Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Megatron

Köper min första båt!

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Jag ska idag åka och kolla på en selco 18 

Med en b20!  

 

Vad bör jag fråga och kolla efter när jag åker och kollar?  

 

Och här kollat runt lite Ang bränsle förbrukningen, förstår ju att mycket kan spela in på det!  Hastighet och mycket till men vad är normalt? 

 

Men min sambos kompis sa något med " lycka till kommer kosta 1000 kr varje gång ni vill åka" 

 

Våra båt resor kommer inte vara värst långa då sjön ej är så jätte stor där vi vill ha den! 

 

Har aldrig ägt båt förutom någon roddbåt när jag va yngre! 

 

Är väldigt hemma på Volvo motorer rent allmänt så skruvakan jag ju göra! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Det är väldigt vanligt att man första gången man ska köpa motorbåt är intresserad av förbrukningen. Min erfarenhet är att när man räknar efter något år så är det inte bränslet som kostat mest. 

Mest är det kringkostnadet som service (den fixar du nog själv), försäkring, reservdelar, vinterförvaring, förbättringsprojekt etc som kostar. 

Vissa säger att båtar är en sjuka och vi är många här som lider av den 😉och som trivs med det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha ja dåså!  Jo räknade med service och så med!  Och antar att det inte är vanlig bil service schema liksom?  Men jag behöver kanske inte riva motorn varje vinter?  

 

Ägaren säger att allt går fint och han gjorde service förra säsongen!  

 

Mest sambons kompis som skrämde mig lite låter på henne som att den ska dricka 100 liter på 4-5 timmars körning!  Men som sagt vi kommer inte göra några lång resor! Mest bara ut på någon ö och bada/fiska! 

 Sitter dubbla förgasaren på så den dricker väl lite mer!  Men tänkte så den inte dricker 3-4 liter ja hur säger man? "Milen"  🤣🙈

 

På alla bilder jag fått så ser den fräsch ut tillräckligt för mig att pröva på som första båt iallafall!  Och har inte tummen i handen!  Och här läst att många delar från bil b20 passar! 

 

 

Förvaring och allt sånt kan jag fixa typ gratis! 

 Tänkte mest om någon visste 'det här måste du kolla och fråga'  

Typ onormalt mycket rost någonstans etc!  

 

Och tack för välkomnandet kommer nog hänga här en hel del nu 🤣 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Megatron:

Mest sambons kompis som skrämde mig lite låter på henne som att den ska dricka 100 liter på 4-5 timmars körning!  Men som sagt vi kommer inte göra några lång resor! Mest bara ut på någon ö och bada/fiska! 

 Sitter dubbla förgasaren på så den dricker väl lite mer!  Men tänkte så den inte dricker 3-4 liter ja hur säger man? "Milen"  🤣🙈

 

Fast 100 liter på 4-5 timmars körning verkar rätt rimligt.

Om du kör i 20 knop i 4 timmar kommer du 20x4=80 sjömil.

100/80=1,25 liter/sjömil, vilket inte är speciellt mycket för en motorbåt med en gammal bensinmotor.

 

Å andra sidan så kanske du inte behöver köra 4-5 timmar för att bada och fiska?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev Megatron:

Mest sambons kompis som skrämde mig lite låter på henne som att den ska dricka 100 liter på 4-5 timmars körning!

Det är nog inte så långt från sanningen, men jag skulle gissa på 75 liter på fem timmar om du har motorn i bra skick.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej tack för info! Nä vi kommer inte åka hela dagar liksom! Sen runt där vi ska åka får man nog inte änns köra 20 knop! Sett skyltar med  10 knops gräns! Fast det gäller nog inte hela sjön! 

 

Men tack för svaren! Kommer bli intressant att se bad det blir av det!  Tyvärr ligger ju inte båten i vatten nu så man kan starta och så 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig köpa en så gammal båt, utan att den läggs i så jag får provköra den. Ytterst oseriöst av säljare att inte se till att göra det. Köp en annan båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget om gamla B20 osv men vad som ska kollas är tex om den är sötvattenkyld eller sjövattenkyld. Har den gått i salt/bräckt vatten är det säkert en hel del rost i limpor och knän (har jag läst men har ingen erfarenhet av själv) och dessa bör vara bytta. Detta är ju saker en gammal bilmotor inte har så fråga säljaren. Egentligen är det dumt att jag försöker ge dig råd om såna saker då det finns de som verkligen kan detta hör på forumet. Hoppas de nappar i tråden och ger dig bra råd om vad du speciellt ska kolla på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era svar! 

 

En fråga till.  Söker en passande propeller hat hittat några stycken  aq100 13x13 

Men har hittat en begagnad 13x15 kommer det funka?  En ny kostar nästan 4000 

Annars får jag helt enkelt köpa en ny om ingen här sitter på en 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...