Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Bob965

12v elschema, förslag?

Rekommendera Poster

44 minuter sedan skrev Bob965:

När jag tittar på Biltemas skiljerelä ser jag att detta inte behöver kopplas via generatorn. Då är det ett alternativ. Skissade upp ett nytt kopplingsschema. Lämna gärna synpunkter.

 

Behöver jag ha 2 huvudbrytare eller finns det något sätt att bara ha 1?

 

Framtida elmotor + solceller, hur kan dessa anslutas?

Kopplingsschema 12V.jpg

Vi skrev kanske förbi varandra.

Ja detta schema ser ju bra ut, tycker jag, "motor" är ju generatorn som du avser, förstås.

Minus når sällan eller aldrig ända fram till varesig brytarpanelen eller säkringsdosan. Men om du har belysta strömbrytare, kanske med lysdioder, behöver du en klen minuskabel till brytarpanelen.

Huvudbrytare heter egentligen "batterifrånskiljare" välj inte de billigaste modellerna.

Biltema har riktigt bra säkringsdosor och minusplintar numera. Jag har använt dessa, dessutom en säkringsdosa med lysdioder som tänds om säkringen gått sönder (och förbrukaren är inkopplad).

Om du har en länspumpsautomatik, ett larm eller en halvgammal stereo med separat matning till minneskretsen, skall dessa kopplas till säkringar som är anslutna innan batterifrånskiljaren. Man vill att de automatiska länspumpen och larmet skall funka då batteriavskilaran är av, och man vill behålla inställda kanaler på radion när man kommer tillbaka till båten och sår på batterifrånskiljaren igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vi har diskuterat huvudsäkringar några gånger, och de flesta var överens om att huvudsäkringar till startmotorn var onödigt, sällan som det finns i originalinstallationer, det blir en kraftig och dyr säkring i så fall, och beroende på hur det är kopplat kan generatorn gå sönder om den säkringen löser ut under gång.

 

Jag har en trög 60A säkring till huvudcentralen och en på automatsäkring på 30A till panelen vid instrumentpanelen.

 

Batteriväljaren skulle varit det första jag slängde ut och sänkte i nämnda djuphavsgrav.

Beroende på hur det är kopplat brukar det vara enkelt att byta ut denna och ersätta med två batterifrånskiljare, men jag har sett att dom där batterväljarna är monterade i stora hål, och det kan ju vara fult att lämna efter sig.

Okej, ja utan huvudsäkring på batteriet får det bli. Allt annat är säkrat ändå.

 

Finns det något sätt att koppla en huvudbrytare som bryter båda?

 

Kommer schemat funka som jag ritat det annars?

 

Framtida solceller, kopplas de in på startbatteri + , precis som generatorn? Kommer båda laddas då, precis som vid motorgång?

 

Tack för hjälpen :)

 

edit: skrev förbi varandra igen haha

 

Ska huvudbrytare sitta före allt annat på batterierna? Kan jag koppla "motor" och batteri på samma på skiljerelä då?

 

Sätter nog länspump en direkt på batteriet då.

 

Tänkte inhandla allt på Biltema, det är min hovleverantör :) åsikter på deras batterifrånskiljare?

Redigerad av Bob965

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns brytare som kan hantera 2 kretsar, t.ex. Blue Sea's 6010. 

Länspumpen bör du koppla direkt på batteri, inte efter brytare.

Kommande solcellsanläggning kopplas med fördel direkt på förbrukarbatteriet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Kane:

Det finns brytare som kan hantera 2 kretsar, t.ex. Blue Sea's 6010. 

Länspumpen bör du koppla direkt på batteri, inte efter brytare.

Kommande solcellsanläggning kopplas med fördel direkt på förbrukarbatteriet.

Citat

 

Biltemas enklaste batterifrånskiljare ger jag inte mycket för.

Denna modellen har jag inte provat och kan inte uttala mig om.

Jag föredrar de litet kraftigare modellerna som är avsedda för traktorer eller lastbilar.

