Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BSven

Rostskydda septitank?

Rekommendera Poster

Jag håller på att sätta en rostfri septitank i min båt (eftersom det är det enda som får plats på ett bra sätt).
Rostfritt är ju rosttrögt i luft men insidan av tanken kommer att vara i en korrosiv miljö vilket gör att
den med tiden riskerar att börja läcka i en svetsfog.
Jag funderar på bästa sättet att öka skyddet på tankens insida?
Kokt linolja, rostskyddsmedel för hålrum eller något annat?
Båten skall inte i sjön förrän tidigast nästa år så det har tid att torka/härda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det viktigaste är att ha en kvalité på stålet som klarar miljön i tanken (vet inte på rak arm vilken) och att beta och polera alla skarvar så att korrosionen inte kan starta.

 

Jag kan inte se att det finns någon möjlighet att lägga på något på skarvarna som minskar rostangreppen. Lägger du epoxi inuti hela tanken så skyddas naturligtvis det rostfria stålet, men...

Själva vitsen med rostfritt stål är just att man inte ska behöva skydda det men något annat material.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara urinen som får svetsarna att rosta sönder. Tveksamt om det går att rostskydda. Möjligen om man kan lägga epoxi/matta invändigt. Men då kanske det är smartare att göra en ny tank av epoxi från början.

Annars så brukar tankarna hålla minst 10 år så det är ju bara se till att den går att byta enkelt.

 

PS man kan beställa polyetentankar med vilka mått som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men kan ni förklara varför det inte skulle hjälpa att spraya något känt rostskyddsmedel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev BSven:

Ok, men kan ni förklara varför det inte skulle hjälpa att spraya något känt rostskyddsmedel?

Frågan är ju om det sitter kvar. Men skada lär det inte göra.

Jag har en 60 liters tank som verkar ganska ny så jag har funderat på om man skulle kunna tu tanken, städa den och hälla runt epoxi. Borde fungera så länge inte det kommer urin mellan plåten och epoxi. Fast det är nog enklare att behålla tanken och sätta in en i plast när den andra är slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

 

 

PS man kan beställa polyetentankar med vilka mått som helst.

Var beställer man måttbeställda polyetentankar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Frågan är ju om det sitter kvar. Men skada lär det inte göra.

Det beror ju på hur stort perspektiv man har. 

I tanken, skadar säkert inte. 

I naturen eller i reningsverket där det hamnar när det släpper från tanken, där gör det skada. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Annars så brukar tankarna hålla minst 10 år så det är ju bara se till att den går att byta enkelt.

Vår rostfria tank är sannolikt orginal från 1980, peppar, peppar ta i trä.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Det beror ju på hur stort perspektiv man har. 

I tanken, skadar säkert inte. 

I naturen eller i reningsverket där det hamnar när det släpper från tanken, där gör det skada. 

Det är ju sant Öh, tänkte inte på det.

 

4 timmar sedan skrev Skoter:

Var beställer man måttbeställda polyetentankar?

Kommer inte ihåg, Cipax gör men kräver serier på 50 stycken. Troligen vet de vem som kan göra enstaka. Annars är tipset att kolla i USA. där finns det tankar i massor av olika storlekar.

 

2 timmar sedan skrev Mackey:

Vår rostfria tank är sannolikt orginal från 1980, peppar, peppar ta i trä.

Vi brukar prata om detta på kurserna, det är ofta någon som hittar ett lacage. I början är lälakaget mikroskopiskt.

En hade en kompis som svetsat hans tank, den läckte efter ett par år...

Jag skulle byta till polyeten om det inta var så jobbigt att byta och samtidigt få lite större tank och bättre anslutningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev Peter_K:

Det beror ju på hur stort perspektiv man har. 

I tanken, skadar säkert inte. 

I naturen eller i reningsverket där det hamnar när det släpper från tanken, där gör det skada. 

Därav mitt förslag på kokt linolja eller ett linoljebaserat rostskyddsmedel.
Epoxi borde ju inte heller skada nämnvärt?

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev BSven:

Därav mitt förslag på kokt linolja eller ett linoljebaserat rostskyddsmedel.
Epoxi borde ju inte heller skada nämnvärt?

Ren linolja är nog inga problem, men beroende på vad man har i utöver linolja i rostskyddsmedlet kan det vara riktigt dåligt för naturen. 

 

Epoxy är inte heller någon höjdare, det är ju en form av härdplast som är fullt med bisfenoler som är hormonstörande. Att bygga en hel tank är nog i sig inga problem, men att smeta insidan av en rostfri tank så det sedan flagnar är ju inte speciellt bra. Såklart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Peter_K:

men att smeta insidan av en rostfri tank så det sedan flagnar är ju inte speciellt bra.

Håller med, dessutom lär det bli minst lika mycket jobb.

Funderad på att bygga en epoxitank på plats, det är många som gjort så med gott resultat. Man bygger en låda av plywood och plastar insidan sen lägger man på ett lock och plastar fast. I mitt fall skulle det bara behövas gavlar och ett lock i övrigt skulle skrov och skott utnyttjas. Tanken var epoxi men eftersom det innebär miljöproblem så skulle jag idag välja polyester, det fungerar.

I min gamla båt var färskvattentanken gjord så och det fungerade utmärkt, helt utan någon smak på vattnet.

Alternativet är "lost wax", man gör en plugg av frigolit som behandlas med parafin. Sen plastar man utanpå inkl gelcoat. När det har härtat häller man i en skvätt bensin och frigoliten smälter ihop till lite sörja som man häller ut. Bla gjorde jag en kylbox med den metoden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...