Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Mawe85

För mycket avgaser Evinrude (video)

Rekommendera Poster

Tjena. 

 

Har nyligen servat min 2-takt Evinrude på 30 hk från 1991 med att byta diverse packningar då den läckte bränsle och skvallerstrålen saknades. 

 

Idag sjösatte jag den, men till min förvåningen så är det väldigt mycket avgaser vid låga varv (vilket det inte varit tidigare). Vid högre varv så ser jag inte så mycket avgaser men det kan ju vara att de försvinner med vinden. 

 

Någon idé på vad det kan bero på? Vill ju att avgaserna ska försvinna vid propellern :)

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert helt normalt, speciellt om relativa luftfuktigheten varit hög och eller det varit kallt i luft och eller vattnet. På tomgång orkar inte motorn inte trycka ut avgaserna genom det nedre avgasutsläppet, vilket oftast är genom propellern. För att råda bot mot detta finns ett övre mindre utsläpp ovan vattnet. Utan detta skulle motorn kvävas av sina egna avgaser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev guestsson:

Säkert helt normalt, speciellt om relativa luftfuktigheten varit hög och eller det varit kallt i luft och eller vattnet. På tomgång orkar inte motorn inte trycka ut avgaserna genom det nedre avgasutsläppet, vilket oftast är genom propellern. För att råda bot mot detta finns ett övre mindre utsläpp ovan vattnet. Utan detta skulle motorn kvävas av sina egna avgaser. 

Ok. Låter bra. Jag var lite orolig över att kanske någon ny packning inte tätade ordentligt, och att kylvatten blandades med avgaserna (därav de vita, ökade avgasmängden). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylvattnet släpps ut i riggröret, så det ska blandas med avgaserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...