Om de är gastäta kan man montera dem i motorrummet.

Men det finns superdyra avsedda för utryckningsfordon eller med militär standard, dom är överkurs, men de runt 200-300 kr brukar vara rätt så bra.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vi har diskuterat huvudsäkringar några gånger, och de flesta var överens om att huvudsäkringar till startmotorn var onödigt, sällan som det finns i originalinstallationer,

Att de flesta skulle vara överens om att huvudsäkring i startkretsen skulle vara onödigt håller jag inte med om, jag tycker det har varit många som vill ha det.

Att det inte sitter i original beror nog på att det inte är ett krav.

Batterifrånskiljare är däremot ett krav vid CE-märkning. Troligen av någon anledning.

En startmotor kan gå sönder. Prata gärna med någon firma som sysslar med startmotorer, jag gjorde det och deras råd var säkring. Av någon anledning är det framförallt i båtar som startmotorer rinner upp.

En säkring är en billig försäkring, finns ingen anledning att skippa den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Kommande solcellsanläggning kopplas med fördel direkt på förbrukarbatteriet.

Av vilken anledning? Vill man inte kunna ladda båda batterierna med solcellerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev bhemac:

Att de flesta skulle vara överens om att huvudsäkring i startkretsen skulle vara onödigt håller jag inte med om, jag tycker det har varit många som vill ha det.

Att det inte sitter i original beror nog på att det inte är ett krav.

Batterifrånskiljare är däremot ett krav vid CE-märkning. Troligen av någon anledning.

En startmotor kan gå sönder. Prata gärna med någon firma som sysslar med startmotorer, jag gjorde det och deras råd var säkring. Av någon anledning är det framförallt i båtar som startmotorer rinner upp.

En säkring är en billig försäkring, finns ingen anledning att skippa den.

 

Vilken storlek på denna skulle du säga? Motorn det gäller är en Evinrude e-tec 90. 400A som det stod på sutars låter som väldigt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Bob965:

Av vilken anledning? Vill man inte kunna ladda båda batterierna med solcellerna?

Ytterst få har behov av att ladda startbatteriet med mer än den inbyggda generatorn. För några år sedan var det ingen som gjorde detta. En start tar väldigt få Ah oftast behövs egentligen ingen generator laddning på sommaren, det räcker om man kan ladda ett par gånger.

Själv har jag en 10W separat solpanel som håller batteriet laddat även på vintern. Det är nästan overkill men det kostar bara några hundra.

 

9 minuter sedan skrev Bob965:

Vilken storlek på denna skulle du säga? Motorn det gäller är en Evinrude e-tec 90. 400A som det stod på sutars låter som väldigt mycket.

Till min diesel har jag 100A och den är nog betydligt tyngre att dra igång. Kolla uppgifterna på hur stor effekt det är på startmotorn så kan man räkna. Annars skulle jag testa med 100A.

 

Men varför inte koppla ihop batterierna och ha en Victron Battery Protect som garanterar att det finns tillräckligt med ström för att starta. Billigt och enkelt att koppla, startströmmen blir dubbelt så stor och dubblerad livslängd på batterierna. De laddas desutom snabbare och man behör inget skiljerelä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
42 minuter sedan skrev Bob965:

Av vilken anledning? Vill man inte kunna ladda båda batterierna med solcellerna?

Ja det undrar jag också... Men man kan ju ha en omkopplare kopplad efter regulatorn, där man kan välja att ladda start- eller förbrukarbatterierna.

39 minuter sedan skrev Bob965:

Vilken storlek på denna skulle du säga? Motorn det gäller är en Evinrude e-tec 90. 400A som det stod på sutars låter som väldigt mycket.

En 1600 cc bilmotors startmotor drar mellan 80 och 90 ampere då motorn kallstartas om sommaren. Min sexcylindriga diesel drar mellan tummen och pekfingret omkring 130-150 ampere, vid start av varm motor. Betydligt mer då motoroljan redan kall.

