Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Wilpel

Hur ska jag koppla in kablar till tänd nyckeln? Sea ray 240

Rekommendera Poster

Hej, Igår stötte vi på ett problem då båten inte startade, kändes som ett el fel så plockade fram multimetern och kollade batterierna och inget fel där samt att vi kunde driva andra eldrivna prylar med dom. Det slutade med att jag ringde en kompis som hjälpte att bärga då det började bli dåligt väder. När jag kom fram så tänkte jag att det kunde va en säkring som gått så skruvade upp och kolla men då såg jag att kablarna som går till nyckeln har hoppat ur (3st) är dock osäker på vilken som ska vart och tänkte höra om någon här har någon aning? Se bifogad bild.

9ED5F569-6E01-4324-83B3-D9D70B795493.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,
Så sent som i maj i år så hade du ett liknande tändninglås-problem. Men då hade du en Ryds 530dc enligt denna länk.

Vill inte insinuera nånting, men du tycks ha otur med just tändningslås och byter ofta båt?
Nå, troligen bra om du kan specificera frågan bättre likt förra gången, detta eftersom tändningslås har litet olika utförande beroende på motortyp.

Redigerad av Thomas-1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Wilpel:

Se bifogad bild.

Extremt kraftigt tvinnade kablar. Ser suspekt ut. Har du kopplat en borrmaskin till tändningslåset?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Thomas-1:

Hej,
Så sent som i maj i år så hade du ett liknande tändninglås-problem. Men då hade du en Ryds 530dc enligt denna länk.

Vill inte insinuera nånting, men du tycks ha otur med just tändningslås och byter ofta båt?
Nå, troligen bra om du kan specificera frågan bättre likt förra gången, detta eftersom tändningslås har litet olika utförande beroende på motortyp.

Hej, Förra gången så visade det sig vara reglaget som inte gick i neutral eftersom att en del hade släppt innuti och därför tände den inte (eftersom att den låg i drivem då det såg ut som att den låg i neutral). Japp nu har jag uppgraderat den mindre båten (Min första båt) eftersom att jag kände att jag ville ha möjligheten att åka lite längre sträckor och för att det här med båt har blivit en hobby nu.

 

Iallafall båten (Sea ray 240) är begagnad men nyköpt av mig. När den stog på firman så hade någon försökt ta båten och har då brutit upp tädningslåset så att den gamla ägaren var tvungen att komma ner och sätta i ett nytt (Allt detta innan jag köpte båten). När det sattes i så har inte låset suttit specielt stilla utan har följt med nyckeln sagta varje gång jag har vridit om den och det är antagligen därför dom lyckats släppa. När jag försökte dra om den när vi stod stilla så pep den inte vilket den brukar men startmotorn gick igång men som sagt den tände inte.. När vi senare försökte igen så gick inte ens startmotorn igång utan det var helt tyst (Antagligen så att en annan kabel lossnade då). Jag testade innan med start batteri också utan någon lycka. Problemet som sagt är att jag inte vet vilken kabel som ska sitta vart och eftersom att det är ett så enkelt fel så känns det som något jag kan fixa själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Baxlaget:

Extremt kraftigt tvinnade kablar. Ser suspekt ut. Har du kopplat en borrmaskin till tändningslåset?

Det är den gamla ägaren som installerat det nya tändningslåset så varför dom är det vet jag inte men antar att det är en blandning av att låset hängt med lite när man vred nyckeln vilket jag nämnde i  svaret ovan. Stulen är den inte. (Antar att det är just vad en som stulit den skulle sagt dock hehe)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Wilpel:

När det sattes i så har inte låset suttit specielt stilla utan har följt med nyckeln sagta varje gång jag har vridit om den och det är antagligen därför dom lyckats släppa.

I det läget tar man och ser till att tändningslåset sitter fast. Inte fortsätter man väl karusellen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev Baxlaget:

I det läget tar man och ser till att tändningslåset sitter fast. Inte fortsätter man väl karusellen?

