång livslängd.

Betänk att motorerna ska gå timme på timme med samma varvtal i konstant ”uppförsbacke”

 

Provade en gång att dra upp motorer mot angivna varvtal för max (2400rpm) nådde nästan tolv knop men ljud vibrationer bränsleförbrukning samt båtens beteende fick mej att snabbt slå av,

 

Tycker faktiskt att effekten på dina gamla motorer är ganska rimlig .

Skulle vara kul att veta hur lång din båt är för är den 10-11 meter så finns det utrymme att öka någon knop men om så är fallet så låter 8,5 ton för lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev Frippe68:

Det har alltså räckt i 50 år, men är plötsligt inte tillräckligt? Vill du utveckla?

Är det en snipa, jätte dc, cabin, ms, chris craft liknande skrov etc  han har??Jag tolkade det som att en 8,5 ton tung båt behöver krut för att gå framåt, det var allt!!! Bara för att ts hade 50 år gamla motorer med de hk han nämnde behöver ju det inte betyda att det är det bästa just idag. Sedan om du vill vara vass och tro att du vill starta nånting som inte har med tråden att göra för att få igång mig så kan du glömma det.

 

"Du läser slarvigt. Han skrev 100-130 hk per motor. Vilket är ganska standard för en stålbåt av den storleken och generationen."

 

Att det sitter 50 år gamla motorer i den behöver ju inte betyda att båten är det, man kunde väl sätta i beg. motorer förr eller hur. Så viken generation menar du?? Ts skrev inte hur gammal den är.

Redigerad av Pilletant447
  • Förvirrad 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pilletant447:

Är det en snipa, jätte dc, cabin, ms, chris craft liknande skrov etc  han har??Jag tolkade det som att en 8,5 ton tung båt behöver krut för att gå framåt, det var allt!!! Bara för att ts hade 50 år gamla motorer med de hk han nämnde behöver ju det inte betyda att det är det bästa just idag. Sedan om du vill vara vass och tro att du vill starta nånting som inte har med tråden att göra för att få igång mig så kan du glömma det.

 

"Du läser slarvigt. Han skrev 100-130 hk per motor. Vilket är ganska standard för en stålbåt av den storleken och generationen."

 

Att det sitter 50 år gamla motorer i den behöver ju inte betyda att båten är det, man kunde väl sätta i beg. motorer förr eller hur. Så viken generation menar du?? Ts skrev inte hur gammal den är.

 

Ibland är det bättre att bara erkänna att man läst fel, och inte sylta in sig ännu mer. Ett tips i all välmening 😊

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ja vilket tjat, vill ni ha sista ordet både Mellqvist, bhemac, StyrmanKarlsson i reaktion och Frippe i kommentar så ska ni ju naturligtvis få det absolut, det är ju inte hela världen.

Tack för mig i denna tråd:rolleyes:.

 

Mvh :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ojoj, tack för så många svar :)

Jag ska förtydliga lite, båtens totala längs är 11,60.

Vattenlinjen är 10 meter.

Vad det gäller effetkten idag, är den fullt tillräcklig, utan problem.

 

MIn huvudfråga är vad jag skulle kunna byta till, begagnat eller nya motorer, utan att det alldelens för dyrt, är det någon som har något förslag ?

och kanske också ungefärligt pris.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är vad "alldeles för dyrt" är ;)

En 100 hk iveco kostar väl runt 200 tkr inkl bakslag (ej säker på det priset)

Börja med att kolla vad som behövs, här får du bara gissningar.

För 50 år sedan övermotoriserade man ofta, motorerna var billiga och dieseloljan nästan gratis.

Man kan också fundera på om man verkligen behöver dubbla motorer, kostnaden blir i det närmaste dubbel och vid marschfart bränner man ofta 30% mer soppa. Visst får man bättre manöveregenskaper men en akterpropeller är betydligt billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...