Ja 400 A låter väl tilltaget, det är ju mycket som kan brinna upp innan den säkringen löser ut, det var väl därför som i alla fall 50% av deltagarna i den diskussionen som även @bhemacdeltog i drog öronen åt sig... Ja du kopplar som du vill, jag lägger inte några större aspekter på det, jag har ingen säkring innan startmotorn i alla fall, däremot en 100 eller 150A till bogpropellern.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Men varför inte koppla ihop batterierna och ha en Victron Battery Protect som garanterar att det finns tillräckligt med ström för att starta. Billigt och enkelt att koppla, startströmmen blir dubbelt så stor och dubblerad livslängd på batterierna. De laddas desutom snabbare och man behör inget skiljerelä.

Har inte hört om det tidigare. Hur kopplas denna? Parallell-kopplar jag batterierna och sedan till denna? Och vidare till huvudbrytare -> plusplint?

 

Läste något om att den måste programeras...? Svårt att göra själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det undrar jag också... Men man kan ju ha en omkopplare kopplad efter regulatorn, där man kan välja att ladda start- eller förbrukarbatterierna.

En 1600 cc bilmotors startmotor drar mellan 80 och 90 ampere då motorn kallstartas om sommaren. Min sexcylindriga diesel drar mellan tummen och pekfingret omkring 130-150 ampere, vid start av varm motor. Betydligt mer då motoroljan redan kall.

Ja 400 A låter väl tilltaget, det är ju mycket som kan brinna upp innan den säkringen löser ut, det var väl därför som i alla fall 50% av deltagarna i den diskussionen som även @bhemacdeltog i drog öronen åt sig... Ja du kopplar som du vill, jag lägger inte några större aspekter på det, jag har ingen säkring innan startmotorn i alla fall, däremot en 100 eller 150A till bogpropellern.

Tar solcellerna som ett eget problem när det är dags att köpa dem :) Man verkar ju kunna koppla dem lite som man vill.

 

Säkring eller inte, det är väl aldrig fel att ha en...

 

Bara en fråga kvar nu då. Ska jag sätta huvudbrytarna direkt efter batteri + på båda sidorna? Så jag även bryter strömmen till skiljerelät.

Så från pluspol -> huvudbrytare -> plusplint -> motor/skiljerelä. Och: pluspol -> huvudbrytare -> plusplint -> säkringsdosa/skiljerelä.

Känns som det blir en väldans massa plintar överallt då. 

Alternativet är att sätta huvudbrytarna på "+ motor" och "+ säkringsdosa". Men då kommer det vara spänning över skiljerelät även när de är avstängda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skissade upp ett schema för att visa vad jag menar i inlägget ovan.

Kopplingsschema 12V alternativ.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Bob965:

Skissade upp ett schema för att visa vad jag menar i inlägget ovan.

Kopplingsschema 12V alternativ.jpg

 

Vill du inte att länspumpen skall kunna gå när huvudbrytarna är avslagna? Skiljerelät kan du sätta direkt mellan batterierna, behöver inte sitta efter brytarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Bob965:

Av vilken anledning? Vill man inte kunna ladda båda batterierna med solcellerna?


Behövs inte om du inte har andra förbrukare inkopplade på startbatteriet som kan dra ur det när huvudbrytaren är avslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Bob965:

Vilken storlek på denna skulle du säga? Motorn det gäller är en Evinrude e-tec 90. 400A som det stod på sutars låter som väldigt mycket.

 

Jag satte en 100A på min båt med Yamaha 300hk. Håller än.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera batteifrånskiljarna direkt efter batteriernas pluspoler, därefter skiljerelät, eftersom detta drar några mA är det ju bra att det är spänningslöst då avskiljarna är avslagna.

 

Men du... hur ser det ut efter generatorn, finns det någon laddningsfördelare "dubbeldiod" där som motorinstallatören satt dit?

Dom brukar se ut ungefär så här:

 

Om du har en sådan så behövs ju knappast någon skiljerelä.

