Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Aerofinn

Besöka drottningholm slott med egen båt - och vad att se i Mälaren på resan från Stallarholmen till Stockholm

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag och min fru ska åka vår båt från Stallarholmen till Åbo, Finland. 

 

Vad skulle ni rekommendera att se i Mälaren? Vi tänker att besöka Mariefred och Hovgården I Adelsö. Något annat? 

 

Också, kan man besöka Drottning holm slott med egen båt?  Och efter att ha besökt Drottningholm vi kunde fortsätta och gärna sov en natt i naturhamn nära Stockholm (kanske nära Drottningholm? ) innan vi åker till Stockholm (någon gästhamn)

 

Vår båt är en Coronet 27 motorbåt

 

tack och MVH

 

Artto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Birka kanske, har själv inte varit där med egen båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Birka har Gästhamn. Vid Drottningholm finns en brygga bredvid ångbåtsbryggan, där man kan förtöja båten om man vill besöka slottet. Mittemot slottet finns en fin vik där man ligger skyddat för natten. Stockholms segelsällskap har gästhamn under Västerbron. Utanför slussen finns Wasahamnens gästhamn på Djurgården.

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 hours ago, Rollen said:

Birka har Gästhamn. Vid Drottningholm finns en brygga bredvid ångbåtsbryggan, där man kan förtöja båten om man vill besöka slottet. Mittemot slottet finns en fin vik där man ligger skyddat för natten. Stockholms segelsällskap har gästhamn under Västerbron. Utanför slussen finns Wasahamnens gästhamn på Djurgården.

 

Mackey & Rollen, Tack!

 

Vi ska troligen besöka Mariefred & Birka och sen Drottningholm.

Kanske kan man finna en vik för natten i närheten av Birka, också, för att jag läste någonstans att Birkas gästhamn är inte så trevligt..

 

mvh Artto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Aerofinn:

 

Mackey & Rollen, Tack!

 

Vi ska troligen besöka Mariefred & Birka och sen Drottningholm.

Kanske kan man finna en vik för natten i närheten av Birka, också, för att jag läste någonstans att Birkas gästhamn är inte så trevligt..

 

mvh Artto

 

Birkas gästhamn är lite utsatt för svall men ligger man på insidan är det nog okej. Duschar osv, har jag ingen uppfattning om. 

 

Det är ju inte långt till någonting i det område ni passerar. Om ni kommer iväg sent från Stallarholmen skulle jag rekommendera att ta första natten i Strängnäs gästhamn. 

Mariefred och Gripsholm skulle jag prioritera före Drottningholm. 

 

Naturhamnar finns det lite överallt. Lämnar här ett par exempel. 

 

Köttholmen, Hagskär och Herrestaviken ligger nästan inom synhåll av varandra.

B3115846-623E-40A0-B7BB-18885C784B22.thumb.jpeg.e0d093d6cb54349259d04edcedec0e03.jpeg

 

Hagskär är Stallarholmens båtklubbs klubbholme och välkomnar gästande båtar på den yttre bryggan. Standarden är brygga med torrdass. 

 

Lite norr om Birka och Adelsö ligger Prästholmen som är fin.

Finns som sagt hur mycket som helst.  

 

280DD3C2-9C7D-4E5D-BC81-9F29563C9511.thumb.jpeg.d41e307e493dc6fef45576858ca94037.jpeg

 

 

A778D0A2-83D7-4DB9-B4D7-2ADF340968D9.png

Redigerad av coppertail
Bildtrassel.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både naturhamnar och gästhamnar hittar du på marinwiki.se, och en massa mera saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag rekommenderar att slänga ankare och ligga på svaj ganska långt in i viken mittemot drottningholms slott, det är ju bara 5minuter ifrån.

Så länge det inte blåser storm från väst/nordväst så är det en bra och väl skyddad vik. Därifrån tar det för oss i 5.5knop cirka en timme in till centrala stockholm / karljohan-slussen / solna  o.s.v..

 

Den enda nackdelen är färjorna som går skytteltrafik drottningholm <-> kajen precis vid stadshuset / centralstationen (c:a en gång i timmen 09-18?) , står man långt ut i viken så kan man träffas av deras svall och en av båtarna som förvisso inte går där hela tiden (tror den går vardagar) drar ganska hyffsad mängd svall (M/S Stockholm kanske det är?)

 

Det ser ju på sjökortet ut som att det är grunt i norra änden av viken men när man ligger invid klippväggen där och släpper ankare så går det ändå åt 5-6meter lina innan det når botten. Ganska stora båtar (20-30meter långa "skärgårdsbåtar" / stålbåtar / gamla ångbåtar) med djupgående på minst en meter brukar gå in längst in i viken och sticka in nosen i vassen för att "ankra", så man vågar gå hela vägen in.

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack så mycket för alla - jag värderar mycket alla råden jag har fått!

 

-Artto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska åka från Stallarholmen mot Stockholm kan det kännas lite bakvänt att övernatta i Strängnäs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Zwen:

Om man ska åka från Stallarholmen mot Stockholm kan det kännas lite bakvänt att övernatta i Strängnäs. 

 

Det är 5,5 M. Tar typ en kvart med motorbåt. Hellre det än att övernatta i Stallarholmen om man kommer iväg sent. 

 

Från Strängnäs kan man dessutom gå den nygamla leden via Roka ström och vidare ut på norra Prästfjärden. 

Oanade möjligheter. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Åkte Roslagen - Stallarholmen t.o.r. igår. Det är inte ofta vattnet är så här fint på andra sidan slussarna som på Björköfjärden mitt på dagen igår......

 

 

20190723_124747.jpg

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...