Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mambo

Vilket motorfabrikat ska man ha?

Rekommendera Poster

Jag funderar på att skaffa en beg motorbåt efter att ha seglat i 35 år. Men är dåligt påläst på motorbåtsmotorer, alltså inombordsdieslar på 2-400 hkr.

I segelbåtar sitter oftast Volvo P eller Yanmar och dessa mindre motorer fungerar oftast hyggligt och är ganska lätta att handskas med om de trilskas.

Vilket fabrikat ska man ha? Eller om man vänder på frågan -vad ska man passa sig för?

Volvo sitter ju i många båtar men jag har för mig att den äldre generationen var pålitligare än den yngre (D3 -D6)?

Hur är Yanmars större motorer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mest erfarenhet av Yanmar och Penta och skulle säga att dessa är tämligen likvärdiga med visst övertag för Yanmar kvalitetsmässigt. Dock är ju Pentas servicenät bättre i Sverige även om reservdelspriserna är närmast skrattretande samt att Penta städar ur sortimentet rejält 10 år efter att en maskinmodell slutat säljas. 

 

Riktigt tråkiga erfarenheter har jag bara av Cummins som dock är trevliga när de går. 

Skulle inte dra mig för att pröva Huyndai heller. Deutz, MAN och Steyr är ju fina grejor också om man mot förmodan springer på en sådan i Sverige.  

 

Överlag kan man spara mycket pengar på att vara lite om sig och kring sig när det gäller reservdelar. Kringutrustningar som sjövattenpumpar och värmeväxlare kommer ju ofta från Johnsson och Martec oavsett färg på maskinen. Finns nog ingen motor idag som är byggd som marinmotor från början? Det är bil, lastbil och entreprenadmaskiner. 

Till Pentorna på jobbet köper vi filter på Volvo lastvagnar till exempel. Till Yanmar vänder man sig till företag i reservkrafts eller entreprenadbranschen osv. 

 

Din fråga blir lite av ”hur långt är ett snöre” och landar slutligen i hur mycket stålar du har och hur lat du är. 

Är Du tät och bara vill lämna in nycklarna till varvet på hösten är nog Penta det bästa valet i Sverige. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RRun skulle jag dra mig för att köpa efter att ha läst varierande omdömen här på MG. Några är nöjda och andra har get upp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mambo:

Jag funderar på att skaffa en beg motorbåt efter att ha seglat i 35 år. Men är dåligt påläst på motorbåtsmotorer, alltså inombordsdieslar på 2-400 hkr.

I segelbåtar sitter oftast Volvo P eller Yanmar och dessa mindre motorer fungerar oftast hyggligt och är ganska lätta att handskas med om de trilskas.

Vilket fabrikat ska man ha? Eller om man vänder på frågan -vad ska man passa sig för?

Volvo sitter ju i många båtar men jag har för mig att den äldre generationen var pålitligare än den yngre (D3 -D6)?

Hur är Yanmars större motorer?

 

Jag anser man ska välja ett stort känt märke stora volymer motorer ger också en eftermarknad under lång tid vad gäller reservdelar. Och en vanlig motor lär sig många att serva samt lösa problem som uppstår. En motor med liten andel sålda enheter försvinner på sikt och inga manualer eller delar finns att tillgå. Likaså anser jag att en motor ska vara uppbyggd på entreprenad eller traktor enheter, dessa motorer är skapta för slit och jobba i dåliga miljöer, detta leder till hållbarhet. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...