 

På detta forum har det skrivits väldigt mycket om solceller och solcellsladdning etc.

I augusti 2016 startade jag denna tråden:

Man kan ju göra på flera olika sätt, men om du vill ta del av hur jag gjorde så varsågod, den dagen du vill utnyttja stjärnan Sol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men man kan ju ha en omkopplare kopplad efter regulatorn, där man kan välja att ladda start- eller förbrukarbatterierna.

Nej. Batteriet ska kopplas till först innan solpanelerna för att regulatorn ska känna av och ställa in rätt spänning. Byter man batteri med en omkopplare blir det fel ordning och det är stor risk att regulatorn inte startar laddningen. Är man pessimistiskt lagd och absolut vill ha solladdning av startbatteriet, köp en 10W solpanel och en billig regulator, det kostar ca 300kr. Mycket säkrare.

 

2 timmar sedan skrev Bob965:

Säkring eller inte, det är väl aldrig fel att ha en...

Nej exakt. En 100A säkring håller minst en timma vid 150 A. Kortvarigt ännu mer.

 

2 timmar sedan skrev Bob965:

Har inte hört om det tidigare. Hur kopplas denna? Parallell-kopplar jag batterierna och sedan till denna? Och vidare till huvudbrytare -> plusplint?

Läste något om att den måste programeras...? Svårt att göra själv?

Inte alls ovanligt när man inte villa en massa batterier. Batterierna kopplas ihop plus till plus och minus till minus. Från plus till en säkring och vidare till Victron BP. På andra sidan till förbrukarna.

Ström till startmotorn tar man direkt från batteriets plusspol. Men man kan ta den strömmen på andra sidan av Victron BP eftersom den tål 250A i 30 sek. Någon batterifrånskiljare behöver man inte, funktionen finns i Victron BP, man ansluter bara en liten strömbrytare via en kabel så fungerar Victron BP som huvudbrytare. Sätter man den lite dolt så får tjuvarna ett helsike, 

Man man även ansluta en summer som då tjuter 90 sek innan strömmen stängs av.

Programmeringen är mycket enkel, man ska bara kortsluta på en plint tills rätt siffra visas. Köper man versionen som heter "smart" så kan man ställa in vilken spänning man vill med Bluetooth/app.

Victron Battery Protection är en ganska ny pryl men troligen bland det smartaste som finns för en båt. Har egentligen inga nackdelar. Men tyvärr är folk väldigt konservativa...

 

Om man tänker att ett vått batteri håller ca 300 cykler så får man med dubbla batterier 600 cykler med samma belastning.

 

PS här länk till BROSCHR resp MANUAL

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Montera batteifrånskiljarna direkt efter batteriernas pluspoler, därefter skiljerelät, eftersom detta drar några mA är det ju bra att det är spänningslöst då avskiljarna är avslagna.

 

Men du... hur ser det ut efter generatorn, finns det någon laddningsfördelare "dubbeldiod" där som motorinstallatören satt dit?

Dom brukar se ut ungefär så här:

 

Om du har en sådan så behövs ju knappast någon skiljerelä.

 

På detta forum har det skrivits väldigt mycket om solceller och solcellsladdning etc.

I augusti 2016 startade jag denna tråden:

Man kan ju göra på flera olika sätt, men om du vill ta del av hur jag gjorde så varsågod, den dagen du vill utnyttja stjärnan Sol.

Så det är "okej" med så många plusplintar som jag ritade i det senaste schemat?

 

Nej en sådan tror jag inte där sitter, har inte sett någon och det är en vanlig utombordare.

 

Sparar den tråden tills det är dags! Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Kane:

 

Vill du inte att länspumpen skall kunna gå när huvudbrytarna är avslagna? Skiljerelät kan du sätta direkt mellan batterierna, behöver inte sitta efter brytarna.

