Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Ikan

Skrovet är sandfyllt??

Rekommendera Poster

Tjenare! Är rätt ny inom att ha och äga båt har en kanot som jag använt flitigt som liten fiskebåt ett tag. Men har ledsnat på den då den är vinglig och för liten för mig. Så i lördags var jag och köpte en begagnad båt för en billig slant. Det är en Crescent 42 ganska rejäl roddbåt. 

 

Men nu till saken! Båten är sandfylld i skrovet och jag undrar ifall det är bra eller dåligt? Den var enligt tidigare ägare fylld för att den skulle gå stabilare på havet. Men jag tycker den är onödigt tung och fram i fören är det vatten som skvalpar. Ifall jag vill få ut sanden hur går jag smidigast till väga? Enda hålen som finns är pluggen bak undertill båten och några små typ 10mm hål innifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... Jag har ju varit med om att fixa till båtar så att dom skall gå litet stabilare i sjön, det har rört sig om snipor som haft en tendens att rulla ordentligt. Natursten och cement i kölsvinet och en gång lade en kompis i bly, jättebra, men han hade kommit over ett lager av kasserade balanseringsvikter från en däck- och fälgfirma.... Det blev väldigt många sådana vikter.

 

Nåväl, det låter som om förre ägaren till den båt var ovanligt korkad. Det luftfyllda utrymmet mellan innerlinern och skrovet är ju en extra flytkropp om båten skulle bli vattenfylld.

 

Jag kan bara fantisera om hur du skall få ut sanden......

Ställ båten på högkant mot en husvägg, öppna dyvikan (bottenpluggen) om du nu har något hål förut (du skriver om några 10mm hål) så trycker du på med helst tryckluft här, eller en högtryckstvätt, och hoppas på att saden sprutar ut eller rinner ut genom dyvikan. Denna behandling får nog upprepas x flera. Det kan vara lättare att få ut torr sand med tryckluft, men du skriver att det redan finns vatten mellan skroven då kan ju högtryckstvätten vara bättre. Vanlig trädgårdsslang kan ju funka också. Kanske kan det bli nödvändigt att ta upp ett nytt hål för att få in tryckluft eller vatten, ett hål du sedan måste plasta igen.

Kanske det kan fungera med ett avloppsrensningsmunstycke på slang till högtryckstvätten som du för in i dyvikans hål och spolar utav bara... och hoppas på att du får ut sand plus vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min far hade en eka (brandgul) som var sandfylld. Den var det redan som ny.

Jag tror det var en ryds men är inte säker.

Var väldigt stabil och perfekt för oss små att lära oss på.

Men visst var den trög att köra men skall man inte köra planande så är enda nackdelen när den skall sjösättas eller ta upp. Vår granne fällde ett träd över den dessvärre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev FIATX19:

 

 

37 minuter sedan skrev FIATX19:

 

Har provat bara fylla vatten med vattenslangen för att se ifall det kommer ut nån sand höll på typ 1 timma fick väl ut en deciliter kanske.. Men min tanke med båten var att jag ska när jag känner för det kunna åka till andra sjöar då den sjön jag bor intill är liten och halvdåligt med fisk. Så därför är det lite opraktiskt att han en tung och otymplig båt än om den är väldigt stabil. Ska prova med högtryckstvätten och se ifall de ger bättre resultat. Vill inte så gärna såga upp hål för att skotta ut direkt.

Hade även en tanke tidigare ifall man skulle kunna använda sig av en dammsugare på något vis men vi får väl se vad jag kommer framtill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

 

Jag tror mera på mycket vatten genom en trädgårdsslang än högtryckstvätt, som ju ger väldigt lite vatten.

 

Dammsugare och vatten är en dålig kombo, men en våtdammsugare kanske kan hjälpa. Jag tror ändå mest på väldigt mycket vatten för att på så vis skölja ut sanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade spolat vatten in i samma hål som sanden ska ut. Kanske också gjort ett större hål, typ 10-15 cm, och sen plastat igen efteråt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur du gör men om du gör ett hål i för och ett i akter och spolar i det ena och har det andra som lägsta punkt Borde du få ut sanden.

Har du en vettig kärra och kan sjösätta från den spelar vikten inte så stor roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sand bromsar vattenflöde väldigt effektivt, så spolar man uppifrån så blir verkan förmodligen obefintlig i andra änden. Kan ju funka ändå om det är lite sand och mestadels hålrum. Men är det i stort sett fyllt av sand är det knappast praktiskt.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu får ut sanden så kanske du kan förse båten med vattendunkar att fylla med vatten som barlast, då i "nästa sjö" så slipper du extravikt på trailern.

Om du inte får ut sanden kan man kanske tala om "grusade förhoppningar"😒

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev FIATX19:

Vet inte hur du gör men om du gör ett hål i för och ett i akter och spolar i det ena och har det andra som lägsta punkt Borde du få ut sanden.

Har du en vettig kärra och kan sjösätta från den spelar vikten inte så stor roll.

 

Det tror jag med.

 

Ett sätt att få sand flytande kan vara vibrationer. Kanske hålla nåt handhållet motorverktyg mot skrovet under tiden? Typ en motorsåg eller röjsåg eller liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev AndW:

Ett sätt att få sand flytande kan vara vibrationer.

