Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Bränsle till stormlyktan?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har glömt bort vad jag skall ha för bränsle till stormlyktan, är det rödsprit, eller blå fotogen, eller lampolja?

Har dock för mig att jag haft T-röd till denna tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Jag har glömt bort vad jag skall ha för bränsle till stormlyktan, är det rödsprit, eller blå fotogen, eller lampolja?

Har dock för mig att jag haft T-röd till denna tidigare.

 

Vi använder lampolja Kemetyl Festival.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Vi använder lampolja Kemetyl Festival.

Tack @Volvo_Penta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det en fiffig liten finess när man vill rikta något till någon specifik persson @Georg_Ohm 😀

 

Om du med stormlykta menar en sådan där man pumpar upp övertryck i bränsletanken och förgasar bränslet som sedan får brinna i en glödstrumpa

Så funkar det med t-sprit också OM du har munstycke för det.

 

Det är olika munstycken till olika bränsle.

Jag tror att de flesta av dessa lyktor är bestyckade med munstycke för lysfotogen.

Lampolja har jag hört har samma egenskaper som lysfotogen.

 

Jag hade provat fotogen/lampolja först och om inte resultatet blir vad du förväntar dig så kanske ditt minne är rätt och du då har munstycke för t-sprit.

 

Att köra t-sprit i fotogenmunstycke kan bli ett litet eldhav men tvärt om blir oftast bara mycket rök och sot så därför hade jag börjat med fotogen.

 

Lycka till!

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebra finess! 

 

Nej detta är en lykta med veke, med ett glas man måste hissa upp för att tända. Traditionell modell. 

 

T-Röd, för god att kolsyra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Strosselhuset:

 

Om du med stormlykta menar en sådan där man pumpar upp övertryck i bränsletanken och förgasar bränslet som sedan får brinna i en glödstrumpa

Så funkar det med t-sprit också OM du har munstycke för det

Borde ju fungera med bensin också, som en gammal blåslampa?

Har en sådan där men den får bara köras hängande i spinnaker bommen en bit utanför fartyget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst funkar det med bensin, med rätt munstycke.

 

Funkar med matolja och risbrännvin också.

 

/Mathias

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi pratar nog om olika lyktor.

jag avser en sådan som ibland dyker upp här i högermarginalen i en annons från Erlandssons brygga.

 

T-Röd har ju i många år haft en stark ställning bland konnässörerna på parkbänkarna bakom de större torgens glittriga fasader.

T-Röd passar bra till grillat och även till trafikskadad fågel och småvilt man finner utefter vägkanterna. T-Röd har ju en denatuerad svällande kropp som efterlämnar en lång eftersmak i gommen, en eftersmak som för tankarna till ett illa skött raffinaderi i Kazakstan.

T-Röd är en underskattad dryck för dem som har tänkt klart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Häller man bensin i stormlyktan blir resultatet någonting i stil med en Molotoffcocktail........ Användbar som bekämpningsmedel mot tanks och annan invasiv ohyra...... men det är ingenting man skall hålla på med i egen båt.

 

Givetvis skall det vara lampolja i stormlyktan.

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom kallas ju fotogenlampor av en anledning:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Rascal:

Dom kallas ju fotogenlampor av en anledning:)

En fotogenlampa ska givetvis eldas med fotogen (eller något annat, se nedan), men för mig är en stormlykta inte samma sak som en fotogenlampa.

 

Nu har ju Georg_Ohm bekräftat att det är en fotogenlampa (enligt mitt språkbruk) det gäller, så inga frågetecken återstår utom möjligen vad som funkar att hälla i en fotogenlampa.

 

Fotogen, lampolja, campingparafin, lysfotogen, etc, etc.

 

Egentligen funkar vilket bränsle som helst med en flampunkt över 60°C, tex. RME eller HVO eller vanlig diesel. Välj något som inte luktar och sotar allt för mycket...

Utför era prov av olika bränslen med viss försiktighet och hänvisa inte till mig om båten brinner upp.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...