Jo det har jag gjort men den lyckades släppa igen nu när vi var ute igår och av lite panik (Då vi tagit upp ankare och ligger ganska nära berg) så försöker jag vrida om den fler gånger och antagligen därför den släppte som sagt. Antar att någon innan låtit den snurra och inte gjort något åt det eftersom att jag bara varit ute med den 2 ggr och då bara vridit om nyckeln 5 ggr kanske och då har den kanske snurrat någon/några mm varje gång men har då justerat den.

Redigerad av Wilpel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev Wilpel:

(Då vi tagit upp ankare och ligger ganska nära berg) så försöker jag vrida om den fler gånger och antagligen därför den släppte som sagt. 

Då ska du få ett tips: Starta alltid motorn innan du drar upp ankaret. Nu vet du varför.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Baxlaget:

Då ska du få ett tips: Starta alltid motorn innan du drar upp ankaret. Nu vet du varför.

Jo det har jag lärt mig vid det här laget :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är färgerna jag har och på tändlåset står det dom här märkningarna: 50 15a 15 och 30. Är det någon som vet vart jag ska koppla dom? Lite förvirad då det finns 2 av samma etc.

3FB13D4D-505C-47CC-AC46-AE08AC80D3CB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är det för motor? Färgerna bör hänga ihop med motorns el-schema.

 

Sedan så får du nog börja resistansmäta på anslutningarna på tändningslåset, om det inte går att hitta vad siffrorna betyder.

 

Är en +12V in, och sedan ev 2 switchade +12V  och en återfjädrande +12V

 

Det brukar vara den lila som går till starmotorns relä och ska sitta på den återfjädrande.

 

Edit: sökte lite på google och det verkar som 50 är till start (återfjädrande) 15 och 15a är tändning och kringutrustning och 30 är + in i låset.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du får ursäkta det misstänksamma bemötandet tidigare, finns väl bara en sak som är värre än att få sin båt stulen?
   Nämligen att någon sådan tänkt långfingrad person dessutom har mage att ta direkt online-hjälp av oss i forumet. (Och måhända därmed direkt och omisstänksamt guidas fram till en lösning av oss forummedlemmar. För om en eventuellt långfingrad person med usel kunskap får steg-för-steg/hjälp online-hjälp här i forumet?  Kan tänka mig det sataniska skrattet i sådant fall... mooahahaha??

Men självklart ligger de flesta data angående stöldskyddsmetoder öppna för alla som kan googla. Inte mycket som inte redan är googlingsbart.
(Det jag/vi alla här på forumet egentligen ogillar är nog alltså blotta misstanken att någon sådan långfingrad kanske har mage att öppna konto för forummedlemsskap och därvid snällt guidas!?)


Nå, tillbaks till ditt problem ovan. Du har fortfarande inte angett motortyp på din nyinköpta motorbåt SeaRay240. Gissar original-installation typ volvo penta bensin-inombordare?? Både jag och Gelis ovan efterfrågar detta.

Själva sifferkoden på tändningslåset för kabelanslutningar (ditt citat:  "dom här märkningarna: 50 15a 15 och 30") är tolkningsbart enligt standardbeteckningar. Typiskt DIN 72552 om du frågar mig.
Kablagets kabelstamsfärger i dina foton tycks ha kvar sina originalränder, så inget hempul har skett? Problemet är att olika motortillverkare genom tiderna har - eller har haft - sina egna kabelfärg- kabelrandskombinationer.
Om du besvärar dig att beskriva vilken motortyp som gäller för dig så blir det nog lättare att söka i diverse motortillverkares verkstadsmanualer angående kabelfärger/kabelränder!?
Ursäkta återigen misstänksamheten. 😉  

