Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
DuoNova

Problem med Raymarine ST60+ logg

Rekommendera Poster

Under premiärturen med vår nya båt slutade plötsligt loggen visa fart. Det är en Raymarine ST60+.

Jag misstänker att det är något problem med givaren. Den visar fortfarande temperatur, så det borde inte vara glapp till givaren. 

Jag har även snorklat under båten och kollat så "givar hjulet" snurrar, vilket det gör.

Några förslag på möjliga fel eller hur jag ska gå vidare med felsökning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felsök givaren enligt nedan. Har felsökt min givare och den är trasig, tänker åtgärda när båten är på land.

 

"Testing the Speed Sensor:

Verify that the transducer’s paddle wheel is free of marine growth and rotates freely on its shaft
*Power down the instrument
*Disconnect the GREEN and SHIELD transducer leads from the instrument display or instrument pod.
*Connect a multimeter to the GREEN and SHIELD transducer leads and configure the multimeter to measure continuity or resistance.
*Slowly rotate the transducer paddle wheel by hand. Note that as the paddlewheel is rotated, the multimeter should alternate between an open circuit and a closed circuit with each quarter turn. As such one complete revolution of the paddle wheel should open and close the circuit four times.

Should the multimeter respond as indicated above, then the speed sensor element of the transducer would be deemed functional. If not, then the transducer has failed and should be replaced."
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...