Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
raol

Säkringsstorlek Raymarine ST2000 autopilot

Rekommendera Poster

Jag skaffade nyligen en ST2000 autopilot och har nu provkört den en helg. Väldigt trevlig apparat, får jag säga. Den klarade det mesta, men "auto tack" är för långsam - båten hinner stanna innan vinden kommer in från andra sidan. Generellt låter den för plågad i ändlägena (de borde ha en sensor som känner av när den är i ändläget och stänga av den under tiden - det kan knappast vara hälsosamt att motorn ska stå och jobba mot ett hårt stopp i 5-10 sek), så då kopplar jag loss och styr manuellt, dvs vid stora kursändringar på kort tid, som slag.

Installationen gick smidigt, särskilt som det redan fanns fästen färdiga. Bara att montera uttaget, dra en elledning (2.5 mm^2, ca 1.5 m) från centralen och "ploppa" i den.

Men, nån säkring på 12 A har jag inte lyckats hitta (jag använder flatstift midi). 10 A och 15 A har jag, så jag valde en 10 A, och under tre dagars flitigt användande verkar det ha räckt till. Ska jag nöja mig så, eller ska jag räkna med att autopiloten kan komma att arbeta hårdare och bränna säkringen framöver? Jag anser att säkringar ska vara så små som möjligt, men ska jag ändå gå upp till 15 A här, för att garantera driftsäkerhet? I en tabell för rekommenderad säkringsstorlek för olika kabelareor står det 15 A.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på 10A, om du vill kan du ju testa 5 eller 7,5A och se om det funkar, om du nu vill ha så liten säkring som möjligt, det finns flatstiftsautomatsäkringar som man kan testa sig fram med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade i handboken åt dig.
Autopiloten drar 1,5 A som mest, så 10 A skall räcka, plus att du skyddar kabeln som du själv skriver inte får säkras högre än 12 A.

 

Namnlös.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Kollade i handboken åt dig.
Autopiloten drar 1,5 A som mest, så 10 A skall räcka, plus att du skyddar kabeln som du själv skriver inte får säkras högre än 12 A.

 

Namnlös.jpg

Nja, det är snittförbrukning. Momentanförbrukningen när motorn arbetar är tydligen större, men jag vet inte hur stor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 minuter sedan skrev raol:

Nja, det är snittförbrukning. Momentanförbrukningen när motorn arbetar är tydligen större, men jag vet inte hur stor.

 

Vad baserar du det påståendet på..?
(F ö har jag en Simrad TP22 i båten säkrad på 10 A, och den håller jättefint)

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ta med en extra 15A säkring i reserv så är du helgarderad

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Vad baserar du det påståendet på..?
(F ö har jag en Simrad TP22 i båten säkrad på 10 A, och den håller jättefint)

Tror min heter TP10 och har haft 10A i bortemot 20 år. Kraften som krävs bör väl vara ungefär lika som min Scampi, dvs samma strömstyrka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Vad baserar du det påståendet på..?
 


Den har enligt specifikationerna 77 kg (dvs ca 750 N) kraft i trycket/draget. Förflyttningen är ungefär 0.3 m, så ca 230 N.m. Detta på 4.5 sekunder, vilket innebär en snitteffekt på 50 W. Om motorn har en verkningsgrad på 100 procent blir strömmen ca 4 A. En mer realistisk verkningsgrad ger snarare 6-8 A. Men startströmmen kanske är betydligt större, i likhet med t ex startmotorer?

Jag har ett stort lager reservsäkringar i alla använda storlekar i båten, så det är inget problem. Tänkte mer att det vore dumt om autopiloten bränner säkringen när det är som jobbigast, dvs när sjön är så kraftig att den får jobba hårt oavbrutet.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du håller väl knappast i rorkulten med sådan kraft. Vill minnas att jag mätte en gång vid autopilotens fästpunkt i rorkulten och oftast belastade jag den med 2-3 kg, en gång tror jag att jag kom upp i 12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina armar är inte så välkalibrerade...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade att hålla i rorkulten med en bagagevåg (Kjell&co 50:-) av ren nyfikenhet för jag ville veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur mycket kraft den maxar när den står och tuggar i ändlägena, när stången nästan bågnar... Kan nog vara bra nära max där. Å andra sidan gick inte säkringen då heller, så det kanske är en indikation på att 10 A duger. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev raol:


Den har enligt specifikationerna 77 kg (dvs ca 750 N) kraft i trycket/draget. Förflyttningen är ungefär 0.3 m, så ca 230 N.m. Detta på 4.5 sekunder, vilket innebär en snitteffekt på 50 W. Om motorn har en verkningsgrad på 100 procent blir strömmen ca 4 A. En mer realistisk verkningsgrad ger snarare 6-8 A. Men startströmmen kanske är betydligt större, i likhet med t ex startmotorer?

Jag har ett stort lager reservsäkringar i alla använda storlekar i båten, så det är inget problem. Tänkte mer att det vore dumt om autopiloten bränner säkringen när det är som jobbigast, dvs när sjön är så kraftig att den får jobba hårt oavbrutet.
 

Nja; några 0,3 meter lär den inte röra sig om du inte räknar ändläge till ändläge, och det tar betydligt längre tid än 4,5 sekunder att göra en manöver kan jag lova. Som du skriver själv; du hinner inte ens runt när du skall slå, så alla dina indata är fel, vilket gör att resultatet blir det också.

Men som vi alla nu konstaterat - 10A håller.

Namnlös.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ändläge till ändläge, 4.5 sekunder jo.

 

Men med det beskedliga roderutslaget som autopiloten maximalt kan ge (har inte mätt, men ca 18 grader) blir svängen alldeles för långsam för ett slag. Själva stången i autopiloten rör sig dock snabbt.

 

Inget fel på mina indata.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 10 A säkring håller minst en timma med 1,5 gånger märkströmmen, 180W alltså. Finns ingen chans att den skulle kunna ta så mycket ström. Motorn är elektroniskt styrd så någon större startström blir det aldrig.

Autotack har fungerat för mig i olika båtar. Det är räddningen för mig med mastheadrigg när jag  seglar själv. Båten går över stag lite långsamt, jag hinner dra in skotet och veva högst något varv.

Autopiloten behöver ibland lite tid att tänka, speciellt med akterlig vind och slingrande sjö. Då maste man ha ibland ha lite is i magen och vänta ut piloten.

Kul grej i alla fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Ändläge till ändläge, 4.5 sekunder jo.

 

Men med det beskedliga roderutslaget som autopiloten maximalt kan ge (har inte mätt, men ca 18 grader) blir svängen alldeles för långsam för ett slag. Själva stången i autopiloten rör sig dock snabbt.

 

Inget fel på mina indata.

Jo - jag kan lova dig att den inte rör sig från ändläge till ändläge med full belastning på 4,5 sekunder, om du inte har trimmat den. Därför är det fel på dina indata, och det blir "shit in, shit out´"

 

Jämför tiden med min TP22, som är ungefär lika stark och snabb - jag jämförde innan jag köpte min. Detta är från noll till fullt utslag. Notera att tiden ökar med lasten. lär vara samma på din.

Namnlös.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...