Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
earendel

Oljebyte problem

Rekommendera Poster

Hej

Skulle byta oljan i min AQ130. Köpte Hamrons oljebytepump (se bilden) men fick inte upp en droppe!!! Jag för ner slangen i sumpen men lyckas inte kommer åt oljan. Har någon förslag om vad problemet är?

 

Tack på förhand

 

Alan

hamron.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns lite olika orsaker. 

1. Pumpen suger inte

2. Slangen når inte ner i botten av tråget (genom oljesticksröret).

3. Finns ingen olja att suga upp.

4. Oljan är kall och för trögflytande för pumpen.

 

Det troligaste är att pumpen inte suger, det brukar hjälpa att spruta in olja i sugslangen med en oljekanna medans pumpen går, man primar pumpen så den får tag i oljan. Sedan brukar det fungera att stoppa ner sugslangen i oljesticksröret och få upp oljan (motorn ska vara varmkörd)

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig lyckat med dom elektriska oljesugspumparna, använder en sådan där manuell med pump som ger undertryck i behållaren (Jula säljer även sådana). Men som redan nämnts, oljan måste vara varm, och det kan även vara svårt att komma ned med sugsonden ända ner i oljetråget, kanske sugsondens slang är för mjuk och sladdrig? Min sugsond är av en styrare sorts plast som inte viker, vrider eller knickar sig, inte ens då den är varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ville hitta ett mindre slabbigt sätt än via oljepluggen att tappa ur oljan. Stack ner en plastslang i oljesticksröret, sög upp olja med munnen, stoppade i tid. Hade ett plaströr i slutet för att inte slangen skulle vika sig. Lade andra änden i en dunk 1-2 dm under oljenivån. Kall olja, det kom en droppe då och då. Gick hem och återkom nästa dag, klart och tömt!

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev trewq:

Ville hitta ett mindre slabbigt sätt än via oljepluggen att tappa ur oljan. Stack ner en plastslang i oljesticksröret, sög upp olja med munnen, stoppade i tid. Hade ett plaströr i slutet för att inte slangen skulle vika sig. Lade andra änden i en dunk 1-2 dm under oljenivån. Kall olja, det kom en droppe då och då. Gick hem och återkom nästa dag, klart och tömt!

Gammal motorolja är en underskattad delikatess!😁

Alla akvarister känner till denna metod, kallas för "hävert".

Bara det att oljan hinner kallna under tiden, så jag tror nog att någon typ av pump ändå är det bästa alternativet. "Normalstora" dieselmotorer kan ju innehålla 11 liter olja, plus eller inklusive en halvliter i filtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Gammal motorolja är en underskattad delikatess!😁

Alla akvarister känner till denna metod, kallas för "hävert".

Bara det att oljan hinner kallna under tiden, så jag tror nog att någon typ av pump ändå är det bästa alternativet. "Normalstora" dieselmotorer kan ju innehålla 11 liter olja, plus eller inklusive en halvliter i filtret.

Nu var oljan kall från början, men om man startar söndag kväll är det nog tomt på fredag. Man kanske inte har bråttom. Hävert är f.ö. ett förträffligt verktyg när man vill flytta vätska till en lägre punkt, har använt det till bl.a. att dränera husgrund, tömma badbalja och som sagt akvarium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Nu var oljan kall från början, men om man startar söndag kväll är det nog tomt på fredag. Man kanske inte har bråttom. Hävert är f.ö. ett förträffligt verktyg när man vill flytta vätska till en lägre punkt, har använt det till bl.a. att dränera husgrund, tömma badbalja och som sagt akvarium.

Det gäller ju då att hävertens lägsta punkt hamnar under oljenivåns lägsta punkt, och att den gamla oljan är tunn och fin och inte som min mer asfaltsliknande. Relaterar till min egen motorinstallation, där oljetrågets lägsta punkt bara ligger 10-20 cm över skrovets/kölsvinets nivå, svårt att där placera uppsamlingskärl, samt att få en bra fallhöjd i häverten.... Om nu inte båten står på landbacken förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det är svårt att få till fallhöjden har jag använt en fryspåse som uppsamlare av oljan (1,5 l i en 3-literspåse, låg nivå efter sommaren). Funkar även bra för att tappa av glykolen om man vill kunna hälla tillbaka den när man skruvat klart.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Många oljetråg har en skvalpplåt med ett hål för oljestickan. Det är vanligt att sugslangen man för ner är litet krokig och då ofta kommer ovanför plåten och vänder uppåt.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev sanktanna:

Hej.

Många oljetråg har en skvalpplåt med ett hål för oljestickan. Det är vanligt att sugslangen man för ner är litet krokig och då ofta kommer ovanför plåten och vänder uppåt.

Ingemar

Ja man brukar få lirka en del. Jag brukar lyssna efter ett "klonk" som uppstår då sugsonden kommer ända ned i tåget, och så lyfta eller backa ungefär 5-10 mm för att sedan suga ur oljan.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...