Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Lasse007

Drar vår utombordare för mkt soppa?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! Har just köpt en Scantic 575 med en 135 hk tvåtakts Mercury från 1993. Har kört ca 20 nautiska mil de senaste dagarna och gjort av med ca 45 liter bensin. Är det normalt? Marschfart är ca 18-19 knop. När vi var ute idag la dessutom motorn av några ggr när gasen var låg. Det var inte svårt att starta igen, men lite nervöst. Hur kan jag göra för stt förbättra situationen?

Redigerad av Lasse007

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju inte inte några alarmerande siffror iaf, men det beror på så många olika faktorer, så det blir svårt att jämföra med andra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vet inget om förbrukning.

 

Jag har mekat mycket med min tvåtaktare till segelbåten. Det finns några saker man skulle kunna kolla, men av din fråga att döma skulle jag överväga att lämna in. Det är ju din enda framdrivningsmöjlighet och det är lätt att man mekar sönder något annat innan man lärt sig hur det funkar, i alla fall om man ska ge sig på att justera förgasare och ännu mer så om man har mer än en.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade själv en Ryds 550 midcabin med 75 merc från ungefär samma tid som din och den motorn slörpade i sig hiskeligt med soppa, närmare 2 l distansen tror jag men minns inte säkert. Motorn känd för sitt klipp - och sin törst... Jämt fick jag tanka, installerade t.o.m extra parallellkopplad trycktank. Sålde den och köpte äldre större båt men med nyare tvåtaktsmotor och oj vilken skillnad. 

 

Så jag håller med @535GT om att det kan variera väldigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kör för sakta. inte underligt att det drar soppa. Farten borde ligga runt 20-22 knop för att båten ska komma upp ur vattnet ordentligt. Den båten med en 135 hk murcla borde ha bra mycket högre marchfart än 18 kn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Över 2l/dm för en så pass liten och lättdriven båt är helt galet, borde ligga runt hälften. Ev ska du som ngn sa köra ngt lite snabbare för att minimera bränsleförbrukningen men det är inte det som är orsaken till bränsletörsten i ditt fall. Ta till ngn verkstad som kan de här motorerna för en ordentlig genomgång! Fast kolla botten på båten för beväxning innan!

Förövrigt så var den gamla 4 cylindriga 2-takts 75/80hk Mercuryn en riktigt snål motor, drog på min Fjordling ca 0,7l/dm, var aldrig känd för sin törst snarare tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med övriga, höj marchfarten till ca 22 kn. Samma motor V6 135 -98 på en Uttern 6200 CC drog ca 1,2 l/nm vid ca 22 kn. Jag har sett uppgifter om att denna motor lämnar bortåt 150 hk om den får varva ur. Toppfart med GPS, var 36 kn, så det stämmer antagligen. 


Byte från ytgnistgap till konventionella tändstift NGK B9HS-10 påverkade inte toppfarten, men sänkte förbrukningen i marchfart med ca 1 dl/nm och gav betydligt bättre lågfartsegenskaper.
Det finns ett Merc servicemeddelande på detta, man alla verkar inte ha koll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Över 2l/dm för en så pass liten och lättdriven båt är helt galet, borde ligga runt hälften. Ev ska du som ngn sa köra ngt lite snabbare för att minimera bränsleförbrukningen men det är inte det som är orsaken till bränsletörsten i ditt fall. Ta till ngn verkstad som kan de här motorerna för en ordentlig genomgång! Fast kolla botten på båten för beväxning innan!

Förövrigt så var den gamla 4 cylindriga 2-takts 75/80hk Mercuryn en riktigt snål motor, drog på min Fjordling ca 0,7l/dm, var aldrig känd för sin törst snarare tvärtom.

Mercs tidiga 4:or var tvärspolade (med näsa på kolven), Det gav en underbar gång, men stora spolförluster. Jag är ganska säker på att de ändrade detta till vändspolning, men vet inte riktigt när.

 

P.s. Jag tror att vi har jobbat ihop på Ericsson 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS motor är från -93 och och om jag nu inte kommer ihåg fel så då var dessa vändspolade och 135 hk bör vara en V6:a, ev R6:a.

Har för mig att BlackMax motorerna (V6) var på 150 resp 200 hk på vevaxeln. Då detta ändrades till effekt på propelleraxeln så blev 150 hk istället 135 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är en vändspolad 1.6 liters V6. Samma block som 150hk. Det som skiljer är förgasare och avgaspipa. Starkare V6 var på 2 liter vi denna tid. Rycktet säger att Merc inte var så noga vid strypningen, så det skiljer i praktiken inte så mycket i effekt mellan 135 och 150.

Black  max tror jag var 2 litersmaskiner.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...