Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Venezia

Växeldilemma en vecka innan semester VP D4

Rekommendera Poster

I helgen hände det som man absolut inte vill ska hända, en vecka innan semester!

När vi skulle lägga till i hemmahamn (tur i oturen) när jag skulle lägga i backen så dog motorn, med varningssignal och varning i EVC att kolla växelställdonet.

Efter lite googlande och annan hjälp så konstateras det att det troligen är växelställdonet eller växelvire.

Kopplade därefter ur växelvire fr ställdonet, kände på vajern som gick rätt lätt, samt att det var inga problem att lägga i växlarna för hand.

Startade motorn utan problem med växeln i neutral, sen lade frun i växel  för att kolla om ställdonet fungerade, och det fungerade som det ska!

Då kopplade jag på vajjern igen på ställdonet för att prova, och allt fungerar normalt.

 

Då är min fråga:

Hur lätt/trögt ska vajern gå, kunde utan ansträngning växla med att dra i vajern?

Som det är nu infinner sig en osäkerhet om man kan lita på grejjerna.

Sen fick jag info om att det är bökigt att byta vajer, drevet måste bort, och att man även måste flytta fram motorn!? Kan det vara möjligt?

 

Vad säger ni andra?

Med vänlig hälsning Jörgen

 

Motor VP D4 -300hk -08  320timmar med elektroniskt reglage

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en D6:a (samma motor med längre) som jag lät byta växelwire på i förebyggande syfte. Det var tydligen mkt trångt men gick utan att flytta motorn. Minns inte att de behövde demontera drevet heller. Enda gången motorn flyttats var när bockhornet(avgasröken) skulle bytas, var ju bekymmer med läckagerisk.

 

På de D4:or jag har nu så krånglade ena växlingsaktuatorn trots den bättre sorten av växlingsvajer så jag bytte båda aktuatorerna samt vajer till den tredje och bästa vajerversionen. Om jag inte minns fel är den dåliga vajern samt näst sämsta vajern brun respektive svart (eller tvärt om), och den senaste/bästa vit eller ljusgrå.

Kostnaden för bytet var överraskande lågt, det var materialkostnaden som blev tung...

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...