PS: Du berättade ovan hur problemet löstes i din förra tråd. Du kan gärna berätta detta en gång till hur det gick - alltså i den tråden. Lyft alltså gärna din gamla forumtråd topic 92179, skriv återigen in hur saken löstes!
[Kanske kan du som trådskapare fortfarande markera den som "löst". Blir i så fall en liten tydlig ikon redan i trådens forumrubrik, mums med sådana forumtrådrubriker markerade som `löst". (Alla som googlat har nog förgäves skummat textmassor, i fallet forumtrådar ofta utan minsta problemlösning. Tyvärr är det bara ett fåtal frågeställare i forum tänker på att återberätta hur det gick sen i samma forumtråd, bli gärna själv en som begriper detta!]  

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var precis på väg att länka till samma DIN- Wiki som Thomas-1, den besvarar en hel del av dina frågor. Mycket användbar för att tyda stiften på bilrelä m.m också.

 

Dock måste du, som nämnts, ta reda på vilken funktion som är kopplad till vilken kabelfärg, t ex via båtens elschema.

 

Ett annat sätt är att du mäter på vilken av de tre kablarna du har spänning (relativt batteriminus). Är det bara en är den högst sannolikt terminal 30, batteriplus. Sedan får du prova att sätta en av de andra på 15, tändning på. Är det fel kabel drar ev. starten istället, men då är det bara att ta den andra.

Men bäst är om du kan hitta ett elschema.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30, batteriplus.

15, startkontakt.

50, tändning och dagförbrukare.

Detta enligt DIN 72 552.

Då båten är amerikansk följer inte kabelstammen någon DIN-standard.

Mät ut vilken kabel som är plus, prova sedan att tillfälligt ansluta den till de andra, och se vad som händer, om tändningen slås på eller om startmotorn går igång. Det är väldigt sällsynt att man har minus (31) vid tändningslåset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Detta enligt DIN 72 552.

Då båten är amerikansk följer inte kabelstammen någon DIN-standard.

 

Bra poäng, däremot har TS dessa beteckningar på tändningslåset, vilket i alla fall förklarar vilka funktioner som är på vilka stift.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev IngemarE:

 

Bra poäng, däremot har TS dessa beteckningar på tändningslåset, vilket i alla fall förklarar vilka funktioner som är på vilka stift.

Jo det förstod jag, tändningslåset är för europeisk (=tysk) standard emedan båtens kabelhärva inte är det, men funktionerna är ändå desamma.

 

Till @Wilpel

Gör som så, att du först tar reda på vilken kabel som alltid har plus, 30.

Tag en annan bit kabel och kläm på en flatstiftshane i varje ända.

Anslut den ena ändan i flatsiftshonan på kabeln som är plus. 

Prova nu att ansluta dess fria ända till det du gissar är tändning och start, inte farligt kan hända, bara det att du hör om startmotorns solenoid drar och startmotorn börjar rotera, då vet du att du hittat 15, eller att kontrollampor tänds och visarna på instrumenten rycker till, då har du hittat 50.

 

Rutinerade bil- och båttjuvar hade en sådan kabel med sig, fast kopplad som ett "Y"... i alla fall på dem tiden då bilarna var analoga.

 

Montera sedan tändningslåset, kläm i hop flatstiftshonorna litet extra så dom sitter fast, fixera tändningslåset ordentligt så att det inte kan rotera. På en båt jag mekade med var det samma problem, då tog jag en vinkel av en bit plåt som jag skruvade fast med genomgående skruv i panelens undersida bredvid tändningslåset, sedan slog jag en slangklämma runt låset och denna plåtvinkel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

du hör om startmotorns solenoid drar och startmotorn börjar rotera, då vet du att du hittat 15, eller att kontrollampor tänds och visarna på instrumenten rycker till, då har du hittat 50.

Fast du menade nog tvärtom ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Fast du menade nog tvärtom ;)

Jaha, men trådskaparen kopplar (i ordets alla bemärkelser) nog ändå hur det skall vara.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...