Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JimpaGBG

djup presemtation Garmin 720 funkad inte

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en båt som har Garmin 720 (ej S) och djupvisningen nere i vänstra hörnet visar bara streck. Det finns en svart givare i maskinrummet som är ungefär lika stor

som två snusdosor på varandra och en kabel som går ut. Finns ingen text alls på den ! finns det en box eller dosa för inkoppling av djupsensor, eller skall den in i kablaget som går till GPS ? Vad kan vara fel ? Läste på annat forum att en givare måste vara fylld med glykol, (fast det gick lika bra med motorolja) Tacksam för tips och trix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Streck i displayen brukar betyda att instrumentet inte får någon signal från givaren.

Om det däremot hade varit blinkande siffror hade det indikerat ett osäkert mätvärde.

 

Jag tror att du har en utombordsgivare monterad i Garmins burk avsedd att montera utombordgivare inombords. (bifoga gärna en bild med boxens lock bortskruvat). Vi kallar dessa för "ekolodsgivare" även om det är en sensor som känner av djupet.

 

Detta brukar fungera bra om båten har ett enkellaminat i botten och det inte finns en stävskena eller något annat av metall på båtens utsida. Men som du skriver skall burken/boxen vara fylld med en vätska för att det skall fungera, det går bra med vanligt vatten, sommartid, glykolblandningar och olika oljor häller man i för att slippa frysrisken vintertid, och då slippa att kolla denna detalj vid upptagningen.

 

Följ kabeln från givaren till instrumentet, kontrollera att kabeln är hel, kolla att kontakten sitter i ordentligt på instrumentets baksida. Garmin har en del olika kontakter och det kan finnas adaptrar.

Det kan ju också vara så att du måste gå in i någon meny i instrumentet och berätta för detta vad det är för givare du har, det brukar finnas en lista att välja ifrån, så är det i alla fall i min Garmin 52dv, programvaran brukar vara väldigt snarlik mellan de olika modellerna.

Sedan skall du även berätta för instrumentet på vilket djup (offset) som givaren sitter monterad så att du får rätt mätvärde/djup i displayen.

 

Ibland är denna dosa med valfri vätska i onödig.

Jag vet att det fungerar utmärkt att kladda fast en utombordsgivare på skrovets insida med vanlig marintätning, bara men ser till att det inte blir några luftbubblor emellan, och att då skrovet är solitt, utan distansmaterial etc. Sedan brukar det ju vara bättre att ha givaren till ekolodet monterad långt för över...

Jag vet också att känsligheten minskar något med givaren inombords.

Jag kunde exempelvis inte mäta Kosterfjordens djupaste områden, dom som är runt 300 meter djupa, men utombordgivarens inombords men spelade liksom ingen roll, jag är ju mest intresserad av de närmaste kanske tio metrarna under båten. men med givaren på akterspegeln får jag klockrena mätvärden i Kosterfjorden, om båten ligger stilla eller rör sig långsamt. Högre farter ger blinkande siffror, osäkra mätvärden, även i grundare vatten.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

720 har väl inte ekolod. Jag gissar att motorn är en Volvo Penta pga den svarta saken på durken och isf får man fram djup på en display på instrumentbrädan som även kan visa bränslemängd, fart, motorvarv, total drifttid, vattentemp under båten mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Bifogar en bild på givaren. Verkar inte vara något lock som går att ta av när jag kollar närmare på den. Det borde väl gå att hitta en Garmin djupgivare som passar 720, även om enheten utgått. 

Formula Givare i skrov.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 666D3:

720 har väl inte ekolod. Jag gissar att motorn är en Volvo Penta pga den svarta saken på durken och isf får man fram djup på en display på instrumentbrädan som även kan visa bränslemängd, fart, motorvarv, total drifttid, vattentemp under båten mm.

 

1 timme sedan skrev 666D3:

720 har väl inte ekolod. Jag gissar att motorn är en Volvo Penta pga den svarta saken på durken och isf får man fram djup på en display på instrumentbrädan som även kan visa bränslemängd, fart, motorvarv, total drifttid, vattentemp under båten mm.

"Garmin ekolods-kompatibel: -" står det i beskrivningen.

Kan vara så att du behöver en "black box" + ekolodsgivare, eller bara en ekolodsgivare.

Den svarta saken på bilden är sannolikt  det som @666D3 anger, en givare till Pentas multiinstrument.

På Garmins hemsida kanske du kan söka mer information.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det inte så att man behöver en ekolodsmodul?

Då kommer 720 att tro att den är en 720S.

Och därmed visa djupet.

Finns nog ett annat namn istället för modul.

Vet att Hjertsman sålde sådana förr.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 720 och den generation jag köpte kan inte kopplas till givare för ekolod. 720S däremot kan det. Jag har även en Volvo Penta med EVC system och det verkar som att givaren heter multigivare. Minns inte exakt hur min ser ut men den är svart iaf.

 

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/101673#specs

 

 

 

59A02572-BA65-4881-8FBC-7FB55EDDDFA3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte ringa Garmin? Dom har hjälpt mig ett par ggr med bil-gps

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...