Jag vet inte.... Jag vill helst att allt ska vara helt dött när jag lämnar båten. Har båten 5 m från huset och kan se bryggan från fönstret, så den enda risken är om jag får hål på skrovet men då är jag troligtvis i båten redan och kan starta pumpen manuellt... Eller vilka scenario tänker man att det är bra att ha den direkt på batteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett larm är bättre än en automatisk länspump som ändå inte brukar hålla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev bhemac:

Nej. Batteriet ska kopplas till först innan solpanelerna för att regulatorn ska känna av och ställa in rätt spänning. Byter man batteri med en omkopplare blir det fel ordning och det är stor risk att regulatorn inte startar laddningen. Är man pessimistiskt lagd och absolut vill ha solladdning av startbatteriet, köp en 10W solpanel och en billig regulator, det kostar ca 300kr. Mycket säkrare.

 

Nej exakt. En 100A säkring håller minst en timma vid 150 A. Kortvarigt ännu mer.

 

Inte alls ovanligt när man inte villa en massa batterier. Batterierna kopplas ihop plus till plus och minus till minus. Från plus till en säkring och vidare till Victron BP. På andra sidan till förbrukarna.

Ström till startmotorn tar man direkt från batteriets plusspol. Men man kan ta den strömmen på andra sidan av Victron BP eftersom den tål 250A i 30 sek. Någon batterifrånskiljare behöver man inte, funktionen finns i Victron BP, man ansluter bara en liten strömbrytare via en kabel så fungerar Victron BP som huvudbrytare. Sätter man den lite dolt så får tjuvarna ett helsike, 

Man man även ansluta en summer som då tjuter 90 sek innan strömmen stängs av.

Programmeringen är mycket enkel, man ska bara kortsluta på en plint tills rätt siffra visas. Köper man versionen som heter "smart" så kan man ställa in vilken spänning man vill med Bluetooth/app.

Victron Battery Protection är en ganska ny pryl men troligen bland det smartaste som finns för en båt. Har egentligen inga nackdelar. Men tyvärr är folk väldigt konservativa...

 

Om man tänker att ett vått batteri håller ca 300 cykler så får man med dubbla batterier 600 cykler med samma belastning.

 

PS här länk till BROSCHR resp MANUAL

 

Okej, jag ser saker lättare i bild än text så jag ritade ett schema. Kan detta funka och var det så du menade? Om jag inte kopplar motorn efter "battery protectorn" kommer det alltid vara spänning där? Finns det risker med att ta start-ström genom den?

 

Så den funkar genom att jag ställer in vilken spänning jag minst vill ha kvar i min batteribank och när den når denna nivån så tjuter den, gör jag inte något åt det då så bryter den strömmen.

Hur vet jag lägsta spänning jag vill ha kvar? Och om den blir så pass låg att den bryter, hur startar jag motorn då om den ej tillåter ström genom?

 

Som huvudbrytare funkar vilken som helst, så länge den sluter kretsen eller?

 

"Om man tänker att ett vått batteri håller ca 300 cykler så får man med dubbla batterier 600 cykler med samma belastning." 

Det måste ge mer än 600 cykler om detta ska ge någon vinning väl? ;) 

 

 

 

Kopplingsschema 12V battery protector.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Bob965:

 

Okej, jag ser saker lättare i bild än text så jag ritade ett schema. Kan detta funka och var det så du menade? Om jag inte kopplar motorn efter "battery protectorn" kommer det alltid vara spänning där? Finns det risker med att ta start-ström genom

Jag använder den eftersom jag har LiFePO4 som absolut inte får djupurladdas. Men för startsystemet har jag ett blybatteri. I ditt fall tror jag det smartaste är att koppla motor direkt till batteriet via säkring/brytare och bara använda BP till förbrukarna.

 

2 timmar sedan skrev Bob965:

Hur vet jag lägsta spänning jag vill ha kvar? Och om den blir så pass låg att den bryter

Battery Brian har funnits länge och de kör 11,8V. Sätter man spänningen till 12,2V så håller batterierna länge. Det skulle vara mitt val. Detta gäller vanliga våta batterier.

