Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ivanhoe1

Johnson som dör vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Hej,

Har problem med en Johnson 70hk (-78), den dör vid hastigt gaspådrag. Bytte all bränsleslangar och pump i år, ifjol byttes tändkablar och tändstift men problemet kvarstår. Sjösatte idag och då svarade den som den ska så trodde allt var frid och fröjd men efter lite små puttrande så började det, dör direkt om man hastigt gasar fullt. Smyger man så den får komma igång i egen takt så går det bra och uppe i fart är de inga problem.

 

Problemen börjar ofta när man puttrat runt, den kan även dö då på tomgång. Bifogat är klipp hur den beter sig vid gaspådrag. Alla tips är välkomna och uppskattade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är status på förgasarna..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga, glömde nämna dem. Har plockat ner och blåst ur dem med tryckluft. Dom såg fina ut inuti men utesluter inte att det kanske kan vara något där ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker denna igen då

problemet kvarstår. Har i år plockat ned förgasarna igen och rengjort men de såg fina ut.

 

Provade att rycka tändhattarna och den dör om jag drar nedersta hatten. Kollade då komp och den har 8, 8 men 9 på nedersta. Är det normalt eller vad kan skillnaden bero på?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt fel, vad har du på de andra 2, men jag tror inte detta är problemet. Motorn skulle börja dra iväg även med en cylinder helt ur funktion.

Jag tycker beteendet mest tyder på bränslebrist på alla cylindrar, vilket du nog själv gissat. Orsaken är vanligen att det av någon anledning blir för låg nivå i flottörhusen. 

 

För att säkerställa teorin om bränslebrist:

1. Säkerställ att det inte kan vara vacuum i tanken och att slangblåsan sitter så att bensinen rinner uppåt i blåsan.

2. Med motorn på tomgång och växel i, testa att pumpa blåsan på slangen hård och omedelbart därefter accelerera.

Hur kändes blåsan, var den delvis platt? Gick den att klämma ihop helt eller delvis en eller flera gånger eller blev den omedelbart stum?

Är även denna slang ny? 

3. Om vacuum i tanken inte är problemet  och blåsan blir omedelbart blir stum kan du testa att spruta in bensin i förgasarhalsen och sedan öka gasen. 

(Startgas kan funka också, men var sparsam, då den bl.a. saknar olja)

Testa alla tre cylindrar. Om det efter lite testande går att konstatera att det åtminstone ibland går att uppnå en förbättring vid bränsletillförsel så anser jag att du helt kan släppa tändningen som felkälla. Du behöver en medhjälpare och jag rekommenderar hörselskydd.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips! Har börjat om nu på bränslesidan. Märker att jag nu inte kan pumpa blåsan stenhård, rätt säker de gick i fjol. Verkar som jag kan pumpa hur länge som helst utan det händer något (motor avstängd). 
 

Har bytt blåsa och kopplat direkt på bränslepumpen samt stoppat ned andra ändan i bensindunken för att utesluta kopplingar men ingen skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat lite mer medan den står på land. Blåsen är nu hård efter att ha startat upp den, testat stäng och starta några gånger och pumpa där i mellan och den blir fort hård.

 

Lyssna på nedan klipp, hur tycker ni den låter? På sista klippet kan man höra att den går lite upp och ner i varven.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att den låter så bra man kan önska. Att det gasa upp varvet utan belastning ger nästa ingen information. Du har bara dessa problem med belastad motor och det är så du måste testa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...