Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ChristerN

Säkerhetslina till ankaret

Rekommendera Poster

Hej. 

Ankrar ibland på ställen där det anges att man bör ha säkerhetslina till ankaret. Oftast gamla dumpningsställen för militären. Ibland vet jag att det är gott om stora stenblock på botten och då vore det skönt med en säkerhetslina så man har större chans att få upp både ankare och ankarlina även om det fastnar. 

Hur gör ni med säkerhetslinor?

Använder ni det ofta?

Har ni flera av olika längd eller tar ni en vanlig förtöjningslina av passande längd för just det djupet som gäller på platsen eller?

Jag funderar på att göra kanske tre i olika längder, kanske fyra, åtta och femton meter långa men funderar på att bara göra en lång. 

Erfarenheter mottages tacksamt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har satt schackel i bakkanten på våra Bruce-kopior, det finns ett hål färdigt för detta. Om vi ankrar i områden där botten kan antas bestå av större stenar eller block fäster vi en vanlig ankarlina i schacklet. Jag har funderat på det där med färdig lina, men vilken längd ska man då ha? Det slutade med att jag tog en gammal ankarlina till detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att fästa ankarlinan i det bakre hålet och låsa linan mot skaftet med lagom kraftiga buntband. Tanken är om ankaret fastnar skall man kunna rycka av buntbanden och lyfta ankaret i bakre hålet. Jag hade så tidigare när jag drog för hand, dock hände det aldrig att ankaret fastnade så jag fick testat. Nu har jag ankarspel och större ankare och det är inte plats för linan på skaftet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Ove-T:

Det går att fästa ankarlinan i det bakre hålet och låsa linan mot skaftet med lagom kraftiga buntband.

Så gjorde jag för många år sedan men det kom aldrig till användning, hade kanske funkat när man hade dragg. Jag kanske har tur men jag upplever inte att ankaret (Delta+kätting) fastnar numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en dum  fråga,  men vad är en säkerhetslina? fäster jag den på ankarlinan parallellt?

eller fäster jag en extra på ankaret?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Alicia1:

Kanske en dum  fråga,  men vad är en säkerhetslina? fäster jag den på ankarlinan parallellt?

eller fäster jag en extra på ankaret?

 

En säkerhetslina fästes på ankaret, oftast längst ner på tenen, så att man kan dra ankaret baklänges ut från något det kommit under. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, som jag misstänkte. Tackp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips om en bra sida om ämnet. Skribenterna har även publicerat en bok om ankring. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Anjens:

Tips om en bra sida om ämnet. Skribenterna har även publicerat en bok om ankring. 

Tack. Lite att tänka på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...