2 timmar sedan skrev Bob965:

Som huvudbrytare funkar vilken som helst, så länge den sluter kretsen eller?

Japp. Kan ju även vara en nyckelbrytare.

2 timmar sedan skrev Bob965:

Det måste ge mer än 600 cykler om detta ska ge någon vinning väl? ;) 

Tycker du? Du har 300 cykler men får 600 genom att använda BP, det tycker jag är en bra affär. En bra batterifrånskilare kostar 4-500, den behövs ju inte. Inget skiljerelä heller. Ren vinst alltså!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Jag använder den eftersom jag har LiFePO4 som absolut inte får djupurladdas. Men för startsystemet har jag ett blybatteri. I ditt fall tror jag det smartaste är att koppla motor direkt till batteriet via säkring/brytare och bara använda BP till förbrukarna.

 

Battery Brian har funnits länge och de kör 11,8V. Sätter man spänningen till 12,2V så håller batterierna länge. Det skulle vara mitt val. Detta gäller vanliga våta batterier.

Japp. Kan ju även vara en nyckelbrytare.

Tycker du? Du har 300 cykler men får 600 genom att använda BP, det tycker jag är en bra affär. En bra batterifrånskilare kostar 4-500, den behövs ju inte. Inget skiljerelä heller. Ren vinst alltså!

Jag är tveksam, i mitt fall kommer den sitta på förbrukarbatteriet (ett), om startbatteriet är förbi kopplat. Dessutom laddar den inte förbrukarbatteriet??

"BatteryProtect är inte avsedd för backström från laddningskällor"

från deras egen hemsida.

Det känns som en dyr huvudbrytare.

 

Du skrev att 1 batteri hade 300 cykler och 2 hade 600, det är väl ingen vinst? Bara att byta när det första är slut så har du ändå 600 med 2 batterier :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bob965:

Det känns som en dyr huvudbrytare.

 

Kanske 150 kr dyrare än en bra batterifrånskiljare som skyddar mot skadliga djupurladdningar, bara det borde vara skäl nog.

Du kopplar ihop start och husbatteri till en batteribank och får tillgång till dubbelt så mycket ström som med ditt nuvarande husbatteri. Och 600 cykler mot nuvarande 300. Något separat startbatteri finns inte.

"Inte avsedd för backström" innebär bara att man ska ansluta laddningskällor direkt till batteribanken. Ganska normalt.

 

1 timme sedan skrev Bob965:

Det känns som en dyr huvudbrytare.

Då har du nog förstått hur det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev bhemac:

Kanske 150 kr dyrare än en bra batterifrånskiljare som skyddar mot skadliga djupurladdningar, bara det borde vara skäl nog.

Du kopplar ihop start och husbatteri till en batteribank och får tillgång till dubbelt så mycket ström som med ditt nuvarande husbatteri. Och 600 cykler mot nuvarande 300. Något separat startbatteri finns inte.

"Inte avsedd för backström" innebär bara att man ska ansluta laddningskällor direkt till batteribanken. Ganska normalt.

 

Då har du nog förstått hur det fungerar.

Tror jag har fattat konceptet nu! Det jag tänkte fel var att motorn också var kopplad efter BP, så när den väl bryter pga låg spänning kan jag ej starta motorn. Men så klart måste motorn vara kopplad innan, så BP endast bryter övriga förbrukare. En liten tankevurpa från mig :)

Nu när jag förstått är det mer intressant.

 

Då måste jag ha en separat batterifrånskiljare till motorn. Om man nu vågar det...? Jag vill gärna slå av all ström när jag lämnar båten men vill samtidigt inte riskera att bränna generatorn om den skulle slå från under gång.... Tankar på detta?

 

Är det något speciellt larm man köper till eller är det valfritt? Kör du med eller utan? Det kanske räcker att den bara bryter strömmen utan något larm.