Som när man vibrerar inn man asfalterar?

Jag har ju för mig att många roddbåtar hede sand i kölen för att båten inte ska ligga för högt i sjön när den är lätt lastad. Antagligen blandade man i något för att sanden skulle ligga still.

Det verkar som min roddbåt har sand i kölen, det lät så när jag var ute och knackade.

Men jag skulle aldrig ens drömma  om att försöka få bort sanden ur skrovet, det är troligen en del av konstruktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Som när man vibrerar inn man asfalterar?

 

Jag vet inte om du är ironisk nu men ja, då flyter ju sanden ut och packas hårdare eftersom det tar stopp nedåt. Men om den låg i en behållare med hål nederst så blir det ju inte så. Jordskred sker ju för att viskositeten i sand och lera sjunker vid vibrationer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev raol:

Sand bromsar vattenflöde väldigt effektivt, så spolar man uppifrån så blir verkan förmodligen obefintlig i andra änden. Kan ju funka ändå om det är lite sand och mestadels hålrum. Men är det i stort sett fyllt av sand är det knappast praktiskt.

Precis den uppfattningen fick jag av den stunden jag provade att spola, provade att spola i bottenpluggen och i övriga hål inifrån båten utan större resultat. Så spola vatten i befintliga hål tror jag är rätt hopplöst.

Har tillgång till en bra vattendammsugare och tänkte isåfall göra ett hål inifrån båten och försöka suga upp sanden och kanske spola fram den. Just nu verkar det som bästa alternativet. 

Har ännu inte sjösatt den och provat hur omständigt det är och hur bra den går i vattnet. Men sitter bara en 3.3hk motor på den så lär inte vara nåt fart vidunder. Dock ej farten jag vill åt.

Är oerhört tacksam för så många svar det uppskattas alla tankar ni har kring mitt lilla dilemma! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bhemac:

Men jag skulle aldrig ens drömma  om att försöka få bort sanden ur skrovet, det är troligen en del av konstruktionen.

Eftersom föregående ägare sa själv att den är fylld med sand har jag svårt att tro att det är så den är skapt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker - hur fick de in sanden..?

Går det att få ut sanden på samma vis fast tvärt om?
Är det ett delbart inner- och ytterskrov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev AndW:

 

Jag vet inte om du är ironisk nu men ja, då flyter ju sanden ut och packas hårdare eftersom det tar stopp nedåt. Men om den låg i en behållare med hål nederst så blir det ju inte så. Jordskred sker ju för att viskositeten i sand och lera sjunker vid vibrationer. 

Framförallt så finns det olika sorters sand, brukar vara väldigt känsligt när det handlar om ridhusbottnar! Där ska det vara sk kabelsand som är väldigt rinnande och aldrig klumpar sig. Använder man tex gjutsand så är det raka motsatsen, den packar sig och blir hård som cement. Använder man den i ridhuset så går varenda dressyrkärring till angrepp!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jag tänker - hur fick de in sanden..?

Går det att få ut sanden på samma vis fast tvärt om?
Är det ett delbart inner- och ytterskrov?

Det är gjort några små hål i båten som jag tror dom har trattat in sanden helt enkelt. Tror inte det är delbart vad jag sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Borde det inte gå att damsuga upp det med en smal slang monterad och en tålig grovdamsugare? Man kanske får lösa det hela lite med en vajer eller dyl innan om det är packat...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Mange249:

Borde det inte gå att damsuga upp det med en smal slang monterad och en tålig grovdamsugare? Man kanske får lösa det hela lite med en vajer eller dyl innan om det är packat...

Tror det blir svårt att "damsuga" eftersom sanden är fuktig när den försökts spolas ut med vatten, så en dammsugare lär inte orka detta speciellt enkelt.

Jag hade nog tagit upp större hål om jag velat ta bort sanden, ett rejält hål i durken som jag sedan plastat igen och målat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade igår kväll att sjösätta båten, och det gick över förväntan känns inte alls tung i vattnet eller av och på vagnen. Så att så länge jag har en båt vagn kommer det gå bra. Får se om jag orkar göra nåt åt det hela.

Enda jag blev lite bekymrad över är att båten lutar åt ett håll när den ligger vattnet? För mycket sand på ena sidan? Vad tror ni?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Ikan:

Jag provade igår kväll att sjösätta båten, och det gick över förväntan känns inte alls tung i vattnet eller av och på vagnen. Så att så länge jag har en båt vagn kommer det gå bra. Får se om jag orkar göra nåt åt det hela.

Enda jag blev lite bekymrad över är att båten lutar åt ett håll när den ligger vattnet? För mycket sand på ena sidan? Vad tror ni?

 

Ja det är ju lätt att tro att det är på det viset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det är ju lätt att tro att det är på det viset.

På vilket vis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Ikan:

På vilket vis?


För mycket sand på ena sidan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Ikan:

På vilket vis?

Att båten har slagsida eftersom det ligger mer sand på den sidan.

-För du har väl inte varit ute och fiskat  lutfisk?

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...