 

Det där med att den inte är avsedd för backström, hur löser man anslutningen med solceller då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en brytare till motorn, jag gillar att slå ifrån den om jag ligger stilla en dag, ingen ska kunna starta motorn av misstag! Kan man inte starta så kan ju inte generatorn ladda heller? Det är fö bara generatorer från 70-talet och tidigare som kan brinna om de kopplas bort från batteriet.

 

Larm är vilken siren eller summer som helst tex DENNA eller DENNA, lite beroende på hu bra man hör ;)

 

Koppla solpanelens regulator direkt på batterierna. Man vill ju att de ska ladda även är huvudbrytaren är frånslagen. Välj bara en bre regulator. Idag skulle jag välja Victron då kan man kolla, ställa in med app i telefonen precis som Victron BP.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Du har en brytare till motorn, jag gillar att slå ifrån den om jag ligger stilla en dag, ingen ska kunna starta motorn av misstag! Kan man inte starta så kan ju inte generatorn ladda heller? Det är fö bara generatorer från 70-talet och tidigare som kan brinna om de kopplas bort från batteriet.

 

Larm är vilken siren eller summer som helst tex DENNA eller DENNA, lite beroende på hu bra man hör ;)

 

Koppla solpanelens regulator direkt på batterierna. Man vill ju att de ska ladda även är huvudbrytaren är frånslagen. Välj bara en bre regulator. Idag skulle jag välja Victron då kan man kolla, ställa in med app i telefonen precis som Victron BP.

Motorn är nyare än 70-tal ja. Man tycker ju det borde finnas något skydd för generatorn. Men det är säkert att sätta en brytare där, även om den skulle bryta? Väldigt långsökt att den skulle göra det känns det som.

 

Oj, 90 db.... Kommer bli galen och rycka kabeln om man ska lyssna på det i 90 sek innan strömmen bryts haha :D 

 

Har några frågor ang detta sättet att koppla. 

1299643650_12VelschemaVICTRON.png.34e2e6689bb85d1c0c2b4b4eaaccbd68.png

 

Storlek på säkringen som går till Victron BP?

 

Solcellsregulatorn har 3 anslutningar

* Ingång från solceller

* Utgång till batteri

* Loads

Vad är den sista (loads) till för?

 

Läst att man ska koppla diagonalt över batteribanken, stämmer det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt och letade efter lämplig + plint och hittade denna för 359:-

https://www.marinaman.se/el-belysning/installationsmaterial-12v/kopplingsplintar/kopplingsplint-4-x-50-mm2

 

Vad motiverar att köpa den över denna för 169:- ??

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/kopplingsplint-2000024037

 

Den dyrare ser ju snyggare ut men det kan jag leva med... Skillnader i övrigt? Behöver ju 4 "större" anslutningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bob965:

Vad är den sista (loads) till för?

Jag har använt den till alla last som då bryts när batterispänningen blir för låg. Behövs inte med Victron BP.

Oftast kan man ställa in utgången så att tex en lampa lyser X timmar efter solen går ned. Så har jag på regulatorn för mitt motorbatteri, en 1W LED som lyser i en timma. Himla fint...

Visst ska man koppla "diagonalt". I teorin belastas batterierna jämnar. I verklighet märker man ingen skillnad. Eller så ska alla batterianslutningar gå till plus resp minus plint. Så kör jag, enklare om ska byta batteri. 

Det ska vara en säkring mellan batteri och Victron BP. Hängslen och livrem.

Annars är schemat ok tycker jag.

1 timme sedan skrev Bob965:

Vad motiverar att köpa den över denna för 169:- ??

 

Många båtägare har ett behov av att bränna pengar? Annars, välj den som passar bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyllermatks är säkert jättebra, men inte så mycket bättre att det motiverar det högre priset. 

Jag har Bimtemas plintar i min båt på flera ställen, en del har förre ägaren installerat några har jag satt upp. Fungerar oklanderligt. Men gör som så att du monterar minussenan på en träbit, ser bätte ut och då går skruvarna in cden istället för underlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...